3 צפייה בגלריה
מעורר כעס במרצ. ח"כ עלי סלאלחה
מעורר כעס במרצ. ח"כ עלי סלאלחה
מעורר כעס במרצ. ח"כ עלי סלאלחה
(צילום: חסן שעלאן)
האם במרצ משתמשים בכוח של לשכת המזכ"ל כדי לקדם חבר כנסת לרביעייה הראשונה ברשימה למרות שלדברי גורמים במפלגה "הוא לא היה ח"כ מצטיין או בולט במיוחד ובוודאי שלא ייצג שותפות ערבית-יהודית"?
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
במפלגה נשמעות טענות על כך שח"כ עלי סלאלחה קידם הצעת חוק שמבדילה בין הדרוזים לבין בני דתות אחרות, והיום "הוא מנפנף בשותפות הערבית-יהודית כי הוא עושה דברה של הלשכה הבכירה במרצ". לדברי בכירים במפלגה, בחברה הערבית כועסים על המפלגה, שאיבדה מכוחה ומתומכיה.
3 צפייה בגלריה
ד"ר מאזן אבו סיאם
ד"ר מאזן אבו סיאם
ד"ר מאזן אבו סיאם
(צילום: עמי ארליך )
המתמודדים הערבים ברשימה זועמים. "פסלו לי חצי מהמתפקדים שפקדתי, מסיבות לא הגיוניות, אבל אולי כי אני לא הפייבוריט הערבי של ההנהלה", אמר ד"ר מאזן אבו סיאם מרהט, וטרינר במקצועו ואיש ציבור מוכר בחברה הבדואית. "אני בא לשרת את החברה הערבית על כל גווניה, דעותיה ופלגיה הדתיים, זה המסר האמיתי של מרצ ועם זה אנצח".
גם עאיד בדיר, תושב כפר קאסם ומנהל המטה הערבי במרצ מ-2012, מרגיש שח"כ סלאלחה מועדף ומקודם על ידי בכירי המפלגה. "אני מעריך את ח"כ סלאלחה, אבל אבל מי שמגיש הצעת חוק שמבקשת לבדל בין דרוזים וערבים ולקדם זכויות של מגזר אחד על חשבון אחר, לא יכול לדבר בשם השותפות היהודית-ערבית", הוא אומר. "הבסיס של רוח מרצ הוא מאבק לשוויון אזרחי מלא".
3 צפייה בגלריה
עו"ד אומיימה חאמד
עו"ד אומיימה חאמד
"יש מקום לפתח מנהיגות צעירה בתוך מרצ מכל האוכלוסיות". עו"ד אומימה חאמד
מתמודדת נוספת היא עו"ד אומימה חאמד מנצרת, שהצטרפה למרצ ב-2017 כחברת הנהלה וחברת ועידה, ומספרת כי "יש מקום לפתח מנהיגות צעירה בתוך מרצ מכל האוכלוסיות, שתדע לשמר את הזהות שלה אבל גם לעבוד ולחיות ביחד - מודל טוב לא רק לחברה הערבית אלא למדינה בכלל".
השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' אמר כי "העיקרון המנחה של מרצ הוא שוויון, כלומר לא לעשות מדרג אזרחי. מי שמוביל לזה מעצים את הניכור של הציבור הערבי. יש מועמדים ערבים חזקים וטובים. ח"כ סלאלחה והאקטיביזם החוקתי שהיה לו בכנסת לא שיקף את השותפות הערבית-יהודית".
ח"כ עלי סלאלחה אמר כי "כערבי שמקדם שותפות יהודית-ערבית וכמי שנפגע מחוק הלאום ומחוק קמיניץ, אני לא אקבל ציונים מאף אחד על מידת הערביות שלי. יש ערבים דרוזים, ערבים מוסלמים וערבים נוצרים, וכולנו בסוף פועלים בחברה הישראלית לקדם שלום ושוויון. אני קורא לחבריי מהחברה הערבית ומהחברה היהודית לתמוך במועמדותי כדי להבטיח שלמרצ יהיה מועמד ערבי ברשימה במקום ריאלי".
מזכ"ל מרצ תומר רזניק אמר כי "ח"כ סלאלחה לא צריך שאיש יקדם אותו - הוא מקדם את עצמו ואת ערכי מרצ באופן מכובד. הפעילות של ח"כ עלי סלאלחה לקידום שותפות אמת בין ערבים ויהודים, ולצמצום פערים חברתיים וגאוגרפיים מדברת בעד עצמה. מרצ יכולה להתברך בו וביתר חברי הכנסת של הסיעה".