לקראת התכנסות קבינט הקורונה היום (ה') אמרה השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) כי צפויות להתקבל בו החלטות על הגבלות נוספות. בראיון לאולפן ynet הבוקר על רקע העלייה בתחלואה היא הוסיפה: "המצב בסך הכל בשליטה, אבל אנחנו – מקבלי ההחלטות ומתווי המדיניות - צריכים תמיד להתכונן לתרחיש פסימי".
- מה זה "שליטה"? אנחנו רואים מספרים גדלים והולכים. "אנחנו רואים שהמצב של החולים הקשה לא משתנה, לכן אני אומרת שזה עדיין בשליטה. ועם זאת, תפקידנו להתכונן לתרחיש פסימי, ולכן חייבים לנקוט צעדים שיבטיחו שאנחנו לא נגיע אחר כך לסגרים או לסגירת מערכת החינוך, שבעיניי זה קודש הקודשים. לכן אני בעד מגבלות בנתב"ג, אני בעד התווים הירוקים, ודחוף לעשות בדיקות מהירות בבתי אבות. צריך לבחון שם ברצינות את האפשרות של חיסון שלישי. כל אנשי הרפואה שאני מדברת איתם אומרים שאין סיכון שעולה מזה".
- היית חברה בקבינט הקורונה גם בממשלה הקודמת. מה את חושבת על ההתנהלות של הקבינט הנוכחי? נשמע שיש שם איזושהי התנגדות לגורמי המקצוע במשרד הבריאות. "יש איזשהו מתח".
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
עומס בנתב"ג, השבוע. "לקבוע יותר מדינות אדומות"
(צילום: קובי קואנקס )
- את מדברת על מגבלה בנתב"ג. שר הבריאות ישב פה לפני יומיים, ואמר שהוא לא מתכוון לסגור את נתב"ג. אז למה הכוונה? "לא הולכים על לסגור את נתב"ג, אבל אפשר למשל לקבוע יותר מדינות אדומות. למשל להחליט על בידוד של 24 שעות. אם אנשי הרפואה היו אומרים שיותר מ-24 שעות זה אפקטיבי - הייתי הולכת גם על זה. כי אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאנשים עוד פעם סוגרים את העסקים שלהם ואנחנו בטח לא רוצים להגיע למצב שמערכת החינוך סגורה".
- אנחנו מדברות חודש לפתיחת הלימודים, שזה ממש כלום. לא מדברים על קפסולות. אין תוכנית התארגנות, רק דנים ודנים. "כרגע בונים תוכנית אחראית לפתיחת שנת הלימודים אולי זה הלקח המרכזי של הממשלה הזו מול הקבינט הקודם".
- עדיין יש תחושה של איטיות שלא במקומה. הכל זז לאט מידי. תו ירוק, תו שמח, תו סבבה. למה לא ללכת עד הסוף? אם יש כבר מנגנון שיודעים להפעיל אותו, התו הירוק, למה לא להחזיר אותו מיידית? "זו סוגייה מורכבת. יש בתוך הקבינט אנשים שחושבים שאין בזה צורך, כמו למשל שרת החינוך ויש כאלה שחושבים שיש בזה צורך. בדיונים האלה עושים את האיזונים הנכונים. אני מאמינה שהיום נצא עם תוכנית הרבה יותר ברורה של תו ירוק בכל העסקים, בהתקהלויות של עד 100 אנשים".

"חיכוכים? הקואליציה עובדת"

השרה כהן התייחסה לתקציב המדינה המתגבש ולסיכוים של הממשלה והקואליציה להעביר אותו. "איזה יופי שמדברים על תקציב מדינה מתבשל", אמרה. "היו שנים שזה לא היה ברור מאליו. לגבי גיל הפרישה, נושא שנמצא בוויכוח הרבה שנים, משרד האוצר פרסם טיוטה לקונית של חוק ההסדרים שאומרת שיעלו את גיל הפרישה לנשים ל-65 לאורך 11 שנים. לא התייחסו לכלים משלימים שחייבים לספק לנשים החלשות שעלולות להיפגע מכך.
"מצד אחד אין ספק שצריך להעלות את גיל הפרישה. תוחלת החיים עולה, היום לאישה יש 22 שנה בפנסיה, זה המון וזה לא בריא. מצד שני, חייבים לתת פה מענה לנשים שהיום חלקן עובדות וחייבות גם את קצבת הזקנה כדי להתקיים, כי אין להן פנסיה או שהקצבה היא נמוכה מידי אני בעד התאמות עם הדרגתיות, עם מענה לחלשות".
2 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה מירב כהן. "יופי שתקציב מדינה מתבשל"
(צילום: משה מזרחי )
- מי מנהל את הדיאלוג עם האוצר? את? שר הרווחה? "בשנה האחרונה עשינו תהליך עם כל ארגוני הנשים שבאופן מסורתי התנגדו להעלאה הזו - שדולת הנשים, ויצ"ו, נעמ"ת, אדווה - ובנינו מתווה שבימים אלה אנחנו מתדיינים עליו עם האוצר. החלק הראשון שלו זה קודם כל דאגה לנשים החלשות, איך נותנים להן מס הכנסה שלילי ודמי אבטלה מורחבים. החלק השני, שבעיניי הוא לא פחות חשוב, זה לומר 'אתם רוצים להעלות את גיל הפרישה ולעשות שוויון בין גברים לנשים? מאה אחוז, בואו נעשה את זה בצורה הוליסטית'. הרי מי שתשלם את המחיר זו לא מי שפורשת עכשיו אלא שתפרוש בעוד 10 שנים. לכן, שימו לב, אנחנו מבקשות לכרוך את זה עם פתרונות של חינוך לגיל הרך, יותר מעונות יום, חופשת לידה גם לגברים, כדי שבתחילת הדרך יהיו לנו את הכלים לצאת החוצה, להשתלב בשוק התעסוקה".
- מילה על פוליטיקה והיציבות של הקואליציה. עדיין יש חיכוכים עם רע"מ כל שני וחמישי. אנחנו נראה את זה בחיכוך אינסופי עד קריסה? "אני בטוחה שיהיו חיכוכים אבל אני חושבת שזה עובד".