שרת הפנים איילת שקד תביא בתוך חודש להצבעה בכנסת הצעת חוק בנושא איחוד משפחות. כך הודיעה הערב (ב') המדינה לבג"ץ בעקבות עתירה בנושא. הוראת השעה שהסדירה את נושא איחוד המשפחות פגה לפני כחצי שנה והקואליציה כשלה בהארכת התוקף שלה בהצבעה במליאה.
הוראת השעה בחוק האזרחות מונעת באופן גורף מתן אזרחות לפלסטינים במסגרת איחוד משפחות, מבלי שיש צורך בבחינה פרטנית של כל זוג שמבקש מעמד רשמי בישראל. התכלית היא ביטחונית – למנוע מצב שבו אדם קיבל מעמד בישראל ומנצל את חופש התנועה שלו במדינה כדי לסייע לביצוע מעשי טרור.
17 פעמים, מאז נחקק החוק ב-2003, האריכה הכנסת את תוקף האיסור במסגרת הוראת שעה. בהצבעה האחרונה, שנערכה ביולי שעבר, התקבל תיקו 59 בין התומכים למתנגדים, והוראת השעה לא הוארכה.
1 צפייה בגלריה
איילת שקד במליאה
איילת שקד במליאה
שקד מציגה את חוק האזרחות במליאת הכנסת, יולי 2021
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהודעת המדינה לבג"ץ עדכנו שר המשפטים, שרת הפנים והיועץ המשפטי לממשלה על עבודות המטה אודות גיבוש ההסדרים והנהלים הזמניים בעקבות אי חידוש הוראת השעה. לפי המדינה, עבודת המטרה צפויה להסתיים עד ליום 16 בינואר 2022.
בתוך כך, צוין בהודעה כי במהלך השיח לגיבוש ההסדרים הזמניים הודיעה שקד על כוונתה להביא "להשלמת חקיקתו של החוק החדש בעניין שבו עסקינן, במסגרת שלוש קריאות, וזאת במהלך החודש הנוכחי, קרי, בתוך כארבעה שבועות. לאור זאת, השרים והיועץ המשפטי יבהירו כי הנהלים הזמניים המוזכרים לעיל לא ייכנסו לתוקף היה והליך החקיקה יושלם במועד".
למרות הודעת המדינה, לא מדובר בחוק חדש אלא באותו נוסח שאושר פעם אחר פעם במליאת הכנסת, אך הקואליציה הנוכחית לא הצליחה לגייס לו תמיכה מספקת ביולי שעבר.
המדינה ביקשה משופטי בג"ץ לאפשר לה להגיש הודעות עדכון עתידיות מדי עשרה ימים.