היום ה-22 למלחמה באוקראינה: שעות אחרי מתקפת הטילים על האנגר תחזוקה של מטוסים בלבוב, המרוחקת רק כמה עשרות ק"מ מהגבול עם פולין, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ממשיך להתעקש כי ארצו ממשיכה בתהליכי ההצטרפות לאיחוד האירופי. בציוץ שפרסם בצהריים (שישי) כתב זלנסקי כי הוא שוחח עם נציבת האיחוד אורסולה פון דר ליין וכי השניים "מתקדמים לעבר מטרתם האסטרטגית המשותפת".
6 צפייה בגלריה
בניין מגורים שהופצץ בקייב. 222 הרוגים בבירה מתחילת הלחימה
בניין מגורים שהופצץ בקייב. 222 הרוגים בבירה מתחילת הלחימה
בניין מגורים שהופצץ בקייב. 222 הרוגים בבירה מתחילת הלחימה
(צילום: רויטרס)
אנדריי סיביה, סגן ראש הסגל של זלנסקי, הבהיר כי אוקראינה לא מוכנה להתפשר על הצטרפות לאיחוד האירופי כחלק מהפשרות מול רוסיה לסיום המלחמה. "זה לחלוטין לא מקובל", אמר סיביה. "זוהי הבחירה שלנו, ובקשת ההצטרפות לאיחוד האירופי כבר הוגשה".
במקביל, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כינס את הקבינט הרוסי כדי לדון בהתקדמות הלחימה, אך הפעם היא לא שודרה בכלי התקשורת. בהצהרה מטעם הקרמלין נכתב כי הנשיא חלק עם משתתפי הדיון פרטים על שיחות הטלפון שערך עם מנהיגי העולם. בשיחה שערך עם קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר פוטין כי האוקראינים אחראים לעיכוב בשיחות הפיוס - אך מוסקבה ממשיכה לנהל את המשא ומתן.

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי מוסקבה לא תסתמך לעולם על המערב ולא תקבל סדר עולמי שמובל על-ידי האמריקנים. "ארצות הברית מתנהגת כמו שריף בבר, והאיחוד האירופי התגלה כחסר כוחות", אמר לברוב. "מדינות רבות כמו סין, הודו וברזיל לא מוכנות לקבל הנחיות מהדוד סאם".
בראיון לערוץ RT, המזוהה עם הקרמלין, אמר לברוב כי "אם היו אי אילו ספקות שנוכל לסמוך על בעלות הברית המערביות שלנו, האשליה הזאת כבר לא קיימת. אנחנו מביטים מזרחה". על חבילת הסנקציות הנרחבת שהוטלה על רוסיה, בין היתר גם על ענף האנרגיה, הפלדה וייבוא מוצרי יוקרה, אמר לברוב כי "מעכשיו נצטרך לסמוך רק על עצמנו ועל השותפות שנשארו לצדנו. אנחנו לא סגרנו את הדלת בפני המערב - המערב עשה את זה בעצמו".
6 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב
סרגיי לברוב
לברוב. לא נשמעים יותר ל"דוד סאם"
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
פוטין וביידן. הקרמלין מאשים את הנשיא האמריקני: "התשישות מובילה לתגובות אגרסיביות"
(צילום: AP, רויטרס)
בקרמלין התייחסו היום למתקפה של ביידן על הנשיא ולדימיר פוטין, אותו כינה "פושע מלחמה". "אלה עלבונות אישיים כלפי הנשיא. התשישות מובילה לתגובות אגרסיביות, ואנחנו לא נפרסם הצהרות שכאלה", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב.
סוכנות האו"ם לפליטים אמרה בצהריים כי קצב הפליטים הואט בימים האחרונים - אך ככל שהלחימה תתקדם מערבה ומזג האוויר יתבהר, הוא עלול לעלות בחזרה. לפי האו"ם, מספר החוצים לפולין מדי יום צנח לכ-50,000 פליטים לעומת 100 אלף בשיא הבריחה. עד כה נמלטו מאוקראינה 3.27 מיליון אזרחים מתחילת המלחמה, ושני מיליון נוספים נעקרו מבתיהם. הממונה על אוקראינה מטעם תוכנית המזון העולמית, שפועלת תחת האו"ם, הביע דאגה כלפי המצב במריופול הנצורה ואמר כי האספקה שנשלחה לתושבים טרם הגיעה. לדבריו, קיים חשש שהמזון בעיר ייגמר לחלוטין.
לפי עיריית קייב, 222 בני אדם נהרגו בבירה מתחילת המלחמה, בהם 60 אזרחים וארבעה ילדים. 889 בני אדם נפצעו, בהם 241 אזרחים. במריופול עדכנו כי לאחר תקיפת התיאטרון שבו התחבאו אזרחים וילדים 130 בני אדם חולצו מההריסות, וכי החיפושים עדיין נמשכים. אתמול נטען באוקראינה כי קרוב ל-1,300 בני אדם היו אמורים להיות בתיאטרון.
6 צפייה בגלריה
באוקראינה פרסמו: כך נראה התיאטרון המופגז במריופול
באוקראינה פרסמו: כך נראה התיאטרון המופגז במריופול
באוקראינה פרסמו: כך נראה התיאטרון המופגז במריופול
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
בינתיים, ב-BBC דווח כי במריופול הקרבות ממשיכים להתנהל גם במרכז העיר, והכוחות האוקראיניים ממשיכים לשלוט בחרקוב למרות ההפגזות שהתחדשו. במקביל, כוחות ימיים של רוסיה ממתינים אל מול חופי אודסה בים השחור. בשעות הבוקר רוסיה הכריזה על איסור טיסה בכל שטח חבל הדונבאס.
בתוך כך, פרופ' מיכאל קלארק, לשעבר מנהל מכון המחקר המלכותי לענייני ביטחון, אמר ל-BBC כי הרוסים עשו כל טעות טקטית אפשרית, ואף הגדיל ואמר כי האוקראינים "משפילים" אותם מבחינה צבאית. "מבחינת דעת הקהל העולמית האוקראינים מנגבים איתם את הרצפה", אמר קלארק. "הכוחות הרוסיים נראים לחלוטין לא מוכנים, כאילו שלא חשבו מראש איך נראה מבצע בסדר גודל כזה".
על ניהול הלחימה מהצד האוקראיני אמר הפרופ' כי קייב פועלת לפי הסטנדרטים של נאט"ו, אך התקיפה הבוקר על האנגר התחזוקה למטוסים בלבוב מראה כי הרוסים החליטו לפגוע בתשתיות שמסייעות לכלי הטיס של אוקראינה. "זה גם ניסיון להפחיד את המערב שמסייע לאוקראינים", ציין קלארק.