בבית הספר היסודי "מגינים" בשכונת קריית חיים בחיפה נבנתה דלת ליציאת חירום במבנה חדש, שהוקם במסגרת השיפוץ של בית הספר, אלא שלא נבנה בצידה השני גרם מדרגות. "אני עומד, מסתכל על הדלת הזאת ולא מאמין למה שאני רואה", אמר ברוך שמאילוב, יו"ר ועד ההורים בבית הספר. "איך אפשר לבנות דלת חירום בלי מדרגות? אמרו לי שנגמר הכסף ויבנו את המדרגות בהמשך".
2 צפייה בגלריה
בבית ספר מגינים בנו דלת חירום לקומה השנייה ללא גרם מדרגות
בבית ספר מגינים בנו דלת חירום לקומה השנייה ללא גרם מדרגות
הדלת, ללא גרם המדרגות שאמור היה להיבנות
(צילום: ברוך שמאילוב)
בבית ספר "מגינים", שבו לומדים ילדי 700 לתלמידים בכיתות א'-ו', ניהלו ההורים מאבק בשנים האחרונות לשיפוץ המקום. זאת בעקבות שורת מקרים שאירעו בבית הספר, וסיכנו לטענתם את ביטחון הילדים. כך למשל, בחודש יוני אשתקד, התרחש אירוע חמור לאחר שחלקי טיח נפלו מתקרת כיתה במהלך שיעור של תלמידי כיתה ה'. בנס אף ילד לא נפגע.
בבית הספר התנהלו עבודות והוא היה אמור להיות מוכן לשנת הלימודים הקרובה. אלא שלדברי יו"ר ועד ההורים, בית הספר נראה עדיין כמו אתר בנייה - אין חצרות, סככות ומדשאה. "הכול הרוס לחלוטין בגלל הבנייה, אבל הם רוצים להכניס את הילדים לשם בעוד שהם לא סיימו את העבודות. טוענים שנגמר להם התקציב", אמר שמאילוב. לדבריו, "אומרים לי 'אל תדאג, נכניס את הילדים ותוך כדי נסדר'. מה זאת אומרת תוך כדי? הם רוצים להמשיך את הבנייה של שני מקלטים תוך כדי שהילדים לומדים בבית הספר. לא אאפשר לדבר הזה לקרות".
במבנה החדש שהוקם ילמדו 450 תלמידים מכיתות א'-ד'. תלמידי כיתות ה'-ו', סיפר שמאילוב, ילמדו במקום אחר מאחר שהמקלטים אינם מוכנים ואין מיגון.
2 צפייה בגלריה
איזה פרצוף יהיה לי אם חס וחלילה ילד ייפצע?". אילוסטרציה
איזה פרצוף יהיה לי אם חס וחלילה ילד ייפצע?". אילוסטרציה
איזה פרצוף יהיה לי אם חס וחלילה ילד ייפצע?". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
באשר לדלת החירום שנבנתה בקומה השנייה במבנה החדש, ללא גרם מדרגות, הסביר שמאילוב: "אמרו לי שנגמר להם התקציב. טענו בפניי שהם ינעלו את הדלת, שאין לי מה לדאוג ושבבוא היום כשיהיה תקציב יבנו את גרם המדרגות. שאלתי אותם: 'ומה יקרה אם יבוא לשם קבלן כדי לעשות עבודה, יפתח את הדלת וישכח לסגור. או שמנקה שרצתה לשפוך מים פתחה את הדלת ושכחה לסגור. מה אנחנו עושים? אלה כיתות א'-ד'. איזה שיקול דעת יש לילד בגיל הזה?'".
שמאילוב הוסיף כי "הצעתי להם שעד לבניית גרם המדרגות לדלת החירום, שיסגרו בינתיים את הדלת בקיר גבס כדי שלא ניתן יהיה לפתוח אותה: 'לאחר שתבנו את המדרגות תפתחו את קיר הגבס'. הם מסרבים ואומרים שינעלו את הדלת. עלי זה לא מקובל". הוא הבהיר בנוסף כי אם זה יהיה המצב, בית הספר יושבת. "איזה פרצוף יהיה לי אם חס וחלילה ילד ייפצע בחצר או ייפול חס וחלילה מהקומה השנייה?".
עיריית חיפה מסרה: "בית הספר 'המגינים' יהיה מוכן לשנת הלימודים הקרובה, ללא כל מפגע בטיחותי ועם כל האישורים הנדרשים לאכלוסו, בהתאם למתחייב על פי חוק. הדלת ליציאת החירום תוביל אל גרם מדרגות שיוקם בעתיד, עם הקמת האגף החדש של בית הספר. עד להקמת האגף החדש תהיה הדלת נעולה ומאובטחת.
"בית הספר יימסר כשהחצרות שבו נקיות ומוכנות לשימוש, ורק אזור הבנייה של המקלטים החדשים יגודר, בהתאם להנחיות יועץ הבטיחות".