שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב הקדיש אתמול (שבת) כצפוי את הנאום שלו במהלך כינוס עצרת האו"ם בניו יורק כדי להשתלח במערב, אבל במהלך מסיבת העיתונאים שלאחריו הוא דווקא ניצל את הבמה כדי לתקוף את ארה"ב על "הסנדרטים הכפולים" שלה בנוגע לישראל.

לברוב התבקש להגיב לדבריה של שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס גרינפילד, על הצורך לכבד ריבונות של מדינות החברות באו"ם. בתגובה, הוא הקריא הצהרה רוסית על כך שהדונבאס "חשוב מאוד לרוסיה מבחינה ביטחונית", ומיד לאחר מכן הקריא ציטוט דומה להפליא של שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, מריאיון שנתן ל-CNN בשנת 2021, שבו אמר כי "רמת הגולן מאוד חשובה לישראל מבחינה ביטחונית". לברוב סיכם בתמציתיות: "הנה התשובה לשאלה שלך".
השאלה שהופנתה לשר החוץ של רוסיה במהלך מסיבת העיתונאים התייחסה לדבריה של השגרירה תומאס גרינפילד מלפני כשבוע, ונגעה בסדרי העדיפויות של ארה"ב לקראת פתיחת עצרת האו"ם.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של שר החוץ הרוסי לברוב באו"ם
מסיבת עיתונאים של שר החוץ הרוסי לברוב באו"ם
"רמת הגולן חשובה לישראל מבחינה ביטחונית. זו התשובה לשאלה". לברוב
(צילום: United Nations)
4 צפייה בגלריה
רמת הגולן, ארכיון
רמת הגולן, ארכיון
רמת הגולן, ארכיון
(צילום: גלעד כרמלי)
השגרירה עקצה בדבריה את רוסיה ואמרה כי "במהלך העצרת השנה אנו נפעל לקיים את העקרונות המעוגנים במגילת האו"ם, לרבות כיבוד הריבונות, העצמאות והשלמות הטריטוריאלית של כל המדינות החברות". לאחר מכן, באותו התדרוך, היא נשאלה גם לגבי רמת הגולן ואמרה שעמדתה של ארה"ב "לא השתנתה", מאז שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ חתם ב-2019 על הסכם שמכיר בריבונות הישראלית על האזור.
כשלברוב נשאל על כך במסיבת העיתונאים אחרי נאומו, הוא השיב שיענה על כך באמצעות "הקראת טקסט, ואז נמשיך". הוא החל להקריא מעל הפודיום הצהרה שלו באנגלית: "הדונבאס חשוב מאוד לביטחון רוסיה. כל עוד זלנסקי בשלטון באוקראינה, כל עוד נאט"ו נוכחת באוקראינה, קבוצות מיליציות בגיבוי של נאט"ו, משטר זלנסקי עצמו - כל אלו מהווים איום ביטחוני משמעותי על רוסיה, וכעניין מעשי, שליטת הדונבאס במצב זה, לדעתי, נותרה בעלת חשיבות אמיתית לביטחון רוסיה. שאלות משפטיות הן משהו אחר". לאחר מכן הוא הוסיף כי "אם המצב ישתנה באוקראינה - זה כבר משהו שנסתכל עליו. אבל אנחנו לא מתקרבים לזה".
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
השתמש בציטוט שלו, והקריא מילה במילה. בלינקן
(צילום: אמיל סלמן)
4 צפייה בגלריה
 שגרירת ארה"ב באו"ם שגרירת לינדה תומס גרינפילד
 שגרירת ארה"ב באו"ם שגרירת לינדה תומס גרינפילד
עקצה את רוסיה. שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד
(צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
לאחר שהקריא את הדברים אמר: "ועכשיו אקריא את הציטוט המקורי", והסביר לעיתונאים כי מדובר בדברים של בלינקן, שהוא לקח במלואם מריאיון שקיים עם העיתונאי וולף בליצר לפני כשנתיים. הוא חזר על הציטוט מילה במילה: "כעניין מעשי, הגולן חשוב מאוד לביטחון ישראל. כל עוד אסד בשלטון בסוריה, כל עוד איראן נוכחת בסוריה, קבוצות מיליציות בגיבוי איראן, משטר אסד עצמו - כל אלו מהווים איום ביטחוני משמעותי על ישראל, וכעניין מעשי, השליטה של הגולן במצב זה, לדעתי, נותרה בעלת חשיבות אמיתית לביטחון ישראל. שאלות משפטיות הן משהו אחר".
בנאום בפני עצרת האו"ם שהתרחש קודם למסיבת העיתונאים, לברוב התייחס גם להצעות המערב להסכם שלום עם אוקראינה, כמו גם להצעה של האו"ם להחיות את הסכם ייצוא התבואה בים השחור: "לא מציאותיות", "זה לחלוטין בלתי אפשרי", אמר לברוב על תוכנית 10 הנקודות לשלום שמקדמת אוקראינה. "אי אפשר ליישם את זה וכולם מבינים את זה, אבל עם זאת אומרים שזה הבסיס היחיד למשא ומתן". לברוב ציין כי הסכסוך ייפתר בשדה הקרב אם קייב ובעלות בריתה המערביות ידבקו בעמדה זו. בזה חתם לברוב את הנושא ועבר לשאלות הבאות.
מאוחר יותר במסיבת העיתונאים לברוב מתח ביקורת על כך שארה"ב מתערבת לדבריו רק בקונפליקטים שבהם יש לה אינטרסים, כמו במקרה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני: "כולנו יודעים שארה"ב עושה כל מה שאפשר כדי למנוע הקמה של מדינה פלסטינית, אבל משום מה זה לא מעורר דאגה גדולה בעולם".