עוד ניסיון להתניע את המשא ומתן כדי לקדם עסקת חטופים: לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן דחק בשיחתו אתמול (חמישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו להסמיך את מנהלי המשא ומתן שלו לסיים ללא דיחוי עסקה להחזרת החטופים, וושינגטון מובילה מגעים שמטרתם לכנס בשבת בערב פסגה בנושא בקהיר.
בהתאם לכך, צפויים להגיע לבירת מצרים ראש המוסד דדי ברנע, ראש ה-CIA ווליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. הארבעה ינסו לשבור את המבוי הסתום במשא ומתן ולהביא לפריצת דרך בעסקה. מקור ישראלי אמר שיש לחץ מצד האמריקנים לכנס מפגש כזה, אך הבהיר כי טרם התקבלה החלטה אם ראש המוסד ברנע ישתתף בו.
2 צפייה בגלריה
נתניהו, ביידן וסינוואר
נתניהו, ביידן וסינוואר
נתניהו, ביידן וסינוואר
(צילום: רויטרס, SAUL LOEB/AFP)
חמאס טען אמש כי דחה את הצעת המתווכות לעסקה, ובעקבות כך ישראל תידרש להרחיב את המנדט של צוות המשא ומתן ולהתגמש בעיקר בסוגיית חזרת התושבים לצפון עזה. בכיר חמאס אוסמה חמדאן אמר אמש כי אף על פי שארגונו "גילה גמישות" במשא ומתן, לא הייתה התקדמות בשיחות על הפסקת אש ברצועת עזה.
בישראל אומרים שבניגוד להודעות שחמאס פרסם, ארגון הטרור לא העביר תשובה רשמית למתווכות. בישראל חוששים שפסגה בקהיר, עוד לפני שחמאס השיב להצעת המתווכות שקובעת התגמשות גדולה ביחס לחזרת התושבים לצפון עזה, עלולה ליצור ציפיות גבוהות מדי.
מאידך, אמריקנים שדוחפים לעסקה חושבים שדינמיקה של פסגה יכולה להביא לפריצת דרך. מקור ישראלי אמר שקיימת התלבטות, אך נכון לרגע זה עדיין לא התקבלה כאמור החלטה אם ראש המוסד ברנע אכן ייצא לקהיר.
2 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
ראש המוסד ברנע
(צילום: יריב כץ)
"אמש העברנו לאחים המתווכים במצרים ובקטאר את עמדת התנועה, לפיה אנו עומדים בעמדתנו שנמסרה להם ב-14 במרץ באופן רשמי", אמר אמש בכיר חמאס חמדאן, בהתייחסו לתשובה שהועברה בחודש שעבר, אז דרש ארגון הטרור את "הפסקת התוקפנות נגד הפלסטינים בעזה", אספקת סיוע הומניטרי, השבת עקורים עזתים לבתיהם ונסיגה של כוחות צה"ל מהרצועה.
"מצרים הציגה בפנינו את ההצעה האחרונה, אבל היא לא כוללת שום דבר חדש", אמר חמדאן, וחזר על הטענה לפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו מציב מכשולים שמונעים משני הצדדים להגיע להסכם וכן כי הוא "לא מעוניין" בשחרור החטופים הישראלים. "ממשלת הכיבוש עדיין מתחמקת, והמשא ומתן תקוע במעגל", טען במסיבת העיתונאים בביירות בירת לבנון.
גורמים מדיניים אמרו אתמול כי ישראל עדיין לא קיבלה תשובה מהמתווכות. "אם הכיוון שלהם הוא כמו הפרסומים, אז ברור שחמאס וסינוואר מפחדים מדעת הקהל בעזה ומכינים אותה לגרירת הרגליים שלהם בנוגע להימנעות מעסקת חטופים", הסבירו. "אם הטקסטים שיוצאים מחמאס נכונים, המשמעות היא שסינוואר לא רוצה עסקה ועומד על נסיגה מלאה, החזרת כל התושבים לצפון הרצועה והפסקת אש מוחלטת - וזה לא יקרה. רוב מוחלט של כל גורמי הביטחון בישראל ובראשם ראש המוסד לא תומכים בהפסקה מוחלטת של המלחמה".