BBC חשפה מסמכים בריטיים, שבהם בריטניה הימרה על מוחמד דחלאן, איש הביטחון הפלסטיני השנוי במחלוקת, בשיאה של האינתיפאדה השנייה והמאבק על הסמכויות בין יאסר ערפאת, יו"ר הרשות הפלסטינית, לבין ראש ממשלתו דאז אבו מאזן לפני 20 שנה.
4 צפייה בגלריה
תמונתו של מוחמד דחלאן
תמונתו של מוחמד דחלאן
מוחמד דחלאן
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מוחמד דחלאן ואבו מאזן
מוחמד דחלאן ואבו מאזן
הסתכסכו. מוחמד דחלאן ואבו מאזן
(צילום: EPA)
הכותרת
בין פאודה לשלום: הסיפור של הרשות הפלסטינית | אבי יששכרוף
34:34
לפי החשיפה של BBC, בריטניה ביקשה גם לשכנע את ארצות הברית להפעיל לחץ על ישראל בנוגע לפעילות ההתנחלויות ולשחרור אסירים פלסטינים מבתי הכלא, כך עולה ממסמכים ממשרד ראש ממשלת בריטניה שהסיווג עליהם הוסר לאחרונה.
מהמסמכים עולה כי לונדון הציגה את הרעיון של "הפעלת תפקידו של דחלאן" תוך כדי הכנה לפגישת פסגה בין ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר לנשיא ארה"ב ג'ורג' בוש בוושינגטון במהלך יולי 2003.
4 צפייה בגלריה
מוחמד דחלאן ויאסר עראפת
מוחמד דחלאן ויאסר עראפת
מאבקי כוח הסתיימו במינויו לשר לענייני ביטחון. מוחמד דחלאן ויאסר ערפאת
(צילום: EPA)
תהליך השלום במזרח התיכון היה הנושא המרכזי השלישי על סדר היום של שני המנהיגים, לאחר עניין עיראק והעצירים הבריטים בכלא האמריקני בגואנטנמו בקובה.
לאחר התייעצויות בין משרדו של בלייר למשרד החוץ, הוחלט כי ראש ממשלת בריטניה יודיע לנשיא ארה"ב ג'ורג' בוש על "ההכרח לתת תמיכה נוספת לאבו מאזן בכל הנוגע לביטחון הפלסטיני", ולאשר את נכונותה של בריטניה "לעזור בבנייה מחדש במטרה לעשות רפורמה בתחום הביטחוני הפלסטיני".
רעיון הרפורמה הבריטי הגיע כשלושה חודשים לאחר שדחלאן נכנס לתפקיד שר הביטחון ברשות הפלסטינית, בהחלטת אבו מאזן, למרות התנגדותו של יאסר ערפאת. כמעט שנתיים לפני שהרעיון הוצע, הודיע ​​הנשיא האמריקני לראש ממשלת בריטניה כי ביקש, לשווא, למצוא חלופה ליאסר ערפאת.
ערפאת היה להוט להשיג שליטה מלאה על תיק הביטחון כדי לחזק את מעמדו במאבק על הסמכויות עם אבו מאזן. לפיכך, הוא התעקש להרחיק את דחלאן לתפקיד שר הפנים לאחר התפטרותו כראש הביטחון המסכל ברצועת עזה. עם זאת, יאסר ערפאת קיבל לבסוף, לאחר תיווך מצרי, את מינויו של דחלאן לתפקיד השר לענייני ביטחון ברשות הפלסטינית.
כשבריטניה דיברה על תפקידו של דחלאן בהבטחת הביטחון, שהייתה דרישה דחופה של ישראל וארה"ב במהלך האינתיפאדה השנייה, הביטחון לא היה הדאגה היחידה שלה.
4 צפייה בגלריה
המצב בגדה היה מתוח. ראש ממשלת בריטניה דאז טוני בלייר
המצב בגדה היה מתוח. ראש ממשלת בריטניה דאז טוני בלייר
המצב בגדה היה מתוח. ראש ממשלת בריטניה דאז טוני בלייר
(צילום: AFP)
בפרויקט התמיכה הביטחוני בהובלת דחלאן, שבריטניה הגתה, היא הסתמכה על מה שהיא תיארה כ"ניסיונה ויחסיה כדי לסייע, במיוחד בעניין המשטרה האזרחית". בריטניה הדגישה כי הדבר "יעזור לאפשר למשרדו של דחלאן לעבוד ביעילות".
דחלאן היה באותה תקופה מתנגד לתנועת חמאס. הוא נבחר כחבר בצוות הפלסטיני במהלך סבבי המו"מ לגבי השלבים שלאחר הסכמי אוסלו, שכללו את המו"מ בקהיר ב-1994, טאבה, וויי ריבר וקמפ דיוויד השני. לאחר מכן הוביל את צוות המו"מ ב-1995 בניסיון לתכנן הסדרים ליציאתה של ישראל מרצועת עזה.
במהלך ההכנות לביקורו של בלייר בוושינגטון ב-2003, שיא האינתיפאדה השנייה, המצב הביטחוני היה מתוח מאוד בגדה המערבית, וסירוביהן של ישראל וארה"ב לנהל משא ומתן עם ערפאת, אילצו אותו לקבל את אבו מאזן כראש ממשלה.
עבאס נכנס לנשיאות הרשות הפלסטינית בינואר 2005 לאחר מותו של ערפאת, מה שעורר מחלוקת רחבה. בנובמבר 2004 דחלאן מונה ליועץ לביטחון לאומי.
אולם ב-2011 פרץ סכסוך בינו לבין אבו מאזן. הוועד המרכזי של תנועת הפת"ח פיטר אותו, וסיים כל קשר רשמי שהיה לו איתה ותלה בו אישומים כספיים ופליליים. דחלאן ותומכיו תיארו את ההאשמות כפוליטיות, ומאז הוא עזב את השטחים הפלסטיניים כדי לחיות באיחוד האמירויות.
ראוי לציין כי בריטניה הודיעה בתחילת החודש על נוכחותו של צוות תמיכה צבאי במטה הנשיאות הפלסטינית ברמאללה, שעובד עם הרשות הפלסטינית כבר יותר מעשר שנים. גרנט שאפס, שר ההגנה הבריטי, הצהיר כי ארצו תשקול להגביר את יכולתה לסייע לרשות. הוא ציין כי הצוות מסייע בהכנת הרשות הפלסטינית להשתלט על ניהול רצועת עזה לאחר סיום המלחמה הנוכחית בין הפלגים הפלסטיניים בראשות תנועת חמאס לבין ישראל.
בשיא המלחמה הנוכחית נפוצו דיווחים המנבאים את תפקידו של דחלאן, בעיקר בעזה, בתקופה שלאחר המלחמה. למרות שדחלאן הכחיש בחודש שעבר כי הוא "מחפש תפקיד", הוא אישר את "המשך תמיכתו בעם הפלסטיני ולעמוד לצד העם". לדבריו, הוא באופן חד משמעי "לא יפסיק לבצע את חובתו".