4 צפייה בגלריה
עמית סופר בועדת החקירה לאסון מירון
עמית סופר בועדת החקירה לאסון מירון
"מערכת שלמה שמתנהלת בפני עצמה". עמית סופר בוועדת החקירה וזירת האסון במירון
(צילום: יואב דודקוביץ, רויטרס)
עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל, העיד היום (ג') ביום הדיונים ה-11 של ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון. "מתחם הקבר הוא אקס טריטוריה. הוא בבעלות ועדת החמישה (שמנהלת את קבר רבי שמעון בר יוחאי - ק"נ), והיא זו שמנהלת אותו על כל המשתמע", ציין סופר בעדותו על האסון שבו מצאו 45 ממשתתפי החגיגות בל"ג בעומר באפריל השנה את מותם באסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה.
סופר אמר עוד: "כמות המבקרים שם במהלך השנה ובהילולה זה שני מיליון איש. אנחנו מתמודדים עם ההשלכות של זה, אבל מבחינתי מי שמנהלת את זה היא המדינה. כולם מבינים שזה משהו לאומי וכך צריך לנהל. אני לא עושה שם כלום בצד המוניציפאלי. הם מתוקצבים ומטפלים בזה כטריטוריה בפני בעצמה, כולל פינוי אשפה, חשמל, סדרנים, מערכות ביוב, שאיבות מים. זו מערכת שלמה שמתנהלת בפני עצמה. הכול הם עושים בעצמם. מעולם לא היה לנו ממשק".
4 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
ראש המועצה, שבתחומה נמצאת זירת האסון, סיפר כי המועצה מטפלת בבנייה הלא-חוקית במירון, אולם באזורים מרוחקים יותר, כמו למשל בקבר רבי שמעון בר יוחאי, מקובל שהדבר בסמכותה ובאחריותה של הרשות לאכיפת מקרקעין שביחידה הארצית לפיקוח על הבנייה במשרד הפנים.
חבר הוועדה אלוף במיל' שלמה ינאי הקשה: "האם מישהו אמר לך אי פעם 'אל תטפל בבנייה הבלתי-חוקית שם'?". סופר השיב: "אני לא יודע להצביע על נקודת זמן או אירוע שבו זה נאמר, אבל התפישה הייתה שהם המטפלים. זו הייתה התודעה הברורה. רק לה יש יכולת להתמודד עם הדברים הללו".

"שאני אפנה תחנת משטרה לא-חוקית?"

ראש המועצה הוסיף: "בתחילת הדרך פניתי לפרקליטות בבקשה להיות מעורב. אמרו לי שיש החלטה של בית המשפט העליון שמי שמנהל זה ועדת החמישה – לפי הבנתי גם בעניינים המוניציפאליים". סופר ציין כי בעבר הייתה גם התייחסות של היועמ"ש לנושא, שלפיה "בעבירות כאלה המדינה מטפלת".
העד תהה: "המדינה היא זו שבונה ובסוף מבקשים מאיתנו לבוא ולהרוס? יש במתחם גם תחנת משטרה לא-חוקית ומבנה של המקומות הקדושים (שזה משרד הדתות). מה הציפייה ממני? שאני אפנה אותה?". סופר גם הזכיר מקרה שבו פקח התקשר לרשות האכיפה בנוגע לבנייה לא-חוקית, ונענה: "אל תיגע בזה. אנחנו מטפלים". כחיזוק לדבריו ציין סופר כי "הפעם הראשונה שקיבלנו מסמך על הליקויים במקום הייתה רק אחרי האסון. כל השיח של ועדת החמישה לאורך כל השנים היה רק מולם".
גם בנושא רישוי העסקים טען סופר כי "האמירה הייתה ברורה, שחוק הרישוי לא חל פה. שזה אירוע ספונטני דתי ולכן לא צריך בו רישיון. לא זוכר מי אמר. ואכן לא חתמתי כל השנים על רישוי וגם לא באו אליי שאחתום".
4 צפייה בגלריה
זירת האסון במירון
זירת האסון במירון
זירת האסון במירון
(צילום: רויטרס)
לדברי ראש המועצה, העובדה שבהילולה הזאת אין הגבלת קהל, שהיא דבר בסיסי ביותר באירועים המוניים, מעידה אף היא כי חוק הרישוי אינו חל עליו. "נפתחו תיקים לאירועים האלה (בקשה לרישיון. ק"נ), אבל זה נודע לי רק בדיעבד, ובכל מקרה מעולם לא נדרשתי לחתום עליהם". מאוחר יותר הסבירה מנהלת מחלקת רישוי לעסקים במועצה, דליה ממו, כי המארגנים פתחו תיקים, אך לא השלימו את ההליך מול הגורמים הרלוונטיים כמו המשטרה וכיבוי אש ולכן לא חזרו אליה להנפקת רישיון.
על חגיגות ל"ג בעומר במירון אמר סופר: "אנחנו אאוטסיידר. אין לי דבר וחצי דבר עם ההילולה, וזה לדעתי גם הדבר הנכון. אף פעם לא זימנו אותנו לישיבות תכנוניות ולהפקת לקחים. המקום גם מתוקצב בנפרד, ולא דרך המועצה". חבר הוועדה ינאי העיר כי הרשות המקומית צריכה להיות חלק מהאירוע ולבקש בהתאם מהמארגנים חלק מהתקציב שניתן להם. סופר השיב כי בינתיים ועדת החמישה היא שמבקשת ממנו את מעט הכסף שהמועצה שלו קיבלה על "תיקון עיוותים" בתחום שיפוטה בגין האירוע.
4 צפייה בגלריה
ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
חברי ועדת החקירה: האלוף במיל' ינאי, השופטת נאור והרב קרליץ
(צילום: שלו שלום, TPS)
ינאי גם מתח ביקורת על עיקר דבריו של סופר בעדות, שלפיה המועצה האזורית מרום הגליל אינה אחראית על אכיפה במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי ועל רישוי העסק לאירוע ההילולה, ועקץ: "מבחינתך אפשר להוציא אותך לחופש לפני ל"ג בעומר?".
עוד אמר חבר הוועדה תוך כדי הפניית ביקורת לעד: "אתה אומר דברים שאם לא נעצור אותך יחשבו שזו עובדה. ועדת החמישה הם הבעלים, לא המנהלים, ואתה אחרי 12 שנה בתפקיד אמור לדעת את זה. גם המקומות הקדושים לא רואים את עצמם בשום דרך מנהלים אלא רק גורם שמעביר תקציבים ומתכלל".

ינאי המשיך להקשות "מישהו נתן לך פטור מאחריות מוניציפאלית שלך על שטח שהוא באחריותך? קיבלת איזשהו מסמך כזה?". כשסופר השיב בשלילה, חבר הוועדה הוסיף וביקר: "למה חובתך על פי חוק לא מתקיימת שם? יש לך חובה חוקית! אתה לא יכול על סמך 'הבנה' אחרת להשתחרר ממנה. גם אם זה קשה ומורכב - זה לא פוטר אותך. מבחינה חוקית, אין הבדל באחריות המוניציפאלית בין מתחם רשב"י ליישוב בר יוחאי הסמוך. למהנדס המועצה יש חובה בחוק הבטיחות לבדוק את המקומות האלה ואם הוא מוצא סכנה בטיחותית לעשות מעשה".
ינאי אמר עוד: "ההשערות שלך (על הפרשנות המשפטית ועל המצב דה-פקטו. ק"נ) הופרכו כבר על ידי הגורמים שאתה חושב שקיבלו את האחריות על המתחם". ינאי הוסיף ואמר כי סופר, כמשפטן, עורך דין במקצועו הקודם, ודאי מבין את היטב חומרת הדברים, והזכיר: "יש לך אחריות אישית כראש מועצה על כל מה שמחויב בדיני השלטון המקומי".
צבי הלר, נציג חצר הקיצונית תולדות אהרן שבמתחם שלה התרחש האסון במירון, הפתיע כשאמר בוועדה שהחסידות תציית לכל החלטה, כולל של ביטול ההילולה: "מה שתחליטו יהיה קדוש, גם במחיר שלא יהיה כלום. תולדות אהרן נקראים ברחוב 'חוג קיצוני', אבל כל השנים עבדנו בשיתוף פעולה הדוק עם המשטרה. נתנו דוגמה שאסור לזלזל בקוצו של י'. כמעט כל יום אני מקבל טלפונים מכל החסידויות בשאלה מה התוכנית שלנו? אני אומר לכולם: מה שהיה כבר לא יהיה. המחיר היה גדול וכאוב. האדמו"ר רצוץ. לא נעים לי לעמוד פה, אבל אני אומר בקול: חייבים לציית להוראות המשטרה והמהנדסים וכל הגורמים שיתנו פה הנחיות. כן או לא הדלקה, איפה ההדלקה, מספר האנשים".