1 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים בתל אביב
מחאת משפחות החטופים בתל אביב
מחאת משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
ספק אם יש בארץ מישהו שלא מזדהה עם הסבל, המתח והכאב הנוראים שבהם מצויות משפחות השבויים והחטופים, ונרגש מאוד על כל ישראלי וישראלית שחזרו הביתה בשבוע שעבר. אין דבר משמח יותר מאשר לדעת שמי שהיה שם בתופת שב לביתו וישתקם מהר בע"ה, ואין דבר מדכא ומתסכל יותר מלחשוב על אלה שנותרו בגיהינום החמאסי. אבל.
אבל לצערנו הרב התמונה מורכבת, ונושא החטופים הוא גורם אחד במכלול סוגיות טרגיות וכבדות משקל הנוגעות לחיי האומה בהווה ובעתיד. מדינת ישראל נמצאת בצומת דרכים הרה גורל שלא היה כמותו מאז מלחמת העצמאות (שגם במהלכה נשבו מאות תושבים יהודים בידי הלגיון הירדני). אני האחרון שיגן על הממשלה הנוראית המכהנת בירושלים, אבל אני מודע לכך שקברניטי המדינה נדרשים בימים האלה לקבלת החלטות קשה מנשוא ומאיש לא היה רוצה להתחלף איתם.
ההכרזה "להחזיר את החטופים" היא אמירה אנושית-רגשית ששותף לה כלל הציבור בישראל. כאמור, כולנו רוצים לראות את כל הנשים והגברים הללו בחזרה בבית. אך הוספת המילה "עכשיו", ההיקף הנרחב של הסיקור בתקשורת והפניית אצבע מאשימה כלפי הממשלה שלא פועלת להחזרתם המיידית – כל אלה מעשים שאינם הגונים כלפיה.
הכותרת
איך מונעים מהמחבלים ששוחררו להפוך למנהיגי טרור?
28:05
כאומה חפצת חיים קיבלה עליה מדינת ישראל את המטרה למגר את חמאס על מנת להבטיח את קיומנו כאן. לשם כך – כמו גם לשם החזרת החטופים - נשלחו חיילים להילחם ברצועת עזה ולא מעט כבר שילמו על כך בחייהם. למיגור חמאס יהיו השלכות אסטרטגיות עכשוויות ועתידיות, לעומק ולרוחב. הדבר ישפיע על מה שקורה בלחימה בגבול הצפון, על האופן שבו תמשיך איראן לפעול להשמדת ישראל, על האפשרות להסדר עתידי עם גורמים ערבים מתונים, על האנטישמיות בעולם ועוד.
ערים, מושבים וקיבוצים מעוטף עזה ומקו העימות בצפון התרוקנו כמעט לגמרי מתושביהם, וחזרתם של מאות האלפים הללו לבתיהם מותנית בין השאר במיגור החמאס. ואסור לשכוח שביהודה והשומרון יש קיני חמאס רציניים שיקבלו רוח גבית אם הארגון בעזה יצטייר כמנצח. מה שאירע בעוטף עזה יכול בהחלט להתרחש גם לאורך הקו הירוק בגדה.
לבודד מתוך קלחת השיקולים הקשים והמדאיגים האלה את סוגיית החטופים – כואבת, צודקת ואנושית ככל שתהיה - ולהעמיד עליה את המצב המורכב הזה, היא שגיאה שמלחיצה את מקבלי ההחלטות וצובעת אותם ללא הצדקה כאנשים אטומים וקרי לב.
אשר יובלאשר יובל
הרי כל בר-דעת מבין שלהחזרה מיידית של כל החטופים יש מחיר ענק. אם הכוונה היא "כולם עבור כולם", יש להבהיר שהמשמעות היא היענות לכל דרישות החמאס: הפסקת המלחמה לאלתר ללא יכולת לחדשה, השארת שלטון חמאס על כנו ברצועה, ושחרור אלפי טרוריסטים הכלואים בישראל, כולל אלה שנתפסו ב-7 באוקטובר, אלה שרצחו, שחטו, עינו עד מוות ואנסו נשים, ילדים, קשישים וגברים.
על הקוראים לעסקת "כולם עבור כולם עכשיו" להבהיר לציבור: אנחנו מודעים לכך שהלחימה תיפסק, חמאס ימשיך לשלוט ברצועה ויתחזק ביהודה ושומרון, ועשרות יישובים בתוך השטח הריבוני של מדינת ישראל יישארו ריקים מתושבים. להם אפשר להשיב שמדובר בשיקול לאומי רחב - השיקול המדיני והמוסרי שלפיו שולחים צעירים לקרב כאשר ברור לכל שיש לזה מחיר נורא. זו האמת הקשה בהבדל בין רשות הרבים לרשות היחיד.
  • אשר יובל הוא איש מחשבים, מייסד חברת "מתודה"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il