שנת הלימודים שאמורה להיפתח ביום רביעי משאירה את ראשי הרשויות אובדי עצות מול הנחיות מבולבלות להתמודדות מול התפשטות מגפת הקורונה עם החזרה לבתי הספר והגנים. שלושה מהם התראיינו הבוקר (יום ב') לאולפן ynet - ראש עיריית גבעתיים רן קוניק, ראש מועצת חצור הגלילית שמעון סויסה וראש עיריית רמלה מיכאל וידל – וסיפרו על הקושי להתנהל נוכח ההתעלמות מצד הדרג הפוליטי.
- רן קוניק, יש לך תשובות מסודרות לכל שאלה? "לא, אנחנו חלק מהמדינה המבולבלת. כל עוד הפוליטיקאים שאמורים לקבוע את המדיניות יתעקשו לנהל את ההחלטות שאנחנו ראשי הערים צריכים לנהל, ככה זה יראה. הם לא מכירים את השטח ולא יכולים להתייחס לכל עיר בפני עצמה. אילו היו מעבירים סמכויות אלינו, אז יכול להיות שעיר מסוימת הייתה מחליטה לפתוח את הלימודים ועיר אחרת, בהתייעצות עם ההורים והצוותים, הייתה מחליטה לפתוח בעוד שבועיים. ככה צריך להתנהל במדינה נורמלית".
- מחרתיים חוזרים לבתי הספר. אתה יודע מה עושים אם באחת הכיתות יש חולה מאומת, מה עושים עם מורה שלא התחסן והגיע בלי בדיקה? יש לך נוהל מסודר? קיבלת מתווה? "אני לא יודע. אני לא באמת בעד לדחות את שנת הלימודים אבל אני גם לא שלם עם פתיחת הלימודים. אם לא מחייבים את הילדים לבוא עם בדיקות, ולא מונעים כניסה מילד או איש צוות שלא עבר בדיקות, אז לא עשינו שום דבר. זה הכל עבודה בעיניים וזה יתפוצץ לנו בפנים".

4 צפייה בגלריה
תלמידי התיכון מקיף ח' בראשון לציון חוזרים לפעילות מלאה
תלמידי התיכון מקיף ח' בראשון לציון חוזרים לפעילות מלאה
ארכיון. "לא יקרה אסון אם נלמד את ספטמבר בזום"
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק. "הפוליטיקאים מתעקשים"
(צילום: אלעד מלכה)
- ראש עיריית רמלה מיכאל וידל, גם אתה חווה את זה? "לא היה קורה שום אסון אם היינו לומדים את ספטמבר בזום. בשונה מרן חברי, אני כן יודע מה אני עושה כי הנחתי. אני לא סומך על הממשלה. אף אחד לא מדבר איתנו. שר הבריאות לא דיבר איתנו ואני לא יודע מי הפרויקטור.
"הנחתי את כל הגורמים בבתי הספר: מורה שמגיע לא מחוסן – לא ייכנס. ייכנס לכיתה – נזמין משטרה. הוא לא יקבל שכר. אף אחד לא ייכנס אצלי אם הוא לא התחסן. לא גננות, לא סייעות, לא צוותים. לגבי הילדים סגרתי עם מד"א שיהיו בדיקות סרולוגיות כל יום, כל היום. נתתי להם מתחם גדול, כולל שישי-שבת, לילדים עד 12 בחינם ומגיל 12 ואילך בתשלום של 52 שקל. אבל אני רואה בלגאן גדול. למשל בכיתות י"א-י"ב אצלי הגיעו ל-70% מחוסנים, אז הם ילמדו. אבל בחטיבות ביניים לא כולם הגיעו ל-70%. אז כיתה אחת תלמד בזום וכיתה אחת תלמד בבית הספר".
- זה לא מופרך בעינייך? זו לא אפליה כלפי תלמידים שכן התחסנו בכיתות האלה? "ממש ככה. אבל כאמור אני לא יודע מה לעשות. זה המצב. אין הנחיות ברורות".
4 צפייה בגלריה
מיכאל וידל ראש העיר רמלה
מיכאל וידל ראש העיר רמלה
וידל. "סגרתי עם מד"א על בדיקות סרולוגיות"
ראש מועצת חצור שמעון סוויסה: "החלטנו באופן עקרוני שאנחנו נעשה כל מאמץ שהמתווה של לימודים סבירים ייכנסו לפועל ב-1 בספטמבר. ברמת היישוב אנחנו מנהלים דאטה בייס יומיומי שבו יש מעקב אחרי צוותי ההוראה ואנשי החינוך והתלמידים. ברמת כיתה - אני יודע באופן מדויק מי התלמידים שהתחסנו ומי שלא. אני דורש באופן חד-משמעי שכל אנשי החינוך יתחסנו. מי שלא - יצטרך להיבדק. מי שלא ייבדק – נתתי הוראה שהוא לא ייכנס לבית הספר גם אם משרד החינוך יגיד. אני עומד על כך.
"במקרה שיש תלמיד שלא התחסן, או שהוריו החליטו שהוא לא מתחסן, הוא יוכל להגיע לבית הספר וחל איסור על מנהלים להוציא אותו. הלקונה הזאת בעייתית. אנחנו נקים סביבות חינוכיות, כיתות שבהן נרכז תלמידים למקרים שבהם תהיה התנגדות. אני מתנגד שתלמידים כאלו ילמדו בכיתה שלהם משום שהדבר הזה מהווה סכנה".
4 צפייה בגלריה
שמעון סוויסה. "דאטא בייס יומיומי"
שמעון סוויסה. "דאטא בייס יומיומי"
שמעון סוויסה. "דאטא בייס יומיומי"
(צילום: ג'רמי פלדמן)
- במערכת החינוך יודעים שאתה מתכנן מהלך כזה? "אני הודעתי את זה למנהלים והודעתי את זה לתושבים".
קוניק: "אולי בחצור ששמעון יוכל לעשות את זה, אבל זה לא משהו שאפשר לעשות בטח לא אצלנו במרכז. זה לכאורה לא חוקי לבודד את הילדים האלה. הבעיה שאין ממש חובה לבדוק את הילדים או לבקש מהם בדיקה.
"המפתח פה הוא להעביר את הסמכויות לעיריות. שמעון יכול לייצר איזשהו מתווה שמתאים לו, אני יכול לעשות משהו אחר, מיכאל יכול לעשות משהו אחר. כל ראש עיר עם ועד ההורים וצוות החינוך".
הבוקר קיים ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב לקראת קבינט הקורונה שיתכנס הערב, ובדיון אושר המתווה לקיום אירועי הסליחות בכותל המערבי: לפיו תוחל מגבלת של עד 8,000 משתתפים שיחולקו לקפסולות ברחבה. תוטל עליהם חובת עטיית מסכה ויינקטו פעולות אכיפה ושמירה על הסדר וההנחיות.
בנוסף אושרה הרחבת מתווה "התו ירוק", כך שיחול גם על עובדים במוסדות בריאות וחינוך, וכן על עובדי כלל המקומות שבהם הלקוחות נדרשים בהצגת התו. שני הנושאים יובאו היום לאישור שרי קבינט הקורונה.