2 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד בשאר אסד
מוחמד בן זאיד בשאר אסד
מוחמד בן זאיד ובשאר אסד
(צילום: AP)
יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, קיים שיחת טלפון עם נשיא סוריה, בשאר אסד, ובמהלכה דנו השניים ביחסים בין שתי המדינות ובדרכים לקדם את שיתוף הפעולה בתחומים השונים בהתאם לאינטרסים המשותפים. כך דווח הערב (רביעי) בסוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות ובסוכנות הידיעות של המשטר הסורי. עוד נמסר כי השניים שוחחו על ההתפתחויות בסוריה ובמזרח התיכון.
מדובר בשיחה חריגה, שלא התרחשה כבר שנים, בשל הלחימה המתמשכת בסוריה. לנוכח מדיניות המשטר הסורי בראשות אסד בשנות הלחימה, ניתקו רוב המדינות הערביות כבר בתחילתה את יחסיהן עם סוריה הרשמית. חלקן אף תמכו בארגוני האופוזיציה הסורית - בין אם באמצעי לחימה וציוד או באמצעות גיבוי מדיני.
עם התערבותה של רוסיה במלחמה במדינה והסיוע האדיר של איראן והמיליציות השיעיות חלה תפנית בלחימה בסוריה ומאז משטר אסד נמצא במגמת התחזקות מתמשכת. הרודן הסורי היושב בדמשק חידש את שליטתו ברוב חלקי המדינה שאיבד מאז פרצה מלחמת האזרחים הקטלנית ב-2011. רק לאחרונה נכנעו אחרוני המורדים החמושים שישבו במחוז דרעא, ורק מחוז אידליב נותר כמעוז המורדים, בהם תומכת בעיקר טורקיה, הנחשבת אחת המדינות העוינות ביותר לאסד ומשטרו.
בחודשים האחרונים חל חידוש מסוים ביחסים בין איחוד האמירויות וסוריה לאחר גישושים שהתגברו עם הזמן. בשיא משבר הקורונה אף הועברו כמה משלוחים של חיסונים וציוד רפואי למאבק במגפה מאיחוד האמירויות לסוריה. שיחת הטלפון הערב מהווה מעין חותמת רשמית לחזרה ההדרגתית ליחסים בין שתי המדינות, כאשר יותר ויותר מדינות ערביות שניתקו את היחסים עם משטר אסד בסוריה מחדשות עמו קשר לאחר שנים.
2 צפייה בגלריה
ה מלחמה ב סוריה מחוז אידליב
ה מלחמה ב סוריה מחוז אידליב
מאז מלחמת האזרחים מדינות ערב ניתקו את הקשר עם אסד
(צילום: AP)
בין הראשונות לחדש את הקשר עם סוריה הרשמית הייתה ירדן, שלה גבול ארוך משותף עם סוריה ושבשטחה מתארחים עד לשלב זה מאות אלפי פליטים סורים. משלחות רשמיות כבר ערכו ביקורים הדדיים, התיאום חודש ונפתחו מעברי המסחר הקרקעיים. גם מלבנון, שנמנעה משליחת גורמים רשמיים לסוריה, נראתה לאחרונה משלחת שהגיעה לביקור בדמשק.
ברמה הרשמית הליגה הערבית, שהיא הגוף המייצג את מדינות האזור, עדיין מחזיקה בעמדה שלפיה אין להשיב את סוריה לארגון לצד שכנותיה הערביות. אולם כאמור, בפועל חלק מהמדינות החברות בארגון כבר החלו לגשש את דרכן בחזרה ליחסים עם סוריה. אחת המדינות המשפיעות באזור, מנהיגת הציר הסוני המתון סעודיה, עדיין לא פתחה ציר רשמי מול המשטר הסורי. דיווחים שפורסמו בחודשים האחרונים לגבי מגעים בדרגים דיפלומטיים הוכחשו על-ידי משרד החוץ הסעודי.
פרשנויות בעולם הערבי קושרות את גל "הנורמליזציה הערבית" עם סוריה להסכמה שבשתיקה מצד הממשל האמריקני החדש, אולם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן דחה את האפשרות שארה"ב תחדש את יחסיה עם סוריה.