ועדת העבודה והרווחה אישרה הבוקר (רביעי) את העלאת קצבאות הנכים במסגרת חוק ההסדרים. עם אישור החוק במליאה קצבת נכות כללית תעמוד על 3,700 שקלים, הדיסריגרד יעלה ל-5,300. עם זאת מובילי המאבק טוענים כי מה שאושר בוועדה לא תואם את ההבטחות שניתנו להם, ומאיימים לחדש את המאבק.
הוועדה, בראשות ח"כ אפרת רייטן (העבודה), אישרה את יישום החוק, שנחקק ב-2018 והתעכב בשל ריבוי מערכות הבחירות והיעדר אישור תקציב מדינה. עלות אישור החוק מוערכת בכ-4 מיליארד שקלים.
4 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
מתוך הדיון בוועדה בשבוע שעבר
(צילום: דוברות הכנסת)
בשבוע שעבר אישרה הוועדה, בנוסף לחוק, שורה של תקנות והסכמים נוספים שגובשו בשיתוף פעולה בין הוועדה, משרדי האוצר והרווחה ונציגים מארגוני הנכים, המטיבים עם אוכלוסיות שונות בקרב הנכים בעלות נוספת של מאות מיליוני שקלים, בהם הורדת רף הזכאות לשירותים מיוחדים מ-60% נכות ל-40%. כמו כן, תינתן תוספת של אלפי שקלים בחודש לנכים מונשמים ושל מאות שקלים בחודש לילדים נכים.
"הניסיון שלנו היה להטיב עם אוכלוסיות הנכים ולענות על כמה שיותר צרכים", הסבירה יו"ר הוועדה רייטן. "לא הסתפקנו ברפורמה של 2018 אלא קידמנו מהלכים חשובים ומשמעותיים נוספים. אני מקבלת בברכה גם את הביקורת אך חשוב לומר - תמיד יהיו אוכלוסיות שלא קיבלו את כל צרכיהן. הרגישות שהייתה כאן והחשיבה מחוץ לקופסא נתנו אופק שניתן לצמוח ממנו הלאה לעוד דברים טובים".
נאור לביא מארגון "הנכים הופכים לפנתרים" אמר כי "הדברים שאושרו לא משקפים התחייבויות שניתנו לנו בשיחות עם גורמי המקצוע". הוא איים: "אם לא תיתנו את מה שהובטח המאבק יתחדש ויהיה הפעם יותר עיקש, ולא יסתיים עד העלאת הקצבה לגובה שכר המינימום. ראו הוזהרתם".
4 צפייה בגלריה
נאור לביא
נאור לביא
"לא עומדים בהתחייבויות". נאור לביא
(צילום: שרון צור)
4 צפייה בגלריה
הפגנת הנכים בצומת עזריאלי
הפגנת הנכים בצומת עזריאלי
"נחדש את המאבק, יהיה עיקש יותר". הפגנת הנכים בצומת עזריאלי
(צילום: מוטי קמחי)
אייל כהן, מוביל המאבק, ומייסד "הנכים הופכים לפנתרים" אמר לאחר הדיון: "הפער נובע מכך שלקחו מנכים עובדים מיסים והעבירו אותם לילדים מאושפזים, מורידים את מדרגת המס לנכים עובדים ואת הכסף מעבירים למגזר אחר של נכים. אנחנו לא מוכנים שנכים יסבסדו נכים. בנוסף, הקצבאות כרגע לא מוצמדות לכלום, הם דוחים את הצמדת הקצבה ל-2023, המשמעות שהיא תשחק עוד שנתיים".
"מדברים עכשיו להעלות את שכר המינימום, מה איתנו? איפה אנחנו נהיה?", הוא הוסיף. "נעשה עוול נוראי כי השאירו 70 אלף נכים שעברו עם קבצתם לזקנה, כי אין כפל קצבאות. השאירו אותם מאחור, הם לא יקבלו את ההעלאה בכלל. הקצבה שלהם תהיה אלף שקל פחות מקו העוני. התנגדנו להסכם בדיוק בגלל זה, לא נתנו לנו לדבר בוועדה. הייתה פה סתימת פיות".
4 צפייה בגלריה
אלכס פרידמן
אלכס פרידמן
"יש כמה סעיפים שאני לא שלם איתם, אבל יש בשורות היסטוריות". אלכס פרידמן
(צילום: דוברות הכנסת)
אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים ומנכ"ל ארגון "נכה- לא חצי בן אדם", דווקא הודה לוועדה אך ציין: "יש כמה סעיפים שאני עדיין לא שלם איתם עד הסוף. חרטנו על דגלינו קצבת נכות בגובה שכר המינימום. הקשישים אכן לא זוכים למענה מספק ועוד כמה דברים שהם לא 100%". עם זאת הוא אמר: "אנחנו צריכים לראות את הבשורות שהן היסטוריות. תודה ענקית לוועדה, לביטוח הלאומי ולמשרדי הממשלה על שיתוף הפעולה והסבלנות. נמשיך לעשות, נעלה ונצליח".
נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים מחתה על כך ש-70,000 קשישים שעברו עם קצבת הנכות לקצבת זקנה ימשיכו לקבל 2,880 שקל בחודש, שכן הם אינם נכללים בחוק החדש. "הנכים שהשתתפו בשיחות לא מבינים את הצרכים של הנכים המבוגרים, אם היו יושבים איתנו היינו עומדים על כך".
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר הסביר בדיון הקודם: "במרץ 2018 נקבע שמי שכבר היה פנסיונר לפני כניסת החוק החדש יקבל תוספת של 50% מהתוספת שעוגנה בחוק. הפעם נקבע כי הם יקבלו 75%. זה נכון ש-75% זה לא 100%, אבל חושב לזכור שמעבר להיבט המוסרי יש גם היבטים תקציביים, עשינו מה שיכולנו וצריך לברך על כך". נציג משרד האוצר אמר שמתן 100% מהתוספת לנכים הקשישים הייתה עולה כ-100 מיליון שקל נוספים".
"במשך חודשים התנהלו מפגשים ושיחות עם נציגי ארגוני הנכים, מתוך כוונה להקשיב ולהאזין לצרכים ולסדרי העדיפויות, בהם איל כהן, נציג הנכים הופכים לפנתרים ויהודה דורון, ונעתרנו ללא מעט מהדברים. אי אפשר לצאת מתוך הנחה שכל הבקשות יענו, בעולם אידיאלי זה היה קורה אבל יש צרכים ואילוצים. הרפורמה הזאת היא לעילא ולעילא והתקציבים נותבו לטובת הצרכים הדחופים ביותר של האוכלוסיות השונות. שום שקל לא הלך למקום אחר".