הוויכוחים על חקיקת "פסקת ההתגברות" מתעלמים מעובדה אחת קטנה: קיימת כבר בחוק הישראלי פסקת התגברות. בשנת 1993, ימי ממשלת רבין, ביטל בג"ץ את ההסדר שאסר יבוא בשר לא כשר לארץ בטענה שהוא סותר את חוק יסוד: חופש העיסוק, שנחקק שנה קודם לכן. בתגובה ש"ס איימה לפרוש מהקואליציה. ראש הממשלה רבין יחד עם מרצ וכל המפלגות בקואליציה, הוסיפו סעיף התגברות לחוק היסוד, שיאפשר את הסתירה. מי שנתן את העצה לחקיקה הזו היה המשנה לנשיא בית המשפט העליון דאז, אהרן ברק. הוא ולא אחר. יבוא החזיר נאסר ו"ממשלת אוסלו" שרדה.
פסקת התגברות היא קודם כל פשוט סעיף בחוק. על מי מתגברים? על בג"ץ. אותו בג"ץ שמאז המהפכה החוקתית של אהרן ברק פוסל לעיתים חוקים של הכנסת. פסקת ההתגברות מאפשרת לכנסת לומר לבית המשפט - הכוח שלנו גובר ואי אפשר לפסול את החוק.
אם יש כבר פסקה כזאת, על מה הוויכוח?
"המהפכה החוקתית" התחוללה על בסיס שני חוקי יסוד מ-1992 - חוק יסוד: חופש העיסוק וחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. בחוקים האלה קיימת פסקת הגבלה שאומרת שהכנסת לא יכולה לחוקק חוק חדש שסותר מה שכתוב בהם. שופטי בג"ץ הם אלה שקובעים מאז מתי חוק סותר את עקרונות זכויות האדם ופוסלים אותו.
1 צפייה בגלריה
בלב הוויכוח: מאזן הכוחות בין הכנסת לבית המשפט העליון
בלב הוויכוח: מאזן הכוחות בין הכנסת לבית המשפט העליון
בלב הוויכוח: מאזן הכוחות בין הכנסת לבית המשפט העליון
(צילום: עמית שאבי, EPA)
מתנגדי האקטיביזם השיפוטי הציעו בעבר בכנסת לחוקק את חוק יסוד: החקיקה ובתוכו פסקת התגברות כוללת, שתאפשר לכנסת לגבור על בג"ץ בכל נושא. הרעיון הוא שאם בג"ץ יפסול חוק, הכנסת תוכל לדון בו מחדש ואם יהיה רוב של 61 חברי כנסת אפשר יהיה לחוקק אותו בכל זאת. הגישה הזאת מכונה "המודל הבריטי" כי גם בבריטניה דוגלים בעליונות הפרלמנט.
בכנסת עלתה בעבר גם ההצעה פשוט להוסיף פסקת התגברות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, בנוסף לפסקה שכבר קיימת בחוק יסוד: חופש העיסוק. הגישה הזאת מכונה "המודל הקנדי".
יש גם גרסאות מרוככות יותר לפסקת ההתגברות. השופט אהרן ברק בעצמו הציע שהכנסת תוכל לגבור על בג"ץ רק ברוב של 70 או 80 ח"כים ולא פשוט 61. מתנגדיו טוענים שזה רוב בלתי אפשרי להשגה, ובפועל הכוח יישמר בידי בג"ץ. מומחים משפטיים אחרים כמו פרופ' ברק מדינה תמכו בעבר בפסקת התגברות של 65 חברי כנסת, ויש עוד מגוון מספרים כאלה.
יש כמובן מי שמתנגדים לחלוטין לכל פסקת התגברות ורואים בה חוק שיאפשר התגברות על זכויות אדם של כל פרט ופרט בחברה הישראלית. כאשר הצעה כזאת (של בצלאל סמוטריץ') עברה את ועדת השרים לחקיקה ב-2018, נשיאת העליון אסתר חיות אמרה שזו הצעה רעה ומסוכנת, ועלולה לגרום לישראל נזק חסר תקנה גם בזירה הבינלאומית.
אז מה תעשה הממשלה שתקום? האם היא תחוקק פסקת התגברות לפי המודל הבריטי? לפי המודל הקנדי? איזה רוב של חברי כנסת יידרש כדי לגבור על בג"ץ? ואולי יעדיפו לשמוע להצעתה של נשיאת בית המשפט העליון ולוותר על היוזמה?
הפינה "במילים פשוטות" - מתוך תוכנית הבוקר ב-ynet radio עם שרון כידון וישי שנרב, ימי ראשון עד רביעי בין 7:00 ל-9:00.
איך מאזינים ל-ynet רדיו? כל האפשרויות