למרות התקווה המסוימת שעוררה ההכרזה על משא ומתן להפסקת אש בין מוסקבה לקייב, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הצהיר הערב (ראשון) כי הוא לא מאמין שהשיחות יביאו לפתרון. "אבל בואו ננסה", הוא הוסיף, תוך שהוא מדגיש כי יש לפעול ב"פרגמטיות" על מנת להביא להשלמת יעדיה של קייב. לדבריו, אחד מאותם יעדים הוא "רציפות טריטוריאלית".
מוקדם יותר התייחס גם שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה למשא ומתן הצפוי, ואמר כי אוקראינה לא מתכוונת במהלכו לוותר על אף טריטוריה. הוא אמר כי הנציגים האוקראינים לא יגיעו לשולחן המשא ומתן בגישה שלפיה הם אלו שיידרשו לקבל תנאים כלשהם. הוא טען כי רוסיה הסירה "אולטימטומים" שהציבה לקיום השיחות בעקבות האבידות שספגה בשדה הקרב, ולדבריו עצם העובדה שרוסיה מגיעה לשיחות ללא תנאים מוקדמים היא "ניצחון" עבור קייב. "אנחנו באים כדי לשמוע מה יש לרוסיה לומר", אמר קולבה. לדבריו, בלארוס העניקה ערבויות לכך שלא תצטרף למלחמה – לצדה של רוסיה כמובן – כל עוד השיחות נמשכות.
22 צפייה בגלריה
זלנסקי ופוטין. שיחות בגבול עם בלארוס
זלנסקי ופוטין. שיחות בגבול עם בלארוס
זלנסקי ופוטין. שיחות בגבול עם בלארוס
(צילום: EPA, רויטרס)
22 צפייה בגלריה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה. גם הוא ייפגש עם בלינקן
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה. גם הוא ייפגש עם בלינקן
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה. "לא נוותר על אף טריטוריה"
(צילום: AFP)
אחרי שלושה ימי לחימה קשים שבהם השיב הצבא האוקראיני מלחמה עזה מהצפוי לכוחות הרוסיים, אוקראינה הודיעה אחר הצהריים כי תסכים לנהל משא ומתן מול רוסיה – סמוך לנהר פריפיאט שבגבול האוקראיני-בלארוסי, לא הרחק מתחנת הכוח הגרעינית המושבתת צ'רנוביל שנכבשה על ידי הכוחות הרוסיים. לא ברור מתי בדיוק יחלו השיחות, כאשר ברוסיה דווח שנציגי קייב ומוסקבה עושים כעת את דרכם למקום. שר הפנים האוקראיני אמר כי הן יחלו מחר. בארה"ב בירכו על השיחות, אך הדגישו כי טרם ברור אם רוסיה מגיעה אליהן מתוך "כוונה טובה".
הנשיא האוקראיני זלנסקי, שהודיע על המשא ומתן לאחר שיחה שקיים עם הרודן הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו, אמר כי השיחות יתקיימו ללא שום תנאים מוקדמים. לפי הודעת לשכת זלנסקי, לוקשנקו "לקח על עצמו אחריות" לכך ש"כל המטוסים, המסוקים והטילים שמוצבים בשטח בלארוסי יישארו על הקרקע בזמן המסע של המשלחת האוקראינית (למקום השיחות), במהלך הפגישות ובחזרה שלה". למרות זאת, הערב דיווח יועץ לממשלת אוקראינה כי טילים שוגרו מכיוון בלארוס לעבר אוקראינה. בהמשך מסר כי אותם טילים פגעו בנמל התעופה בעיר ז'יטומיר שממערב לקייב.
מוקדם יותר, בבוקר, הציעה מוסקבה שהשיחות יתקיימו בתוך בלארוס, והודיעה שמשלחת רוסית הגיעה למדינה ו"מחכה" לאוקראינים. מוסקבה הציבה דד-לליין להגעת נציגים מאוקראינה, עד שעות הצהריים. זלנסקי דחה את אותה הצעה, ואמר שקייב אמנם מעוניינת במו"מ להפסקת המלחמה – אך לא בשטח מדינה שמשמשת למתקפות רוסיות. רוסיה, נזכיר, פלשה לאוקראינה גם מכיוונה של בלארוס, ששליטה לוקשנקו נחשב לבעל ברית קרוב ביותר של פוטין.
22 צפייה בגלריה
רודן נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מבקר מהגרים בגבול עם פולין משבר
רודן נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מבקר מהגרים בגבול עם פולין משבר
רודן בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. הבטיח שלא ישוגרו טילים במהלך השיחות
(צילום: AFP )
22 צפייה בגלריה
חרקוב אוקראינה רכב שרוף חייל מלחמה משבר אוקראינה רוסיה
חרקוב אוקראינה רכב שרוף חייל מלחמה משבר אוקראינה רוסיה
רכב צבאי בחרקוב. קרבות קשים ברחובות העיר
(צילום: AP )

על רקע המצב בשטח, ודיווחים על התנגדות עזה מצד הכוחות האוקראיניים, טען בבוקר יועצו של זלנסקי כי רוסיה מאבדת את היתרון השמור בדרך כלל למי שיוזם מתקפה. "האויב מאבד יוזמה, וההגעה שלו לבלארוס מוכיחה את זה", אמר, בהתייחסות לאותה הצעה בבוקר למשא ומתן בתוך בלארוס. מנגד, מוסקבה טענה אתמול כי ביום שישי כוחותיה נעצרו על מנת לאפשר מקום למו"מ, ומשהאפשרות הזו נשללה – פוטין הורה לכוחותיו לתקוף "מכל הכיוונים".
למרות ההצהרה הזו אתמול של מוסקבה, בשטח לא נראה שהכוחות הרוסיים ממשיכים להתקדם באופן משמעותי, ולפנות ערב אף טען יועצו של הנשיא זלנסקי כי המצב במדינה רגוע כעת – וכי בכל רחביה "שקט". לטענתו, "האויב איבד את המומנטום ושיגר לעבר קייב את היחידות האחרונות שלו שמוכנות לקרב – כדי להשתלט לפחות על הפרברים שלה". הוא התייחס אולי ללחימה שדווחה היום גם באזור הבירה, כשאזעקות ופיצוצים נשמעו באזור.
זלנסקי אמר שהכוחות האוקראיניים מצליחים לבלום את החיילים הרוסים, שלדבריו מפגיזים גם תשתיות אזרחיות – ותוקפים אפילו אמבולנסים. ראש העיר קייב הודיע בצהריים שהעיר ממשיכה להתגונן, ושלפי שעה אין כוחות רוסיים בבירה. לדבריו מתחילת המלחמה ב-24 בפברואר נהרגו תשעה אזרחים בעיר, אחד מהם ילד.

רוסיה מודה לראשונה: "נהרגו לנו חיילים"

להערכות שרוסיה מתקשה ביישום יעדיה הצבאיים באוקראינה הצטרפו כבר אתמול בריטניה וארה"ב, והיום אמר גורם במערכת הביטחון האמריקנית כי אין שום אינדיקציה לכך שרוסיה השתלטה על ערי מפתח כלשהן באוקראינה. לדבריו, גם העיר מריופול שסמוכה לחבל הבדלנים דונבאס במזרח "מוגנת", ומתנגדת לכוחות הפולשים. הגורם טען כי רוסיה שלחה לתוך אוקראינה כבר כשני שלישים מתוך הכוחות הרבים שריכזה סמוך לגבולותיה בשבועות שלפני הפלישה.
22 צפייה בגלריה
בניין מגורים בקייב נפגע מטיל רוסי
בניין מגורים בקייב נפגע מטיל רוסי
אתמול: בניין מגורים בקייב נפגע מטיל. בארה"ב טוענים: לרוסים היו כמה כישלונות בשיגורים
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
עשן בעקבות הפצצה בפאתי קייב
עשן בעקבות הפצצה בפאתי קייב
עשן מיתמר בעקבות הפצצה בפאתי קייב
(צילום: רויטרס )

עוד ציין כי רוסיה חוותה כמה "כישלונות" בשיגורי הטילים שלה לעבר יעדים במדינה. עד כה לדבריו שוגרו כבר יותר מ-320 טילים על ידי רוסיה, רובם טילים בליסטיים לטווח בינוני. הגורם האמריקני הזהיר בשיחה עם סוכנות רויטרס כי רוסיה מתחילה כעת לאמץ טקטיקה של מצור בתוך אוקראינה, וכי הטקטיקה הזו "מגבירה את הסיכויים לנזק משני לתשתיות אזרחיות ולחיים". הוא הוסיף כי רוסיה לא צפתה את רמת ההתנגדות שיציבו בפניה האוקראינים. "לרוסיה אין הרבה ניסיון בתנועה בתוך מדינת לאום ברמה כזו של מורכבות וגודל", אמר הגורם, תוך שהוא מסביר את ההתקדמות האיטית מהמצופה של הכוחות הרוסיים. "אנחנו לא יודעים אם זהו כישלון בתכנון או כישלון בהוצאה לפועל", הוסיף.
הערב הודתה מוסקבה, לראשונה מאז פרוץ המלחמה, כי כמה מחייליה נהרגו או נפצעו בקרבות. היא לא נקבה במספרים כלשהם, אך טענה כי מספרם נמוך "בכמה מונים" מאשר מספרם של "הלאומנים שחוסלו", כלומר האוקראינים. באוקראינה טוענים שאלפי חיילים רוסים נהרגו: סגנית שר ההגנה האוקראיני טענה הבוקר שהמספר עומד על כ-4,300, ולדבריה 146 טנקים של רוסיה הושמדו מתחילת הפלישה. את הטענה הזו יש לקחת בערבון מוגבל, אולם גם גורמים במערב העריכו אתמול כי מאות רבות של חיילים רוסים נהרגו. לפי הממשלה האוקראינית יותר מ-210 אזרחים אוקראינים נהרגו בארבעת ימי המלחמה ויותר מ-1,100 נפצעו עד כה.
קרבות קשים יותר מאלו שהיו בקייב התחוללו הבוקר בחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, ששוכנת סמוך לגבול הרוסי במזרח. לפי האוקראינים קרבות קשים התנהלו ברחובותיה של חרקוב – כולל במרכז העיר – והתושבים נקראו להישאר במקלטים ולא לצאת החוצה. בצהריים טען המושל האזורי, אולג סינגובוב, כי לאוקראינה יש "שליטה מוחלטת" על העיר. "השליטה על חרקוב היא לגמרי שלנו!", הכריז וטען שכוחות הביטחון "טיהרו" את העיר מהאויב הרוסי. הוא טען שהצבא הרוסי נמצא במוראל ירוד, וכי חלק מהחיילים הרוסים "נטשו את הרכבים שלהם" ונכנעו.

22 צפייה בגלריה
קייב רכב צבאי צבא  משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
קייב רכב צבאי צבא  משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
קייב, הערב. הבירה תחת עוצר עד מחר בבוקר
(צילום: AFP )
22 צפייה בגלריה
קייב אוקראינה נוף אורבני תמונות אוויר משבר אוקראינה רוסיה מלחמה
קייב אוקראינה נוף אורבני תמונות אוויר משבר אוקראינה רוסיה מלחמה
(צילום: GettyImages)
22 צפייה בגלריה
קייב פטרול סיור אזרחים רחובות  משבר רוסיה אוקראינה
קייב פטרול סיור אזרחים רחובות  משבר רוסיה אוקראינה
(צילום: AFP )
על הקרבות הקשים בחרקוב העידה תושבת העיר, אישה בת 30, בשיחה עם צוות של BBC: "אני לא יכולה לתאר את הרעשים שהעירו אותנו בשעה 00:30 בלילה, זה משהו כמו מלחמת הכוכבים מעל הראש שלך. זה נמשך 15 דקות בלי הפסקה. ברחנו מהדירה שלנו במגדל דירות סמוך לכביש העוטף של חרקוב. עכשיו אנחנו רחוקים יותר מהאזור המסוכן". לדבריה, גם כעת היא ממשיכה לשמוע קולות של ירי, אך אלו פחות אינטנסיביים מאשר היו אתמול. "אבל כולנו מתחילים להרגיש חסרי אונים כאשר אנחנו שומעים על עוד חדשות נוראיות".

האיום הגרעיני של פוטין – ועוד סנקציות במערב

למרות ההסכמה על משא ומתן, התפתחות מדאיגה נרשמה היום כאשר רוסיה הודיעה שפוטין הורה להציב את כוחות ההרתעה הגרעינית של הצבא הרוסי בכוננות גבוהה – לכאורה בעקבות "הצהרות תוקפניות" של נאט"ו והמערב. הוראתו של פוטין, במפגש עם שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב, שודרה בטלוויזיה הממלכתית ברוסיה. לאחר שפוטין הורה לו להגביר את הכוננות הגרעינית במדינה, השיב לו שויגו: "כן, אדוני".
דבריו של פוטין מגיעים כשברקע הנשק והתחמושת ששולח כעת המערב לאוקראינה. ארה"ב ובעלות בריתה, נזכיר, הודיעו שלא ישלחו חיילים לאדמת אוקראינה (שאינה חברה בנאט"ו), אך אישרו אתמול להעביר משלוחים נוספים של נשק לכוחות האוקראיניים. אחת המדינות שהחליטה להעביר טילים לאוקראינה היא גרמניה – שעד כה סירבה להעביר נשק קטלני לידי הממשלה בקייב. גם פינלנד, שעד עתה נמנעה מלשלוח נשק לאוקראינה, הודיעה היום על שינוי מדיניות ועל משלוח נשק לקייב. הערב הודיע גם האיחוד האירופי שיממן רכישת נשק עבור הממשלה האוקראינית.
22 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה בדיון עם שר ההגנה שויגוב והרמטכל ולרי גריסמוב
נשיא רוסיה בדיון עם שר ההגנה שויגוב והרמטכל ולרי גריסמוב
הכריז על כוננות של כוחות ההרתעה הגרעיניים. פוטין עם שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב
(צילום: רויטרס )
22 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה בדיון עם שר ההגנה שויגוב והרמטכל ולרי גריסמוב
נשיא רוסיה בדיון עם שר ההגנה שויגוב והרמטכל ולרי גריסמוב
"כן, אדוני". זו היתה תשובת שויגו להוראתו של פוטין
(צילום: רויטרס )
22 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
(צילום: רויטרס )
שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפלד, גינתה את החלטת פוטין ואמרה שמדובר בהסלמה בלתי-מקובלת של המלחמה. "המשמעות של זה היא שהנשיא פוטין ממשיך להסלים את המלחמה הזו בצורה שהיא לחלוטין בלתי מתקבלת על הדעת – ואנחנו צריכים להמשיך לבלום את פעולותיו בצורה החזקה ביותר שאפשר", אמרה בריאיון לרשת CBS. הגורם הביטחוני האמריקני ששוחח עם סוכנות רויטרס על המצב באוקראינה התייחס בדבריו גם להודעתו של פוטין, ואמר כי ארה"ב בוחנת כעת את המשמעויות שלה. הוא הזהיר כי כעת גובר באופן משמעותי הסיכון במקרה של טעות בשיקול הדעת.
בינתיים גובר הלחץ במערב על פוטין: אחרי ששורת מדינות באירופה הודיעו ביממה האחרונה על סגירת המרחב האווירי שלהן לחברות תעופה רוסיות, הערב הודיע האיחוד האירופי כי המרחב האווירי שלו ייסגר באופן מוחלט בפני מטוסים רוסיים. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה הערב כי אף מטוס רוסי, כולל מטוסים פרטיים של אוליגרכים, לא יוכלו לנחות, להמריא או לחלוף בטריטוריה של אחת מ-27 מדינות האיחוד. בנוסף, היא אמרה כי האיחוד יממן כאמור נשק עבור אוקראינה.
פון דר ליין הצהירה גם על סנקציות חדשות נגד "מכונת התקשורת של הקרמלין", כלשונה, כשכוונתה לערוצי תקשורת ממשלתיים ברוסיה, בהם ערוץ הטלוויזיה הממשלתי RT וספוטניק. לדבריה, הערוצים הללו "לא יוכלו יותר להפיץ את השקרים שלהם כדי להצדיק את המלחמה של פוטין ולזרוע מחלוקות באיחוד שלנו". היא הוסיפה כי יוטלו גם סנקציות על רודן בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, בשל התמיכה שסיפק לפוטין במלחמה נגד אוקראינה. האיחוד האירופי כבר הטיל בעבר שורת סנקציות על לוקשנקו ועל משטרו, בעקבות דיכוי המחאה שפרצה ב-2020 בטענה לזיוף הבחירות בבלארוס, ואותן סנקציות עודדו את חיזוק היחסים בינו לבין פוטין.

22 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה באוקראינה ברומא
הפגנת תמיכה באוקראינה ברומא
מפגינים נגד פוטין ברומא, בסוף השבוע
(צילום: EPA)
22 צפייה בגלריה
הפגנות תמיכה באוקראינה בלונדון
הפגנות תמיכה באוקראינה בלונדון
בהפגנות בלונדון
(צילום: EPA)
22 צפייה בגלריה
הפגנה נגד פוטין ורוסיה בדרום אפריקה
הפגנה נגד פוטין ורוסיה בדרום אפריקה
השוואה להיטלר בהפגנה בדרום אפריקה
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
פראג צ'כיה  הפגנות ענק מפגינים שלטים נגד פוטין רוסיה בעד אוקראינה משבר מלחמה
פראג צ'כיה  הפגנות ענק מפגינים שלטים נגד פוטין רוסיה בעד אוקראינה משבר מלחמה
(צילום: AFP )
22 צפייה בגלריה
פראג צ'כיה  הפגנות ענק מפגינים שלטים נגד פוטין רוסיה בעד אוקראינה משבר מלחמה
פראג צ'כיה  הפגנות ענק מפגינים שלטים נגד פוטין רוסיה בעד אוקראינה משבר מלחמה
הפגנה גדולה היום בפראג
(צילום: AFP )
22 צפייה בגלריה
סנט פטרסבורג מעצר מפגינים עימותים משבר רוסיה אוקראינה מלחמה
סנט פטרסבורג מעצר מפגינים עימותים משבר רוסיה אוקראינה מלחמה
מפגינים נעצרים בסנט פטרסבורג. גם ברוסיה הפגינו
(צילום: AP )
לאיסור על כניסת מטוסים רוסיים לשמי האיחוד האירופי קדמו כאמור הודעות של שלל מדינות באירופה על איסור שכזה, בהן צרפת, איטליה, הולנד ובלגיה. למהלך הצטרפה אחר הצהריים גם קנדה, הראשונה לעשות זאת ביבשת אמריקה. אחת המדינות שנקטו את הצעד היא פינלנד, שחולקת עם רוסיה גבול משותף.
הסנקציות הללו מצטרפות לסנקציות שכבר הוטלו בימים האחרונים על רוסיה – כולל סנקציות אישיות נגד פוטין ומקורביו. אחת הסנקציות המשמעותיות ביותר על רוסיה, שהוטלה הלילה, היא ניתוק של חלק מהבנקים הרוסיים ממערכת העברת הכספים העולמית SWIFT. בהצהרה משותפת של ארה"ב, בריטניה, קנדה והנציבות האירופית נמסר: "אנחנו נדאג לכך שהמלחמה הזאת תירשם ככישלון אסטרטגי של פוטין".
פורסם לראשונה: 17:51, 27.02.22