בהזמנת עמיתיו מיוון וקפריסין, נשיא המדינה יצחק הרצוג יצא השבוע ובשבוע הבא לביקורי בזק במדינות. הרצוג יעביר להם מסר של הרגעה, ולפיו ההתחממות ביחסי ישראל טורקיה, ברקע פגישתו הצפויה עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, לא תבוא על חשבונם ולא תפגע ביחסים המיוחדים של ישראל עם הברית ההלנית.
תחילה יצא הרצוג ביום חמישי הקרוב לביקור ממלכתי ביוון בהזמנת נשיאת יוון, קתרינה סקלארופולו. בביקורו, יבקר הנשיא באתונה ויערוך פגישות מדיניות גם עם ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, בכירים אחרים וחברי הקהילה היהודית בעיר. בשבוע הבא, ביום רביעי, יבקר הנשיא בקפריסין ויפגש עם נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס.
3 צפייה בגלריה
הרצוג בפגישתו עם ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס
הרצוג בפגישתו עם ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס
"התחממות עם טורקיה - לא על חשבונכם". הרצוג בפגישתו עם ראש ממשלת יוון בישראל, לפני כחודשיים
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הנשיא יפתח את ביקורו ביוון בטקס הנחת זר באנדרטת החייל האלמוני, בהמשך יגיע לארמון הנשיאות שם יתקבל בקבלת פנים ממלכתית וייפגש כאמור עם נשיאת יוון. לאחר מכן יקיים הנשיא פגישה עם ראש ממשלת יוון, ולאחריה ישתתף בארוחת צהריים ממלכתית באירוח נשיאת יוון.
בהמשך היום ייפגש הרצוג גם עם נשיא הפרלמנט היווני, קונסטנטינוס טסולאס, ויו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר, אלכסיס ציפראס. עם תום ביקורו ייפגש הנשיא עם נציגי הקהילה היהודית ביוון, ובסיום פגישה זו יחזור לישראל.
בקפריסין, יתקבל הנשיא בקבלת פנים ממלכתית בה ינוגנו המנוני המדינות, לאחריה יקיים פגישה פרטית עם נשיא קפריסין ופגישה בילטרלית מורחבת בהשתתפות המשלחות במהלכה ימסרו הנשיאים הצהרות. כמו כן, יתארח הנשיא בארוחת צהריים ממלכתית בהזמנת נשיא קפריסין.
3 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
רג'פ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
בטורקיה עודכנו על הפגישות, ובירכו עליהן
(צילום: רויטרס)
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר לקראת ביקוריו כי הוא "מודה לנשיאת יוון ולנשיא קפריסין על הזמנתם החמה. בפגישותיי במדינות אדון עם ההנהגה ובכירי ממשל אחרים על צעדים להרחבת והעמקת שיתוף הפעולה הפורה בין עמינו. בפרט, נדון באפשרויות שיתוף הפעולה האזורי במאבק במשבר האקלים באגן הים התיכון. ישראל, יוון וקפריסין מקיימות ברית של יציבות בים התיכון".
"ביקוריי הממלכתיים משקפים את החברות העמוקה בין העמים ואת השותפות האסטרטגית שלנו, שבאה לידי ביטוי בין היתר בשיחות רציפות אותן אני מקיים מיום שהתחלתי לכהן כנשיא המדינה. את ראש הממשלה היווני ואת נשיא קפריסין, אף אירחתי לאחרונה לשיחה חברית בביקורו בישראל".
"מסע ההרגעה" של הרצוג מגיע לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא באנקרה ב-9 במרץ, שאמור לסמל רשמית את הנורמליציה המתהווה בין המדינות. משלחת טורקית בכירה בראשות הדובר והיועץ הבכיר לנשיא טורקיה, איברהים קלין, וסגן שר החוץ הטורקי סאדת אונאל, ביקרה ברביעי ובחמישי בישראל, ונפגשה עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, מנכ"ל בית הנשיא אייל שויקי וצוותיהם. הפגישות, שהתקיימו באווירה טובה מאוד, התמקדו בהכנות לביקורו של הרצוג, ביחסים בין המדינות ובסוגיות אזוריות שונות.
"לטורקיה ולישראל השפעה רחבה באזור ושני הצדדים הסכימו כי שיקום היחסים יוכל לתרום ליציבות האזור", נמסר בהודעה משותפת למשרד החוץ ולבית הנשיא. בשתי הפגישות בבית הנשיא ובמשרד החוץ הונפו דגלי ישראל וטורקיה על אף שלא נראו בתמונות שפורסמו.
3 צפייה בגלריה
ביקור המשלחת הטורקית בישראל
ביקור המשלחת הטורקית בישראל
מנכ"לי משרד החוץ ובית הנשיא עם הבכירים הטורקים
במהלך הפגישה בבית הנשיא, נכנס לפתע הנשיא הרצוג לחדר הישיבות ובירך את האורחים מטורקיה. הרצוג אמר לשני הבכירים הטורקים כי ביקורו המתוכנן הוא חשוב מאוד, וקלין השיב כי ארדואן ואזרחי טורקיה ישמחו לקבלו ומצפים לעידן חדש עם ישראל. ביקורו של הרצוג, כאמור, אמור להוביל להודעה רשמית של החזרת השגרירים.
לאור הביקורת על "הזנחת" העניין הפלסטיני, קלין ואונאל ביקרו גם ברמאללה ונפגשו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. השניים פקדו גם את הר הבית, וקלין הצטלם עם ילדים פלסטינים בתיאום עם הצד הישראלי. גורמים מדיניים אמרו ל-ynet כי הטורקים רוצים שביקורו של הרצוג יהיה ברמה הכי גבוהה שיש, ויוגדר כממלכתי. באנקרה נערכים להרעיף על הרצוג את מלוא הכבוד האפשרי, ובישראל שוררת תחושה שהטורקים פועלים מתוך רצון טוב לחמם את היחסים.
הצד הישראלי עדכן את הטורקים שהרצוג מתכוון לערוך ביקורים מדיניים ביוון וקפריסין לפני הגעתו לטורקיה. הרצוג מבקש להרגיע את היוונים והקפריסאים ולומר שההתחממות ביחסים בין ישראל לבין טורקיה אינה על חשבונם - וכי היחסים המיוחדים בין המדינות לא יפגעו. הבכירים הטורקים בירכו על כך ואמרו שטוב שהרצוג מתכוון לבקר בשתי המדינות.
מסתמן שהביקור של הרצוג ב-9 במרץ יימשך יומיים, אך הפרט הזה טרם נסגר סופית וקיימת עדיין אפשרות שיימשך רק יום אחד. כמו כן, לא ברור עדיין אם יבקר גם באיסטנבול או רק באנקרה. כך או כך, צפויה פגישה פומבית בין הרצוג לארדואן וגם ארוחת צהריים או ערב משותפת. אם הביקור ייערך באיסטנבול, הרצוג צפוי לפגוש גם את חברי הקהילה היהודית.
לפי גורם מדיני בכיר, ישראל לא הציבה תנאים לגבי נוכחות חמאס בטורקיה. "בתהליך של התקרבות זהירה יש מחוות פה ושם, וזו המטרה", הסביר. "אנו כן רואים התגברות של פעילות טורקית נגד טרור. יש יותר פעילות טורקית נגד טרור חמאס בשטחם". יחד עם זאת, טורקיה נמצאת כל הזמן בדיאלוג מודיעיני עם ישראל, וכשבאנקרה מקבלים מידע על פעילי חמאס שעוסקים בטרור - הטורקים מטפלים בהם ביעילות. ישראל דרשה את סגירת משרדי הארגון בטורקיה, אך הטורקים לא נענו לבקשה עד כה.
בימים האחרונים דיווחה פרשנית העיתון הטורקי "הורייט", הנדה פיראט, כי במסגרת התחממות היחסים עם ישראל, טורקיה סילקה 10 פעילי חמאס שהגיעו למדינה לאחר עסקת שליט. עוד כתבה הפרשנית כי טורקיה הבהירה לחמאס שלעולם לא תעניק לו סיוע צבאי וכי לא תאפשר לבכירי הארגון לעסוק בטרור מאדמתה.