1 צפייה בגלריה
 פוטין ומל"ט מתאבד איראני. רוסיה תוכל לייצר בעצמה
 פוטין ומל"ט מתאבד איראני. רוסיה תוכל לייצר בעצמה
פוטין ומל"ט מתאבד איראני. רוסיה תוכל לייצר בעצמה
(צילום: EPA, AFP)
שיתוף הפעולה בין איראן לרוסיה מתהדק עוד יותר: אחרי שבועות של הפצצת ערים אוקראיניות בעזרת מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן, מוסקבה הגיעה בחשאי להסכם עם טהרן לפיו היא תחל לייצר מאות מל"טים בעצמה, על אדמת רוסיה. כך עולה ממודיעין חדש שהגיע לארצות הברית ולסוכנויות ביון מערביות אחרות, ופורסם ב"וושינגטון פוסט".
הרוסים והאיראנים סיכמו על העסקה בפגישה באיראן בתחילת החודש, ולפי גורמים המעורים בנושא שתי המדינות החלו להעביר במהירות עיצובים ורכיבים חשובים שיאפשרו תחילת ייצור כזה תוך חודשים.
ההסכם, אם יתממש, יהווה העמקה נוספת של הברית האיראנית-רוסית. בכך שתפתח בעצמה את המל"טים, רוסיה תוכל להגדיל דרמטית את מאגר כלי הנשק הזולים יחסית - אך הרסניים מאוד, שבשבועות האחרונים שינו את אופי המלחמה באוקראינה.

גורמי מודיעין אמרו כי מאז אוגוסט השתמשה רוסיה במלחמה ב-400 מל"טים מתוצרת איראן, רבים מהם במתקפות נגד תשתיות אזרחיות כתחנות כוח. אחרי שנאלצה לסגת מאזור קייב בתחילת המלחמה, מוסקבה שינתה את האסטרטגיה למתקפות אוויריות בלתי פוסקות של ערים אוקראיניות, באמצעות שילוב של טילי שיוט ומל"טים מתאבדים - ואלו גרמו לכך שבתחילת החורף האוקראיני מיליונים יהיו ללא חשמל ומים זורמים.
פרטי ההסכם נסגרו בפגישה שכללה צוות רוסי מהתעשיות הביטחוניות שהגיע לטהרן. משלחת נוספת, בראש מזכיר מועצת הביטחון הרוסית ניקולאי פטרושב, הגיעה לטהרן ב-9 בנובמבר.
בבית הלבן סירבו להגיב על הדיווח, אבל דוברת המועצה לביטחון לאומי אדריאן ווטסון אמרה ל"וושינגטון פוסט": "איראן ורוסיה משקרות לעולם, אבל הן לא יכולות להסתיר את העובדות - טהרן עוזרת להרוג אזרחים אוקראינים באמצעות אספקת כלי נשק וסיוע לרוסיה בפעולותיה".
היום הגיע לקייב במפתיע ראש ממשלת בריטניה החדש, רישי סונאק, ונפגש שם עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. סונאק הודיע כי בריטניה תעביר חבילת סיוע נוספת לאוקראינה, שתכלול נשק נגד מטוסים וטכנולוגיית נגד למל"טים האיראניים. זלנסקי הודה לסונאק על תמיכתו, וצייץ: "עם חברים כמוך לצדנו, אנחנו בטוחים בניצחוננו".
אבל הפסקות החשמל, והחשש שאלו רק יתארכו בעקבות ההפצצות הרוסיות, הובילו לכך שכבר עתה קייב נמצאת "במצב קריטי", כהגדרת גורמים המעורים בנושא. בעלי חברת האנרגיה הפרטית הגדולה באוקראינה אמר כי האוקראינים צריכים אפילו לשקול לעזוב את המדינה, במטרה לסייע לחיסכון באנרגיה.