ישי גרטנר, בן 23 ממודיעין עילית, הוא אחד הנרצחים בפיגוע שאירע בצהריים (שישי) בצומת ראם (מסמיה). גרטנר למד בישיבת קריית מלאכי וקודם לכן בישיבת מאור התלמוד ברחובות.
"הרגשתי כדורים עפים, כמה שניות אחרי זה הבנתי שנפצעתי", שחזר א', בן 52 ממודיעין, את רגעי הפיגוע. א' נפגע מהירי בין היד לחזה בעת שהיה בדרכו חזרה מהעבודה וחלף בצומת ברכבו, ופונה לבית החולים קפלן כשמצבו מוגדר בינוני. בפיגוע נרצחו שני בני אדם ונפצעו ארבעה כולל א', אחד מהם נער בן 16 שמצבו הידרדר והוא הועבר במצב אנוש לבית החולים שניידר, ומצבם של השניים הנוספים קשה.

7 צפייה בגלריה
ישי גרטנר
ישי גרטנר
אחד הנרצחים בפיגוע. ישי גרטנר ז"ל
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
7 צפייה בגלריה
כדור מהירי בפיגוע בצות ראם
כדור מהירי בפיגוע בצות ראם
"אמרתי לחבר בטלפון שנפצעתי ביד". אחד הקליעים שא' אסף ברכבו
7 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בצומת מסמיה
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
"הכל קרה מהר, הבנתי שיורים על הרכב, ראיתי מחבל עם אקדח, התכופפתי והמשכתי לנסוע", סיפר א'. "הייתי עם חבר מהעבודה בטלפון ואמרתי לו שנפצעתי ביד, והוא התקשר למשטרה. המשכתי בנסיעה עד יד בנימין ואחד הגלגלים התפוצץ. יצאתי מהרכב, וישר אנשים שאלו מה קרה וניסו לעזור, כבר היו שם פרמדיקים והזמינו מהר מאוד אמבולנס. תוך שלוש דקות הייתי באמבולנס והובהלתי למרכז הרפואי קפלן".
א' הוסיף ממיטתו בבית החולים, תוך כדי שהוא מציג את אחד הקליעים שאסף מרכבו: "אני מבקש להשתתף בצערן של המשפחות ומאחל החלמה מלאה לשאר הפצועים. אני מאחל הרבה אחדות לעם ישראל, בריאות, ושהחטופים יחזרו בשלום".
המחבל, תושב מזרח ירושלים, התגורר ככל הנראה במחנה הפליטים שועפט בצפון-מזרח העיר. דיווחים פלסטיניים סיפרו על כוחות שסוגרים את מחסום מחנה הפליטים.
האזרח שירה במחבל וחיסל אותו הוא איש כוחות הביטחון לשעבר, וכיום משרת במילואים. "הייתי בצד השני של הכביש, ראיתי אותו יורה ורצתי עם אקדח שלוף", סיפר. "הסתערתי לעברו, קודם יריתי מרחוק ואז צמצמתי מרחק אליו. התקדמתי אליו תוך כדי שאני יורה, ואז הגעתי אליו ווידאתי נטרול". גורם במשטרה סיפר בזירה כי האזרח החל לירות לעבר המחבל ממרחק 30 מטרים, ואמר כי "הוא ממש צלף בו מרחוק, הצליח לנטרל אותו ומנע את המשך מסע הרצח".
המחבל הגיע לצומת ברכב מאזדה בסביבות השעה 12:30, ביצע פרסה, יצא ממכוניתו ופתח באש מאקדח לעבר תחנת האוטובוס. מפרטי החקירה עולה כי למחבל חזות של איש דאעש - עם זקן וכיפה לבנה.
7 צפייה בגלריה
  זירת הירי בצומת מסמיה
  זירת הירי בצומת מסמיה
זירת הפיגוע
(צילום: תומר שונם הלוי)
7 צפייה בגלריה
  זירת הירי בצומת מסמיה
  זירת הירי בצומת מסמיה
(צילום: תומר שונם הלוי)
7 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
7 צפייה בגלריה
  זירת הירי בצומת מסמיה
  זירת הירי בצומת מסמיה
( צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
ניצב אבי ביטון, מפקד מחוז מרכז, אמר כי "אזרח שהיה בסמוך יצא מהרכב, חתר למגע ובעזרת אקדח שהיה ברשותו נטרל את המחבל. ככל הנראה המחבל פעל לבד, אבל אנחנו ממשיכים לבדוק. יש כוחות רבים שפרוסים בזירה".
פרמדיק מד"א, ארי רוזנשטיין, העיד: "ישבתי בכניסה למוסך סמוך לזירת האירוע ושמעתי קולות ירי קרוב מאוד אליי. רצתי מיד למקום והבחנתי בזירה קשה מאוד. הבחנתי בתחנת האוטובוס ובסמוך לה במספר פצועים שוכבים מחוסרי הכרה. ביצעתי בדיקה ראשונית, ובמקביל ביקשתי מאשתי שתרוץ לרכב הפרטי שלנו להביא את תיק העזרה הראשונה שברשותי. התקשרתי לדווח למוקד מד"א, ובתוך זמן קצר הגיעו למקום כוחות גדולים של אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ וכונני מד"א שהעניקו טיפול לנפגעים ופינו אותם לבתי החולים".
"הגענו במהירות למקום עם כוחות גדולים. המראה היה קשה מאוד, ראינו פצועי ירי שוכבים כשחלקם מחוסרי הכרה", סיפר סגן מנהל מרחב לכיש במד"א, נחום דוד. "ביצענו מיד מיון ראשוני לפצועים, צעיר כבן 20 היה מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה עם פצעי ירי, ניסינו להילחם על חייו ופינינו אותו לבית החולים תוך פעולות החייאה. צעיר נוסף כבן 20 היה מחוסר הכרה, ונער כבן 16 וגבר כבן 65 היו בהכרה וסבלו מפציעות חודרות וקשות. אישה כבת 65 נפצעה גם היא ומצבה הוגדר בינוני. גבר כבן 52 שהצליח להימלט מהזירה הזעיק אותנו סמוך ליישוב יד בנימין הסמוך, הוא היה בהכרה וסבל מפציעה חודרת בגופו, ופינינו גם אותו לבית החולים כשמצבו בינוני ויציב".
המפכ"ל, רנ"צ קובי שבתאי, שהיה אף הוא בזירה, אמר כי נמשכת החקירה ביחד עם שב"כ כדי לוודא שהמחבל פעל לבדו ואין לו שותפים נוספים. "תגברנו את הכוחות במקומות הומי קהל", הוסיף.
בן גביר, שדיבר אחריו, טען כי הפיגוע "מוכיח עוד פעם את התפיסה שנשק מציל חיים. יודעים בחודש האחרון יש עליי כל מיני ביקורות, תראו שנשק מציל חיים של אנשים. אני לא רק שלא איעתר לביקורות, אני ארחיב ואגדיל את המדיניות שלנו. מול הטרור לא ממצמצים. צריך מלחמה עד חורמה, להשמיד אותם".
שולי, עדת ראייה שהייתה במסעדה סמוכה, אמרה: "אנשים רצו לתוך המסעדה מבוהלים לאחר הפיגוע. ואז הגיע שוטר ושאל אם ראינו חשוד עם כיפה לבנה". נשים שהיו בדרך לעוטף סיפרו: "ראינו כמה אנשים שנפלו בתחנה, ואז אדם עם נשק שלוף, כנראה לאחר הנטרול".
ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח תנחומים למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה מהירה לפצועים, ומסר כי "הפיגוע הזה מזכיר לנו שכל הארץ חזית ושהמרצחים, שבאים לא רק מעזה, רוצים להרוג את כולנו. אנחנו נמשיך להילחם עד לניצחון המוחלט בכל העוצמה, בכל חזית, בכל מקום, עד שנחזיר את הביטחון והשקט לכל אזרחי ישראל".