בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר השבוע כי ארגונו צריך להכיר בקיומה של ישראל, כחלק מניסיון לשים סוף לסכסוך הפנים-פלסטיני. בריאיון ל"אל-מוניטור", טען אבו מרזוק כי "צריך ללכת בעקבות התפיסה הרשמית - והיא שאש"ף הכיר במדינת ישראל".
לאחר מכן חזר בו וטען כי הצהרותיו "לא הובנו נכון". הוא אמר כי "חמאס אינו מכיר בלגיטימיות של הכיבוש הישראלי, ואינו מקבל ויתור על אף אחת מהזכויות של עמנו הפלסטיני. אנו מאשרים כי ההתנגדות תימשך עד השחרור והשיבה".
2 צפייה בגלריה
מוסא אבו מרזוק. דברים דומים גם ב-2006
מוסא אבו מרזוק. דברים דומים גם ב-2006
מוסא אבו מרזוק. דברים דומים גם ב-2006
(צילום: רויטרס)
מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, נע בעיקר על ציר דמשק-קהיר. הוא חי 14 שנים בארצות הברית, ונעצר ב-1994 בגין תמיכה בטרור. שנתיים אחר כך גורש ועבר לירדן, משם לסוריה וב-2012 לקהיר. לפי ה"בילד" הגרמני, הונו נאמד בשני מיליארד דולר. לפי שגרירות ישראל בארה"ב, ברשותו 3 מיליארד דולר. במהלך המלחמה הנוכחית נהרג אחיו יוסף בהפצצה ברפיח.
מאז טבח 7 באוקטובר הספיק אבו מרזוק להסתבך, כשאמר בריאיון לרשת RT בערבית כי המנהרות שנבנו בעזה נועדו להגן על חמאס - ולא על תושבי הרצועה. "זו האחריות של האו"ם להגן עליהם", אמר. "הרבה אנשים שואלים למה בנינו 500 ק"מ של מנהרות, ולא בנינו מקלטים שבהם אזרחים יכולים להתחבא במהלך ההפצצות. בנינו את המנהרות כי אין דרך אחרת לשמור על עצמנו מלהיות מטרות ולהיהרג. המנהרות האלה נועדו להגן עלינו מהמטוסים. אנחנו נלחמים מהן".
הכותרת
המחיר של איסור כניסת פועלים פלסטינים לישראל
18:26
2 צפייה בגלריה
אבו מרזוק. אמר שהמנהרות נועדו להגן על חמאס - ולא על העזתים
אבו מרזוק. אמר שהמנהרות נועדו להגן על חמאס - ולא על העזתים
אבו מרזוק. אמר שהמנהרות נועדו להגן על חמאס - ולא על העזתים
(צילום: AFP PHOTO /HO / GAZA STRIP MINISTRY OF THE INTERIOR / WAEL ABU OMAR)
זו לא הפעם הראשונה שבה משמיע אבו מרזוק דברים בסגנון. ב-2006 אמר בריאיון לתחנת רדיו ישראלית-פלסטינית כי "אין ספק שיש הכרה מציאותית שלנו בישראל, בכך שישראל קיימת בשטח - ואין חותמים הסכמים עם גוף דמיוני אלא עם מי שקיים. ישראל קיימת וכולם מתייחסים להסכמים האלה. הבעיה אינה נמצאת ביחס לזה, ולא זה מה שדורשים מחמאס. הבעיה שלנו היא הדרישה להכיר בלגיטימיות של הכיבוש - ולכך לא נסכים".
אבו מרזוק ציין אז כי הנהגת החמאס תיאלץ לבצע "הכרה-דה פקטו" בישראל, אם ברצונה להוביל את הרשות הפלסטינית, אף שמבחינה אידיאולוגית תמשיך לטעון שהיא איננה מכירה בזכותה להתקיים ככובשת על אדמות האיסלאם. "אנו ניצבים בפני שינויים, וכל תנועה תעשה שינויים בהתאם למציאות. אך על שלושה עקרונות לא נתפשר: שלטון על פי עקרונות השריעה (ההלכה האיסלאמית), זכותנו לחיות בפלסטין וזכותנו להתנגד לכיבוש", אמר אז, אחרי היבחרו של מי שמכהן כיום כמנהיג חמאס - איסמעיל הנייה - לראש ממשלת הרשות הפלסטינית בבחירות.
בתוך כך אמר היום סגן נשיא תנועת הפתח, מחמוד אל-עאלול: "לא נמשיך לדבוק בהסכמים שאף אחד מהצדדים לא עומד בהם. העדיפות שלנו כעת היא לעצור את מפל הדם הזורם בעזה, בג'נין ובכל נפות הגדה המערבית, במקום להעסיק את עצמנו בנושאים אבסורדיים. העם הפלסטיני הוא אחד והדם הפלסטיני הוא אחד, ועל כולנו לעמוד יחד כדי להגן על הדם הפלסטיני".
פורסם לראשונה: 10:15, 14.12.23