שחרור מוקדם לעבריין המין: בית המשפט המחוזי בנצרת דחה את ערעור המדינה, ועבריין המין אלון קסטיאל ייצא היום מכלא חרמון - יותר משבעה חודשים לפני המועד שבו היה אמור להשתחרר ממאסר. קסטיאל נשלח באוגוסט 2018 לארבע שנים ותשעה חודשים בכלא. בעקבות ההחלטה היום, הוא יגיע כעת לכלא חרמון לאסוף את חפציו ולסיים את ההליכים המינהליים, ואז ייסע לדרכו.
באופן חריג, הותרו לפרסום דבריה בפני בית המשפט של שרי גולן, אחת מנפגעות קסטיאל. על החלטת ועדת השחרורים אמרה: "ההחלטה הזו לא הייתה סבירה באופן קיצוני בגלל שמתוך 17 תלונות נכנסנו 4 ולחלקן לא עמדו הכוחות להגיע בפני ועדת השחרורים אחרי מסכת ההתעללות שעברנו סביב המשפט הזה. הפרקליטות עשתה צעד היסטורי בכך שערערה עבור נשים בישראל ונפגעות בישראל. אני רוצה לתת את המסר שלי - כל אחת שמעזה לעמוד מול מי שאנס אותה ומול בית המשפט זה מאוד קשה. באתי הנה רק כדי להשמיע את הדבר הזה וחשוב לי להגיד את זה פה. כשצעקתי בתוך המחסן שהוא נעל אותי בתוכו לא היה אף אחד שישמע את הקול שלי ולכן הקול הזה מאוד חשוב לי עכשיו".

3 צפייה בגלריה
גזר דין אלון קסטיאל
גזר דין אלון קסטיאל
אלון קסטיאל. ישוחרר היום מהכלא
(צילום: יריב כץ)
היא פנתה ישירות לקסטיאל ואמרה: "הכרתי אותך שנים, אנחנו מכירים כל כך הרבה אנשים במשותף, פגעת באופן שיטתי בהרבה אנשים, שיקום בקהילה לא יכול לעזור לאדם מיליונר כמוך. לאורך כל הדרך לא בחרת בשיקום אמיתי ובקבלת אחריות אמיתית, אתה אדם חולה אבל לא באמת עשית משהו לתקן את זה. אני משמיעה את הצעקה של עשרות נשים שפגעת ואנסת אחת-אחת בצורה שיטתית. לא נסלח לך על מה שהעברת אותנו במשפט הזה ובכל התהליך שחרור מוקדם הזה. מה שיכול היה לקרות היה קורה אם באמת היית לוקח אחריות, מרצה את העונש, הייתי יכולה להאמין שאתה חולה וקיבלת עזרה. חשוב שיבינו שעצם זה שאנו מדברות יש לזה ערך טיפולי וחשוב לי להשמיע את המסר גם לבית המשפט וגם לאלון. אני מבקשת שהדברים שאמרתי יפורסמו כולל שמי".
בשבוע שעבר הורתה ועדת השחרורים על שחרורו המוקדם של קסטיאל שהורשע בעבירות ניסיון אינוס, מעשים מגונים בכוח והטרדה מינית, בארבעה אישומים שונים. שחרורו הותנה בתנאים שונים, ובין היתר הורתה הוועדה על איסור כניסתו של האסיר לתל אביב, רמת גן וגבעתיים. עוד נקבע כי כניסתו לתחומי העיר יפו תהיה רק לצורכי טיפול ובשעות מוגדרות.
ועדת השחרורים כתבה כי החליטה להיעתר לבקשה לשחרור מוקדם, "לאחר שלקחה בחשבון שהמשיב נעדר עבר פלילי, וחוות דעתה מצאה כי מסוכנותו המינית נמוכה. שחרורו המוקדם יאפשר את שילובו ההדרגתי בחברה תחת פיקוח וליווי מקצועי". היא ציינה כי לא התעלמה מעמדת נפגעות העבירה, "אולם מצאה שלא לתת לכך משקל מכריע".
3 צפייה בגלריה
שרי גולן
שרי גולן
שרי גולן: "לא בחרת בשיקום אמיתי וקבלת אחריות אמיתית"
(צילום: גיל נחושתן)
לאחר ההחלטה בשבוע שעבר הגישה פרקליטות מחוז צפון עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים בנצרת נגד ההחלטה. המדינה טענה כי "בהחלטת שחרורו מהכלא לא ניתן משקל מספק לעמדת נפגעות העבירה, ולסיכון המשמעותי הצפוי להיגרם להן כתוצאה משחרורו המוקדם - ולכן ההחלטה חורגת באורח קיצוני ממתחם הסבירות".
"אנו ערים לסבל הרב ולכאב של נפגעות העבירה עד היום ולמצוקה הרבה ממנה הן סובלות, כפי שזה בה לידי ביטוי בדברים שמסרו בפני ועדת השחרורים", נכתב בהחלטת בית המשפט. "אין ספק שמעשיו של המשיב ממשיכים להשפיע על חיי הנפגעות, מקשים עליהן בשגרת חייהן ואנו מבינים גם את תחושת התסכול של נפגעות העבירה שסבורות שהעונש שהוטל על המשיב היה קל מדי לשיטתן. עם זאת, המחוקק לא החריג את תחולת חוק שחרור על תנאי על עברייני מין". הם דחו כאמור את העתירה, ולצד זה קבעו כי "איסור הכניסה לתל אביב ויפו יהיה מוחלט, גם לצורך טיפולים".
"הגוף מכווץ ונשבר לי הלב", אמרה ל-ynet מיטל כהן (39), שהתלוננה נגד קסטיאל. "אני יושבת בשדה התעופה ומחכה לטיסתי לארץ. מצד אחד, אני רוצה לעלות עליה - חברה טובה מגיעה איתי לשבוע - זו הפעם ראשונה שלה בארץ. מצד שני, אולי עדיף שתתבטל". לדבריה, "אגיע לארץ ביום שבו החליטו לשחרר את הסיוט לחופשי - איך אוכל להרגיש בנוח ולא להתכווץ מכל טריגר? האירוניה כואבת".
מיכל לויט, נפגעת נוספת, אמרה כי "אלה בשורות קשות ועצובות, אבל הרגשות מעורבים. אני גאה בכל הנשים האמיצות שלחמו כדי לערער על החלטת הוועדה - גאה בשרי גולן, שדיברה היום באומץ רב בבית המשפט בשם כולנו, וגאה בכל הנשים שהגיעו לבית המשפט כדי לתמוך בערעור ההסטורי של הפרקליטות - מקווה שהצלחנו לשנות משהו". היא הוסיפה: "מערכת המשפט היא איטית, אבל הפרקליטות והתקשורת עמדו לצד הנפגעות. הרעש התקשורתי והערעורים של הפרקליטות נוטעים בי תקווה".
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בנפגעות אלון קסטיאל במחוזי נצרת
הפגנת תמיכה בנפגעות אלון קסטיאל במחוזי נצרת
"גאות במאבק שהובילו המתלוננות האמיצות, שדרשו שקולן ישמע". הפגנת תמיכה מחוץ לבית המשפט המחוזי בנצרת
(צילום: גיל נחושתן)
חגית פאר, יו"ר ארגון נעמת, התייחסה להחלטת בית המשפט ואמרה כי "ועדת השחרורים לא סופרת את הקורבנות ומפלטן האחרון, בית המשפט, שגה קשות ולא השכיל לתקן את העוול הנורא. איך זה בכלל עולה על הדעת שתחילה ועדת השחרורים דנה בשחרור עבריין המין מבלי שנתנה אפשרות לנפגעות להציג את עמדתן ושינתה גישה רק אחרי סערה ציבורית? קסטיאל מצטרף לשורת אישים שזכו ליחס vip מהוועדה ובהם משה איבגי, רונן ביטי, ניסו שחם ועוד".
חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה) הגיבה גם היא לשחרורו של קסטיאל ואמרה כי "ההחלטה של בית המשפט היא ביזיון ועיוות מוסרי, מערכת המשפט פישלה והפקירה את הקורבנות. לא ייתכן שמי שהשתמש בכוחו לסמם ולאנוס את קורבנותיו, ישתחרר מהכלא אחרי שני שליש מהזמן שנקבע לו. לא מספיק שהעונש שקיבל מלכתחילה היה בגדר יריקה בפרצוף של קורבנותיו, ההחלטה לשחררו היום אחרי ערעור, היא מחדל אמיתי".
עו"ד עינת פישר לאלו, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל מסרה: "מצרות על החלטת בית המשפט לאשר את ההקלה בעונשו של עבריין המין הסדרתי ולא לחייב את ועדת השחרורים לתת משקל של ממש להשלכות על הנפגעות, למסר הציבורי ולכרסום בהרתעת עברייני מין. לצד ההחלטה המצערת, אנחנו גאות במאבק שהובילו המתלוננות האמיצות, שדרשו שקולן ישמע, וחשפו כי נדרש שינוי עמוק באופן קבלת ההחלטות של ועדת השחרורים".
פרקליטתו של אלון קסטיאל עורכת הדין רותם טובול הגיבה על החלטת השחרור, ואמרה כי "בית המשפט אמר באופן ברור ובהיר כי אסיר שעבר הליך שיקומי ישוחרר כפי שראוי, חרף התנגדות הנפגעות. אלון קסטיאל הוכיח כי הוא ראוי לשחרור - הוא עבר תהליך שיקומי ארוך ונטל אחריות מלאה על מעשיו. אני מקווה כי יניחו לו כעת לשקם גם את חייו".