דובר המשטרה מתייחס לחיסול בקריות
(צילום: אבי חי)

שלושה אחים עמדו במשך יותר מ-20 שנה בראש "המאפיה הקווקזית בקריות". שומי איסקוב נחשב לראש ארגון הפשע, שלום איסקוב היה יד ימינו ובארגון היה חבר גם אח נוסף, איתן איסקוב. לפני ארבעה חודשים מת שלום איסקוב מהתקף לב ואתמול חוסלו ביריות לרכבם העבריין שומי איסקוב (53) ובנו פאר (20) - ומהמאפיה הקווקזית נשאר רק אח אחד.
לזירת הרצח הכפול אמש בקריית מוצקין הגיע גם מפקד מרחב אשר במשטרה, תת-ניצב שאול צמח. "הכיוון שאנחנו בודקים מטבע הדברים הוא כיוון פלילי", אמר צמח, "הגורמים שלנו בזירה התחילו לעבוד, לבדוק לראות את ההקשרים, האירוע מבחינתנו אירוע חמור יטופל בכל הרמות הנדרשות ובהתאם לצורך". הוא לא שלל את האפשרות שיש קשר בין החיסול של שומי איסקוב לבין ניסיון החיסול של אבי מור ואליאור שרעבי בפיצוץ מטען חבלה ברכב בנהריה לפני כשבוע.
כתבנו אלי סניור מתייחס לרצח הכפול
(צילום: אבי חי)

(צילום: אסף מגל, אבי חי)

4 צפייה בגלריה
פאר איסקוב ושומי איסקוב
פאר איסקוב ושומי איסקוב
שומי איסקוב ופאר איסקוב
לשומי איסקוב עבר עשיר של מעשים פליליים. ב-2015 בית המשפט המחוזי בחיפה שלח אותו לכמעט ארבע שנות מאסר לאחר שהרשיע אותו בסחיטה באיומים של בתי בושת, באזור כשביקש מהם דמי חסות.
בסוף 2011, לפני כמעט עשור, ניצל שומי איסקוב מניסיון חיסול. אלמונים פתחו בירי לעברו במרכז המסחרי בשדרות ח"ן בקריית ביאליק, ומלבדו נפצעו גם אחיו שלום ואדם נוסף. אז נכתב כי משפחת איסקוב נחשבת לאחד היעדים המרכזיים של המשטרה במחוז חוף.
4 צפייה בגלריה
פאר איסקוב ושומי איסקוב
פאר איסקוב ושומי איסקוב
פאר איסקוב ושומי איסקוב
4 צפייה בגלריה
צילום:  שחר
צילום:  שחר
זירת החיסול הכפול בקריית מוצקין
(חשד לרצח כפול בקריית מוצקין: שני גברים נמצאו מתים ברכב)
הירי לעבר שומי איסקוב אירע כמה חודשים לאחר שהוא השתחרר מהכלא. בשנת 2010 הוא נשלח ל-16 חודשי מאסר על דקירה בקריית ביאליק. לפי כתב האישום נגדו, הוא דקר כמה פעמים בבטן וברגל באמצעות סכין, תוך שהמתלונן אומר לו "כפרה עליך, אל תעשה לי את זה".
שני שוטרים זיהו זאת, וכשאיסקוב הבחין בהם הוא פתח במנוסה, שבמהלכה השליך את הסכין בחצר בית מגורים. אחד השוטרים ניהל אחריו מרדף והצליח לעצור אותו. בכתב האישום יוחסו לאיסקוב עבירות של חבלה בכוונה מחמירה, החזקת סכין, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו וניסיון להשמיד ראיות. אז נכתב כי חברי הכנופייה עוסקים בגביית דמי חסות, בהפעלת בתי קזינו ובסחר בסמים.
חשד לרצח כפול בקריית מוצקין: שני גברים נמצאו מתים ברכב
(צילום: אסף מגל, שחר, תיעוד מבצעי מד"א, איחוד הצלה כרמל)

4 צפייה בגלריה
שומי איסקוב
שומי איסקוב
איסקוב ב-2003, אז נעצר בחשד לרצח כפול
(צילום: גיל נחושתן )
בבקשה שהגישה אז תיארה הפרקליטות את פרטי עברו הפלילי של איסקוב. עוד לפני כן הוא ריצה מאסר לתקופה של שנה וחצי בגין עבירות סמים. בין היתר הורשע בעבירות אלימות, נשיאת סכין שלא כדין, כמה מקרים של תקיפת שוטרים, עבירות של הפרעה לשוטר והפרת הוראה חוקית.
ב-2003 נעצר איסקוב בנתב"ג בחשד שרצח את יעקב אברהמוב ואליק טל בקריות, שנתיים לפני כן. המשטרה רצתה לעצור אותו כבר ב-2001, אבל אז התברר כי עזב את הארץ בזהות בדויה. בעקבות זאת היא הכריזה על איסקוב כעבריין נמלט ופנתה לתוכנית הטלוויזיה "בשידור חוקר", שם הוצגה תמונתו. בין היתר נטען כי הוא "ידוע כאדם אלים והיה מעורב במספר רב של מקרי אלימות חמורים". עם זאת, המקרה לא הוביל להרשעה.

"כוכבם דעך בשנים האחרונות"

דובר המשטרה, סגן-ניצב אלי לוי, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet בהתייחסו לרצח הכפול בקריית מוצקין כי "החקירה הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז חוף. לפחות אחד משני הנרצחים מוכר למשטרה בלמעלה משני עשורים ברציפות. בעברי כעיתונאי התעסקתי לא מעט עם הכנופיה הזאת בקריות, בשנים האחרונות אני חושב שכוכבם קצת דעך בנושא הפשיעה.
"משטרת ישראל רשמה בעבר גם לא מעט הצלחות בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים בנושא הכנופיה הזו בקריות, היו הרבה מעצרים וכתבי אישום. אנחנו מפעילים את מיטב החוקרים כדי לפענח ולהביא למעצר ולדין את האחראים לרצח אתמול. היו לנו למעלה מ-40 סיכולים של מעשי רצח שהיו בדרך להתרחש".