נשיא המדינה יצחק הרצוג ועמיתו הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן מסרו הערב (רביעי) הצהרה משותפת בתום פגישתם בארמון הנשיאות באנקרה. הרצוג אמר בהצהרתו כי היחסים בין ישראל לטורקיה התאפיינו ב"תקופת בצורת" בשנים האחרונות, וארדואן מצדו אמר שהוא מקווה שהפגישה בינו לבין נשיא המדינה היא "נקודת המפנה" ביחסים. השניים לא מסרו הודעה בדבר החזרת השגרירים. ynet העביר בשידור ישיר את ההצהרה המשותפת.
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הנשיא הרצוג עם ארדואן בתום הצהרתם, הערב באנקרה. "האנטישמיות - פשע נגד האנושות"
(צילום: רועי עידן)
בפתח ההצהרה, אמר נשיא טורקיה ארדואן כי "המטרה המשותפת שלנו היא להמריץ ולהחיות מחדש את הדיאלוג הפוליטי בין המדינות המבוסס על אינטרסים משותפים תוך כבוד לרגישויות הדדיות". הוא הוסיף כי "לחיזוק ולפיתוח היחסים בין טורקיה וישראל יש ערך רב עבור מדינתנו, וכך גם לשלום באזור".
הרצוג אמר מצדו בפתח ההצהרה שנשא כי מדובר ברגע חשוב מאוד ביחסים בין ישראל לטורקיה. "היחסים בין עמינו הם עתיקי יומין, שורשיים, היסטוריים, דתיים ותרבותיים. לצערי היחסים בין מדינותינו עברו תקופת בצורת מסוימת בשנים האחרונות", הוא הוסיף. "כעת אני מאמין שהיחסים ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים האזוריים והעולמיים השותפים לכולנו".
ארדואן אמר מצדו כי אחד המרכיבים המרכזיים בפגישתו עם הרצוג היה הנושא הפלסטיני. "שיתפתי את הרגישויות שלנו בנושא", הוא הסביר. "הבעתי את החשיבות שאנו מייחסים להפחתת המתחים באזור ולשימור פתרון שתי המדינות. הפניתי תשומת לב לשיפור תנאי החיים של הפלסטינים. אנחנו מצפים לתמיכת הרשויות הישראליות ולהמשך פעילויות ארגון 'טיקה', המאפשר פעילויות הומניטריות למען הפלסטיני".
ארדואן גם גינה את האנטישמיות והגדיר אותה פשע נגד האנושות. "הטורקים והיהודים הם הדוגמא הטובה ביותר לדו קיום שנמשך זה מאות שנים. לא נאפשר להאפיל על היסטוריה ממושכת ומיוחדת זו", הוא אמר. "במקביל למגפת הקורונה, אנו מודעים לכך שפשעי השנאה מתרבים בעולמנו. נמשיך לשמור על עמדתנו הנחושה והעקרונית במאבק נגד אנטישמיות, איסלאמופוביה וגזענות".
הנשיא הרצוג אמר עוד כי "ישראל וטורקיה יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה, שכולנו קוראים לו בית", והכריז כי שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו צפוי לבקר בישראל, ייתכן שבחודש הבא. "לבטח הוא ישוחח לעומק עם שר החוץ של מדינת ישראל על בניית המנגנונים וסדר היום של הדיאלוג בכל התחומים", הוא אמר. "משקעי עבר אינם מתבטלים, אבל אנחנו, שני העמים ושתי המדינות, בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד. נסכים מראש שלא נסכים על הכול, אבל זה טיבם של יחסים עם עבר עשיר כמו שלנו".
הרצוג אמר לארדואן כי הוא מקווה לפתור בכבוד הדדי את המחלוקות בין ישראל לטורקיה. "נפגשתי עם עוד מנהיגים באזור ואני מאמין שאתה ואני מוכיחים את מה שכולנו מבינים - שותפות טובה ושכנות במזרח הים התיכון חשובות לכולנו", הוא הוסיף, בהתייחסו לפגישותיו עם מנהיגי יוון וקפריסין בימים האחרונים. "אני מאמין שכולנו, בני כל הדתות, יכולים וצריכים לחיות בשלום במרחב היפהפה הזה זה לצד זה וזה עם זה".
6 צפייה בגלריה
שר החוץ לפיד ושר החוץ הטורקי צ'בושולו. ביקור ראשון זה 15 שנה
שר החוץ לפיד ושר החוץ הטורקי צ'בושולו. ביקור ראשון זה 15 שנה
שר החוץ לפיד ושר החוץ הטורקי צ'בושולו. ביקור ראשון זה 15 שנה
(צילום: יואב דודקביץ', AFP)
נשיא המדינה גם בירך על מאמצי התיווך, אלה של טורקיה ואלה של ישראל, בכל הנוגע לקידום הפסקת הפלישה הרוסית לאוקראינה. "ראש הממשלה נפתלי בנט וממשלת ישראל פועלים בכל היכולת שלהם בנושא הזה ואני מעריך מאוד ומכבד את מאמציך שהביאו לפסגה חשובה שתתכנס מחר בארצך ואני מתפלל שתניב תוצאות חיוביות", אמר הרצוג. "דווקא בימים אלה אנו רוצים לשדר לעולם כולו את המסר שאנחנו פועלים בכיוון אחר ומייצרים תקווה חדשה באזור".
ארדואן הדגיש מצדו כי הוא מצפה למימוש פוטנציאל שיתוף הפעולה בין ישראל לטורקיה בתחומים שונים, ובעיקר אלה הכלכליים - בצל המשבר הכלכלי שפוקד את טורקיה כולה, והאינפלציה הגואה בה. "נפח המסחר גדל והגיע ל-8 וחצי מיליארד דולר למרות המגפה. אני מאמין שבמאמצים משותפים נגדיל נתון זה ל-10 מיליארד ב-2022", אמר ארדואן.
6 צפייה בגלריה
טורקיה לירה טורקית מטבע שפל חדש
טורקיה לירה טורקית מטבע שפל חדש
הכלכלה הטורקית במשבר. ארדואן: "מאמין שנגדיל את היקף הסחר"
(צילום: רויטרס)
שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו הודיע גם בעצמו, עוד לפני הצהרת השניים, כי הוא צפוי לבקר בישראל ב-3 באפריל. במשרד החוץ לא אישרו את קיום הפגישה במועד זה ואמרו כי שר החוץ הטורקי הביע את רצונו לבקר בארץ. לאחר ההצהרות, שר החוץ יאיר לפיד שוחח עם הרצוג והבהיר לו שהביקור של צ'בושולו, שאמר כי הוא מגיע לביקור גם ברשות הפלסטינית, לא תואם ולא אושר עדיין - והתיאום אמור לעבור לידי משרד החוץ.
הרצוג נחת באנקרה בצהריים לביקור היסטורי בטורקיה, ששיאו היה מפגש הפסגה עם הנשיא המארח ארדואן. הרצוג הוא המנהיג הישראלי הראשון שמבקר בטורקיה מאז 2008. לאחר שהניח זר על קברו של אבי האומה הטורקית מוסטפא כמאל אטאטורק, התקבל הרצוג בארמונו של ארדואן עם נגינת "התקווה", כשברקע נורו 21 מטחי כבוד מתותחים.
הרצוג וארדואן, שנפגשו במשך יותר משעה וחצי לפני ההצהרות המשותפות, החליטו כי ישראל וטורקיה יפתחו דף חדש ביחסיהן. השניים קבעו כי יוקמו מנגנונים לבירור מחלוקות, שיחליטו על אופן הפעולה במקרה שהיחסים בין הצדדים יתפוצצו בעתיד שוב. הרצוג וארדואן סיכמו על הקמת צוותי עבודה לשיתוף פעולה, ושוחחו גם על מעמד חמאס בטורקיה, על החזרת השגרירים ועל שדרוג היחסים. גם סוגיית בני הזוג אוקנין ששוחררו מהכלא הטורקי עלתה בפגישה.
שר הביטחון בני גנץ התייחס הערב לביקורו של הרצוג בטורקיה ואמר כי הניסיון לחדש את הקשרים עם אנקרה נובעים גם מאינטרסים ביטחוניים משותפים לשתי המדינות, וכן מהצורך לשמור על יציבות המזרח התיכון והעולם, כלשונו. "ישראל בונה את יחסיה עם מדינות רבות באזור, ומחזקת את שיתופי הפעולה מול האיומים באזור ובראשם התוקפנות של איראן וניסיונה לפרוץ לגרעין", הוסיף גנץ.
בהמשך הערב אירח ארדואן את הרצוג לארוחת ערב ממלכתית בהשתתפות פמלייתו של הנשיא הישראלי. הרצוג המריא לאחר מכן לאיסטנבול, ומחר ייפגש עם הקהילה היהודית בבית הכנסת נווה שלום שידע שני פיגועי טרור, ולפנות ערב ישוב לארץ.
"אני מסיים יום גדוש וחשוב באנקרה ומודה לנשיא טורקיה ארדואן על האירוח ועל קבלת הפנים הלבבית", אמר הרצוג לפני המראת לאיסטנבול. "השיחה הייתה בהחלט טובה ומשמעותית בנושאים רבים ומגוונים, שעכשיו באופן טבעי גם יועברו לידיעתה ולטיפולה של ממשלת ישראל בכל הרמות, כולל לוחות זמנים והדברים האופרטיביים. כך זה צריך להיות במשטר מתוקן".
מטרת פגישת הפסגה היום הייתה ליצור אווירה שתאפשר חזרה, גם אם מדורגת, של היחסים בין שתי המדינות לפסים נורמליים אחרי שנים של מתיחות. הרצוג הוא המנהיג הישראלי הראשון שמבקר בטורקיה מאז 2007.
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה