7 צפייה בגלריה
 רוסיה הציעה הסכם זמני, איראן דחתה. פוטין וראיסי
 רוסיה הציעה הסכם זמני, איראן דחתה. פוטין וראיסי
רוסיה הציעה הסכם זמני, איראן דחתה. פוטין וראיסי
(צילום: רויטרס, AFP)
ברקע שיחות הגרעין והמאמצים להגיע להסכם גרעין חדש, הציעה רוסיה לאיראן לחתום על הסכם זמני - בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות. כך דווח הבוקר (שבת) ברשת NBC האמריקנית. על פי הדיווח, רוסיה הציעה את ההצעה בשבועות האחרונים בידיעתה של ארה"ב, אולם איראן דחתה אותה.
גורמים רשמיים בארה"ב אישרו ל-NBC את נכונות הדיווח, והסבירו כי ההצעה הגיעה על רקע החשש הגובר של ממשל ביידן כי חלון הזמנים לחזרה להסכם הגרעין בין איראן למעצמות הולך ואוזל. עם זאת, בכיר בממשל ביידן אמר ל-NBC כי "הסכם זמני לא נדון ברצינות".
לדברי אותו בכיר, "על אף שאיננו יכולים להתייחס לשיח שייתכן שהיה בין רוסיה לאיראן, בשלב זה אין שום דיון רציני על הסכם זמני כלשהו. בכל מקרה לא ננהל שום משא ומתן דרך התקשורת ולא נגיע באופן ספציפי על פרטים שעלו לכאורה במו"מ. לוח הזמנים שלנו מבוסס על הערכה טכנית של התקדמות איראן בתוכנית הגרעין שלה, ולא על הערכות זמניות".
7 צפייה בגלריה
ביקור  אבראהים ראיסי ברוסיה
ביקור  אבראהים ראיסי ברוסיה
"שיפור היחסים ישפר את ביטחון האזור". נשיא איראן ראיסי ברוסיה, השבוע
(צילום: EPA)
ברוסיה - שאירחה השבוע את נשיא איראן איברהים ראיסי לשורה של פגישות - סירבו להתייחס לדיווח. עם שובו אתמול לארצו אמר ראיסי כי "שיפור היחסים הבילטרליים בין טהרן למוסקבה ישפר את ביטחון האזור והזירה הבינלאומית".
ב-NBC נטען עוד כי הרעיון של הסכם זמני עלה בממשל האמריקני מיד לאחר שג'ו ביידן נכנס לבית הלבן, אולם הממשל העדיף מאז להתמקד בהשגת הסכם קבוע.
אתמול אמר בכיר באיחוד האירופי כי שיחות הגרעין עם איראן בווינה מתקדמות בכיוון הנכון להסכם סופי, שנמצא לדבריו "בהישג יד". הוא הביע חשש מכך שהזמן לחתימה על ההסכם הולך ומצטמצם, אך הדגיש: "אני חושב שנגיע להסכם, במוקדם או במאוחר".
לפי הבכיר באיחוד האירופי, במהלך השיחות שמתקיימות בווינה חלה התקדמות "קטנה" בכמה נושאים. "הדאגה שלי היא בעיקר מלוח הזמנים", הוסיף. "יש לי תחושה שאנחנו מתקדמים לאט מדי. זו תהיה טעות גדולה אם לא נגיע לפתרון טוב בגלל זה".
בינתיים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר ששוחח עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בנושא, ואמר שהשיחות נמצאות בשלב מכריע. השניים נפגשו בז'נבה שבשווייץ על רקע החשש במערב מפלישה רוסית לאוקראינה. בלינקן ולברוב שוחחו אחרי ששלשום הזהיר מזכיר המדינה האמריקני מכך שהזמן להגיע להסכם הולך ואוזל. גם אתמול חזר בלינקן על אזהרתו, ואמר כי "השיחות הגיעו לרגע מכריע. אם לא יושג הסכם בשבועות הקרובים, ההתקדמות של איראן בתחום הגרעין תהפוך את החזרה להסכם לבלתי אפשרית".
7 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בפגישה עם סרגיי לברוב שר החוץ הרוסי בועידת הגרעין בג'נבה שוויץ
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בפגישה עם סרגיי לברוב שר החוץ הרוסי בועידת הגרעין בג'נבה שוויץ
ההצעה הרוסית - בידיעת ארה"ב. בלינקן ולברוב
(צילום: Russian Foreign Ministry/Handout via REUTERS)
לדברי בלינקן, "כרגע יש עדיין חלון זמנים קצר כדי להביא את השיחות הללו לסיום מוצלח, שמתייחס לחששות שנותרו לכל הצדדים". בהתייחס לפגישתו עם לברוב, וברקע החשש במערב מאפשרות של פלישה רוסית לאוקראינה, אמר בלינקן כי החתירה להסכם היא דוגמה לכך שוושינגטון ומוסקבה יכולות לעבוד יחד בנושאי ביטחון. הוא דחק ברוסיה להשתמש בהשפעתה על איראן וביחסים עמה כדי להבהיר לאיראנים את תחושת הדחיפות של ארה"ב.
בסוף דצמבר נפתח בווינה סבב שמיני של שיחות בין איראן למעצמות. במו"מ מתנהלות שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב. האיראנים דורשים מהאמריקנים להסיר את כל הסנקציות שהוטלו על טהרן בעקבות תוכנית הגרעין שלה, אחרי שדונלד טראמפ הודיע ב-2018 שארה"ב פורשת מהסכם הגרעין. מאז הפרישה האמריקנית הפרו האיראנים התחייבויות רבות בהסכם.
במסיבת עיתונאים עם בלינקן שלשום אמרה שרת החוץ של גרמניה, אנלינה ברבוק, כי דרושה התקדמות מהירה בשיחות כדי להציל את ההסכם. דיפלומט צרפתי אמר לרויטרס שבסבב השיחות האחרון לא הושגה התקדמות בסוגיות שנמצאות במחלוקת, ושהחודש הבא הוא חודש "קריטי" להצלת ההסכם. הגורם אמר שהקצב הנוכחי של השיחות לא יאפשר להגיע להסכם, ולכן צריך להאיץ את המגעים.
7 צפייה בגלריה
תרגיל ימי של צבאות רוסיה, סין ואירן באוקיינוס ההודי
תרגיל ימי של צבאות רוסיה, סין ואירן באוקיינוס ההודי
התרגיל המשותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי
(צילום:EPA)
בהסכם שנחתם ב-2015 הוחלט להסיר את רוב הסנקציות שהוטלו על איראן - בתמורה לצמצום תוכנית הגרעין שלה. טראמפ קבע שהסכם שנחתם בתקופת ברק אובמה הוא הסכם גרוע המאפשר לאיראן להמשיך בפעילות הטרור שלה תוך שהיא משקמת את כלכלתה. טראמפ הודיע ב-2018 שארה"ב פורשת מההסכם - והחזיר את הסנקציות על איראן. בתגובה החלה איראן להתיר בעצמה עוד ועוד מההתחייבויות שלה להסכם, וכעת היא מעשירה אורניום לשיעור גבוה ביותר, של כ-60%.
איראן סירבה לנהל שיחות ישירות עם האמריקנים בווינה. נציגים מרוסיה, סין, צרפת, בריטניה, גרמניה והאיחוד האירופי מתווכים בין האמריקנים לאיראנים. ארה"ב הביעה תסכול מההתנהלות הזאת, ואמרה שהיא מעכבת את התהליך. גורמים במערב חשדו שאיראן מנסה למשוך זמן.
בינתיים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה שהמדינה פתחה בתרגיל ימי משותף באוקיינוס ההודי יחד עם רוסיה וסין. לפי הדיווח, ל-11 כלי שיט איראניים הצטרפו שלוש ספינות רוסיות, כולל משחתת, ושתי ספינות סיניות. משמרות המהפכה של איראן השתתפו בתרגיל עם ספינות קטנות יותר ומסוקים.
לפי הדיווח, מטרת התרגיל הימי היא "להגביר את האבטחה בים". הוא יכלול תמרונים בשטח של כ-17 אלף קמ"ר, לצד לחימה לילית, פעולות חילוץ ותרגילי כיבוי. זהו התרגיל הימי המשותף השלישי של איראן, רוסיה וסין מאז 2019.