שר הביטחון בני גנץ מנסה להאיץ את מינוי הרמטכ"ל הבא וייתכן שבכוונתו להכריז על כך כבר בשבוע הקרוב, עוד לפני שהממשלה תהפוך לממשלת מעבר ולא ניתן יהיה לבצע זאת - אבל מפלגות האופוזיציה מנסות לסכל זאת באמצעים משפטיים. בפנייה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קראו ראשי הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה "לעצור מיד מחטפים ומינויים בתקופת ממשלת המעבר" - ודרשו שהדבר יחול כבר מהיום. ואולם, השר גנץ הגיב: "אני מתכוון ככל שיתאפשר, להמשיך לקדם את התהליך הזה".
"אנו, ראשי מפלגות האופוזיציה, פונים אלייך בבקשה להנחות בדחיפות את הממשלה לנהוג בהתאם להנחיה שעניינה מינויים בתקופת בחירות", כתבו חברי הכנסת בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ', אריה דרעי ומשה גפני. "ההנחיה אוסרת על הממשלה ושריה לבצע מינויים בשירות המדינה, בחברות ממשלתיות, בתאגידים ציבוריים ובגופים ביטחוניים, ביניהם צה"ל, המשטרה ושירות בתי הסוהר, בתקופת בחירות וסמוך לתחילתה".
הם ציינו פרסומים שלפיהם, טענו, "הממשלה ושריה מתכוונים להפר את הדין ולבצע מינויים במחטף. אנו מבקשים שתבהירי בהנחייתך שהאיסור לבצע מינויים יחל מיד, מיום מכתבנו זה, ועד לכהונת הממשלה החדשה. המינויים שבכוונת הממשלה לבצע מונעים משיקולים זרים, הנימוקים שפורסמו להצדקתם כגון יציבות ורציפות אינם אלא אמתלות שנועדו להסוות מעיני הציבור את כוונת הממשלה לשבש את פעולת הממשלה הנבחרת הבאה. אנו מבקשים ממך לנקוט בדחיפות בצעדים הנדרשים על מנת לפגוע פגיעה קשה באמון הציבור ובסדרי השלטון".

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
נתניהו. דורש לעצור מינויים
(צילום: יואב דודקביץ)

4 צפייה בגלריה
אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
שלושת המועמדים לרמטכ"לות
(צילום: מוטי קמחי, נחום סגל, יריב כץ )
לשאלת ynet בנוגע לדרישות האופוזיציה בנוגע לעצירת מינוי הרמטכ"ל הבא, השיב היום גנץ בישיבת סיעת כחול לבן: "קיימתי כבר שיחה ארוכה מאוד עם האלוף אייל זמיר וקיימתי שיחה ארוכה מאוד עם האלוף הרצי הלוי, ואני מקווה לקיים שיחה ארוכה עם האלוף יואל סטריק. התהליך הזה סדור, יציב, מאוד עמוק, ונועד להבטיח רציפות פיקודית בארגון המורכב ביותר שקיים במדינת ישראל.
"התהליך הזה לא רק ארוך לכשעצמו, אלא מוליד שרשרת אירועים אחר כך, שהם גם ארוכים לכשעצמם. אני מציע להרחיק את הפוליטיקה מהדיון הזה ולהתמקד בו בצורה עניינית. צריך לקדם את התהליך הזה, כך אני חושב נכון בראייה ממלכתית. אני גם מרשה לעצמי לומר שאין אדם בישראל שמכיר טוב ממני את המועמדים, את היכולות שלהם, את צורכי המערכת - ואדע להתאים את האיש הנכון מתוך המועמדים המצוינים למשימה הנכונה".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ בישיבת סיעת כחול לבן
(צילום: מוטי קמחי)
בהתייחס ליו"ר האופוזיציה, אמר גנץ: "באשר לנתניהו, באמת בכאב ובצער אני אומר שהוא מיצה את האמון הפוליטי שאפשר לתת בו ולכן הדברים אינם רלוונטיים". לשאלת ynet בעניינו של ח"כ מיכאל ביטון שמרד בקואליציה על רקע קידום הרפורמה בתחבורה הציבורית, אמר יו"ר כחול לבן: "מיכאל הוא בשר מבשרה של חוסן לישראל וכחול לבן למן ימינו הראשונים עד ימים אלו. נמשיך ונפתח את הרשימה שלנו בהמשך".
שר הביטחון גנץ כבר ראיין את סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף אייל זמיר, שזומן במיוחד משליחותו בוושינגטון, וכן את סגן הרמטכ"ל הנוכחי אלוף הרצי הלוי שהוא המועמד המוביל לתפקיד. המועמד השלישי הוא מפקד זרוע היבשה האחרון אלוף יואל סטריק. "אני קובע שלצה"ל לא יהיה ממלא מקום רמטכ"ל. לא אאפשר לצה"ל לעבור תהליך כפי שלצערי ראינו שקרה במשטרת ישראל במשך שנתיים רצופות", אמר אתמול גנץ - אבל באופוזיציה מנסים לעצור את התהליך הזה.

"נצא לבחירות בראש מורם"

במבט כללי אחרי החלטת ראש הממשלה נפתלי בנט לפזר את הכנסת, אמר גנץ בישיבת הסיעה היום: "אלו ימים מאתגרים עבור מדינת ישראל. הממשלה הנוכחית היא ממשלה מורכבת, אבל ממשלה נכונה. זאת ממשלה שעשתה רבות עבור החברה הישראלית, אני מבקש קודם כל להביע הערכה לראש הממשלה בנט ולאחל בהצלחה לשר החוץ לפיד שייכנס בקרוב לתפקיד ראש ממשלת המעבר. נמשיך לעבוד גם בתקופה הזו למען אזרחי ישראל.
"צר לי שלא הצלחנו לשמור על הממשלה, היה שווה שניאבק עליה עד טיפת דמנו הפוליטית האחרונה, אך משכך הם פני הדברים, נצא לבחירות בראש מורם. אנחנו נכנסים לתקופה פוליטית מאתגרת. אני עומד בקשר עם יאיר, ניפגש מחר ואשוחח גם עם בכירים נוספים בקואליציה, ואני מבטיח לכם שיהיה מה שיהיה - אנחנו נשמור על הביטחון. נשמור על החברה הישראלית ונמשיך לנהל את המדינה עבור כלל אזרחיה, אלו שיצביעו עבורנו ואלו שלעולם לא יצביעו עבורנו, זוהי דרכנו".
אחר כך מנה גנץ את הישגי מפלגתו: "בימים הקרובים נמקד מאמץ בהבאת החוק לפיזור הכנסת ובסיום מהלכים שאותם התחלנו. לאחר מכן נתייצב מול הציבור כשעשייה רבה מאחורינו בשנה האחרונה. יושבת כאן איתי ולצדי נבחרת משובחת של השרים וחברי הכנסת של כחול לבן, נבחרת שחבריה עשו רבות, בקליטה ובעלייה, בתרבות ובספורט, במדע ובטכנולוגיה ושחברי הכנסת שלה פעלו במגוון נרחב של תחומים".
"הגענו בשנה האחרונה להישגים ביטחוניים ומדיניים פורצי דרך. עשרות פעולות משמעותיות של הפעלת כוח שקיימנו מאז שומר החומות דרך שובר גלים ופעולות רבות נוספות שהשתיקה יפה להן. חיזקנו את הרשות הפלסטינית ופגענו בחמאס. הבאנו להעמקה דרמטית של הקשר עם ירדן, מצרים ומדינות נוספות. הבאנו להסכמים פורצי דרך באזור ושיתופי פעולה ביטחוניים מול איראן".
על הבחירות הקרובות אמר גנץ: "אם לתמצת במילה אחת על מה הבחירות האלה יהיו, בעיניי זה על ממלכתיות. אני מבקש לפנות לאזרחי ישראל שצופים בנו ולומר - אנחנו נמצאים בבחירות בין גורמים פוליטיים וקיצוניים שבראשם בן גביר, שמהווה חלק בלתי-נפרד מגוש נתניהו, למנהיגים ממלכתיים. אין לנו פריבילגיה להתייאש, אנחנו במשבר הפוליטי החמור שידעה מדינת ישראל. אני שומע קולות של ייאוש ואני מבקש להשמיע קולות של תקווה".
4 צפייה בגלריה
יאיר פינס
יאיר פינס
יאיר פינס. עוזב ביחד עם בנט
( צילום: מארק ניימן, לע"מ)
בתוך כך, ויממה אחרי שראש הממשלה נפתלי בנט הודיע כי הכנסת תפוזר, מנכ"ל משרדו עוזב את תפקידו. מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס הודיע היום (שלישי) אחר הצהריים לבנט על כוונתו לסיים את תפקידו בשירות המדינה בסמוך לחילופי ראשי הממשלה. בהודעה מטעמו נמסר כי בשנה האחרונה פינס הוביל את כלל הרפורמות הכלכליות במשק מטעם משרד ראש הממשלה ואת גיבוש תקציב המדינה.
פינס, בן 42, שימש לפני כן כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. הוא החל את דרכו באגף התקציבים שבמשרד האוצר, שם שימש בין היתר כסגן הממונה על התקציבים. בהמשך שימש כמשנה למנהל רשות מקרקעי ישראל. הוא יסיים את תפקידו במקביל לסיום תפקידו של בנט כראש הממשלה.