שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה התייחס היום (ראשון) לדבריו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, שאמר בפודקאסט של איש התקשורת חנוך דאום כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התחייב בפניו של יהרוג את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. בתגובה לדברים, קולבה מסר כי פוטין הוא "שקרן מומחה, אל תיפלו בפח. בכל פעם שהוא הבטיח לא לעשות משהו, זה היה בדיוק חלק מהתוכנית שלו". מארמון הקרמלין טרם נמסרה תגובה לחילופי הדברים.
במהלך תקופת כהונתו כראש הממשלה, ובראשיתה של מלחמת רוסיה-אוקראינה, בנט היה אחד ממנהיגי מדינות המערב הבודדים שנפגש עם פוטין בביקור חשאי קצר במוסקבה, במהלך חודש מרץ בשנה שעברה. מאמציו לתווך בין המדינות לא הצליחו לשים סוף למלחמה, שכידוע נמשכת עד היום, אך התבטאויותיו בריאיון ששודר אמש שופכות אור על הדיפלומטיה שהתנהלה מאחורי הקלעים, ועל המאמצים הדחופים שנעשו במטרה להביא את המלחמה לקיצה במהירות.
2 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
שוחח עם אחד ועדכן את השני. פוטין, בנט וזלנסקי
(צילום: יואב דודקוביץ', AP, רויטרס)
2 צפייה בגלריה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
"פוטין - שקרן מומחה". קולבה
(צילום: רויטרס)
בריאיון, שארך כחמש שעות ועסק גם נושאים שאינם קשורים למלחמת רוסיה-אוקראינה, בנט אמר כי שאל את פוטין אם הוא מתכוון להרוג את זלנסקי. "אני אומר לו 'שמע, מה עם הסיפור הזה? אתה מתכוון להרוג?'. הוא אמר: 'אני לא אהרוג את זלנסקי'". בנט ציין בנוסף כי אמר לפוטין לאחר מכן ש"'אני צריך להבין שאתה נותן לי את המילה שאתה לא הורג את זלנסקי'. הוא אמר: 'אני לא הורג את זלנסקי'".
בנט סיפר בהמשך כי בתום הפגישה, בזמן שנסע מארמון הקרמלין לנמל התעופה, הוא יצר קשר עם זלנסקי באמצעות וואטסטאפ או טלגרם, והסביר כי לא הייתה לו בעיה שהרוסים יהיו מודעים לשיחה. "אני אומר לו 'תשמע, יצאתי מפגישה. הוא לא הולך להרוג אותך. הוא אומר לי: 'אתה בטוח?'. אמרתי: '100%. הוא לא הורג אותך'".
לדברי בנט, זה היה ויתור אחד שביצע פוטין באותה תקופה. הוא ציין כי הוויתור השני היה שהנשיא הרוסי ויתר על דרישתו לפירוז אוקראינה. עוד הוא הוסיף כי "גם זלנסקי עשה ויתור מאוד גדול באותה שבת - אני חושב שאנחנו מדברים על השבת השנייה שאחרי פרוץ המלחמה - זלנסקי ירד מההצטרפות לנאט"ו. הוא אמר: 'אני מוותר על זה'. אלה צעדים אדירים של כל צד".