3 צפייה בגלריה
בית ספר גבריאלי בתל אביב
בית ספר גבריאלי בתל אביב
חמישה ימי לימוד בשבוע (ארכיון)
(צילום: מוטי קמחי)
מנהלי בתי ספר רבים בחטיבות ביניים ובתיכונים מתנגדים למתווה שיאפשר מעבר של חמישה ימי לימוד בשבוע. "זה אבסורד שבתום שנה וחצי של ריחוק פיזי וחברתי, ולמידה מהבית בזום במקום בבית הספר, מוותרים על יום לימודים", אמרה מנהלת תיכון במרכז הארץ.
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה מיד עם כניסתה לתפקיד שבכוונתה להוביל את המהלך המדובר, ולפני כמה ימים הגיעה להסכמות בנושא עם ארגוני המורים. בהתאם להסכמות, בתי ספר על יסודיים מכיתות ז' עד י"ב שיבחרו בכך, יוכלו לעבור לשבוע לימודים מקוצר.
במקביל, מורים יוכלו לקחת יום פנוי נוסף לצורך לימודים ולרכז את משרתם לארבעה ימי לימוד בלבד ואת חמש שעות השהייה ששימשו לשיעורים פרטניים, תגבורים, בדיקת מבחנים, ישיבות מורים ואסיפות מורים יוכלו לבצע מהבית במקום מבית הספר.
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך שאשא ביטון
(צילום: הדר יואביאן)
בקרב המנהלים יש מי שטוען כי המתווה סוכם באיחור לאחר שכבר הכינו את המערכת לשנת הלימודים הקרובה ויצאו לחופשה שאותה יסיימו רק במחצית החודש הנוכחי. לטענת המנהלים, מדובר במתווה בלתי אפשרי.
"בנוסף לוויתור על יום לימודים, מאפשרים למורים לצאת להשתלמות יום נוסף בשבוע. נצטרך לדחות את השעות במספר ימים", אמרה המנהלת מהתיכון במרכז. "מורים ייצאו ללמוד מקרמה, בישול, כושר גופני, יוגה ופילאטיס, ואנחנו מחויבים לאפשר להם לעבוד רק ארבעה ימים. היכן מצפים שנרכז את כל שעות הלימוד ולתמרן בין המורים בהתאם לימי ההשתלמות שלהם? זאת גזרה שאי אפשר לעמוד בה".

"מהלך אנטי חברתי ואנטי שכבות חלשות"

רם כהן, מנהל תיכונט בתל אביב, אמר כי ויתור על חמש שעות שהייה בבית הספר יפגע בתלמידים החלשים, בעוד תלמידים ממשפחות מבוססות ישלימו אותן באמצעות שיעורים פרטיים.
"שעות השהייה יועדו לקידום תלמידים חלשים וזו הייתה ברכה אמיתית", אמר כהן. "סוף סוף אפשר היה לראות מורים שנמצאים בבית הספר, בחדר המורים, בישיבות צוות, במפגשים עם הורים, בשיחות עם ילדים וקבוצות, מכינים חומרי למידה, בודקים מבחנים, יוזמים כתיבת מערכי שיעור יחד, מתייעצים עם עמיתים והופכים את חדר המורים למרחב למידה של ממש".
לדברי המנהל, משמעות הורדת חמש שעות שהייה בשבוע לעשרות אלפי מורים היא הפחתת נוכחותם בהיקף של מאות אלפי שעות. "זה אומר שיש הרבה פחות סיוע לתלמידים והרבה פחות הזדמנות לבתי הספר להיות מכוונים לתלמידים. המהלך הזה הוא מהלך אנטי חברתי ואנטי שכבות חלשות", אמר כהן.
3 צפייה בגלריה
"מהלך שיוצר פער". כהן
"מהלך שיוצר פער". כהן
"מהלך שיוצר פער". כהן
(צילום: עמית מגל)
הוא אמר עוד: "הורדת שעות עבודה בבית הספר פירושה ציפוף מערכת השעות הפרונטלית של המורים בכיתות בכל יום. רבות מהשעות האישיות שניתנו כעזרה לתלמידים בסוף היום, ישובצו מעתה במהלך יום הלימודים והמשמעות המעשית היא הוצאת ילדים במהלך היום משיעורים שהם לומדים כדי לתגבר אותם בשיעורים אחרים.
"תלמיד חלש הוא תלמיד חלש. להוציא אותו באמצע היום זה ליצור פער בשיעורים אחרים. החלשים יקבלו פחות והחזקים כלכלית ימשיכו לקבל שיעורים פרטיים בבית ממורים שסיימו ללמד או מלמדים ארבעה ימים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "קיצור שבוע הלימודים מהווה חלק ממהלך אסטרטגי פדגוגי רחב ועמוק שמובילה שרת החינוך במערכת החינוך והוא מהווה חלק בלתי נפרד מהמהלכים לשינוי מבנה ההוראה ויחידות ההוראה וכן משינוי שיטת ההוראה. אלה יהוו בהמשך את הבסיס לשינוי מתכונת בחינות הבגרות.
"המעבר לחמישה ימי לימוד נתונה לבחירת המנהלים ואין הוא חובה. כבר היום כשליש מבתי הספר העל יסודיים במערכת החינוך לומדים במתכונת זו שכוללת סוף שבוע ארוך. מדינות רבות בעולם, בהן ארצות הברית, אף הן הנהיגו סוף שבוע ארוך. בתי הספר יוכלו בהמשך לנצל את ימי השישי שלהם לצורך תגבורים לימודיים.
"מורים שלומדים יוכלו להמשיך בלימודים יום לימודים הוא לא יום חופש אלא יום להתפתחות מקצועית שתורמת הן למורה והן לתלמידים. מדובר במהלך שהוא חלק מליבת העשייה של המערכת".