הרשויות במלאווי שבמזרח אפריקה הודיעו הערב (יום ב') כי יותר מ-100 בני אדם נהרגו בסופת הציקלון שוברת-השיאים "פרדי", ששבה להכות בפנים היבשת ביום שבת, אחרי שכבר פקדה אותה בחודש שעבר. חמישה בני אדם נוספים נהרגו במוזמביק השכנה, ומלבדם יש גם פצועים ונעדרים. הסופה נמצאת בדרך להפוך לציקלון הטרופי הארוך ביותר שנמדד אי פעם, וכבר עכשיו שברה שיאי אנרגיה מצטברת.
8 צפייה בגלריה
ציקלון פרדי מלאווי
ציקלון פרדי מלאווי
ציקלון "פרדי" בסוף השבוע באפריקה. בדרך לשבור את השיא של "ג'ון"
(צילום: EPA/ NASA WORLDVIEW)
8 צפייה בגלריה
ציקלון פרדי מלאווי
ציקלון פרדי מלאווי
ההרס במלאווי. מפולות בוץ ושיטפונות
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
ציקלון פרדי מוזמביק
ציקלון פרדי מוזמביק
עצים ברוחות של "פרדי" במוזמביק. גם שם יש הרוגים
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
ציקלון פרדי מלאווי
ציקלון פרדי מלאווי
הרס כביש במלאווי. הסופה התעצמה שבע פעמים
(צילום: AFP)
הסופה "פרדי" התפתחה בתחילת פברואר ליד אוסטרליה, ומשם חצתה את כל דרום האוקיינוס ההודי. בשלהי פברואר היכתה בדרום יבשת אפריקה, ואז חזרה לאוקיינוס, שם המטירה גשמים כבדים והביאה רוחות עזות במדגסקר ובאי הצרפתי ראוניון. בסוף השבוע נכנסה שוב לפנים היבשה האפריקנית, וכעת היא מכה במוזמביק ובמלאווי.
סופת הציקלון מדהימה את המומחים, והספיקה לשבור כבר כמה שיאים: במהלך השבועות שבהם היא קיימת הספיקה הסופה להתעצם לא פחות משבע פעמים, וכמות האנרגיה הציקלונית המצטברת שלה (ACE) – מדד המציין את כמות האנרגיה שציקלון פולט במהלך ימי קיומו – היא הגבוהה ביותר שנמדדה אי פעם.
לשם השוואה, "פרדי" צברה במהלך השבועות שבהם היא משתוללת יותר אנרגיה משנמדדת בדרך כלל בעונת הוריקנים שלמה בארה"ב. כעת היא גם נמצאת בדרכה להפוך לציקלון הטרופי הארוך ביותר שנמדד אי פעם: סוכנות מזג האוויר של האו"ם כינסה צוות מומחים כדי לקבוע אם הסופה שברה את השיא שקבע הוריקן "ג'ון" ב-1994, אז הוא נמשך 31 יום.
"פרדי" צפויה להיחלש ולעזוב את היבשה האפריקנית בחזרה לים ביום רביעי, אבל עד אז יש חשש כבד לגורלם של תושבים במוזמביק, שם היא הרסה בתים, חוות ותשתיות חיוניות, ובמלאווי, שם היא גרמה למפולות בוץ ולהצפות.