2 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
הודה לארה"ב על עמדתה באו"ם. כהן ובלינקן
( צילום: AP )
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח אחר הצהריים (יום שני) עם שר החוץ אלי כהן, יום אחרי שנכנס לתפקיד. בשיחה בירך בלינקן את כהן, חזר על "מחויבותה הבלתי מתפשרת של ארצות הברית לביטחונה ולשגשוגה של מדינת ישראל" - אך גם ציין כי ממשל ביידן מחויב גם לפתרון שתי המדינות, ומתנגד לכל מדיניות שתסכן את ההגעה אליה.
בשיחה, שנמשכה כ-40 דקות, כהן ובלינקן דנו בהרחבת הסכמי אברהם, בדגש על מדינות נוספות באפריקה. השניים דנו באפשרות להזמין שרי חוץ מאפריקה לכינוס שרי החוץ של פורום הנגב, שייערך במרוקו במרץ הקרוב. בנוסף, בלינקן וכהן דנו באריכות על הצורך במהלך משמעותי נגד איראן בשיתוף אירופה, על רקע ההערכה בישראל שהסכם הגרעין נחשב למת בעיני האמריקנים.
כהן הציג בשיחה את תפיסתו בנושא הפלסטיני, והדגיש כי הוא רואה את הפנייה הפלסטינית לבית הדין בהאג בחומרה רבה. הוא הודה לבלינקן על עמדתה של ארה"ב בהצבעה באו"ם על הנושא.
בסיום השיחה מזכיר המדינה ושר החוץ סיכמו להמשיך לעבוד באופן ישיר וקרוב אל מול אתגרים משותפים. קודם לכן, אגב, שוחח כהן גם עם שר החוץ של בחריין, ודן גם איתו בקידום היחסים בין המדינות ובקידום פורום הנגב.
2 צפייה בגלריה
אושפיז עם תת שר החוץ של בחריין בביקור במנאמה
אושפיז עם תת שר החוץ של בחריין בביקור במנאמה
נחשב לבכיר הדיפלומטים הישראלים. אלון אושפיז עם תת שר החוץ של בחריין, ארכיון
(צילום: משרד החוץ)
על רקע שיחתו עם בלינקן, השר כהן נוטה להשאיר בתפקידו את מנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, שנחשב לבכיר הדיפלומטים הישראלים. אושפיז מונה לתפקיד ביוני 2020 על ידי שר החוץ דאז גבי אשכנזי, והמשיך לכהן כמנכ"ל גם תחת יאיר לפיד.
אושפיז הוא זה שקיבל את פניו של כהן עם כניסתו לתפקיד, ובתוך זמן קצר אירגן את הזמנתו לוועידת הביטחון במינכן, ואת קיומן של שיחות טלפון עם בלינקן ושרי החוץ של איחוד האמירויות, בחריין ורוסיה. עקב הרוטציה שנקבעה עם ישראל כץ בעוד שנה, החלפתו של אושפיז לא היתה מועילה לכהן, שכן מנכ"ל חדש היה זקוק לכמה חודשי התאקלמות בתפקיד.