הוד השרון שומרת גם השנה על המקום הראשון במדד החופש, המדד של תנועת "ישראל חופשית" הבוחן באיזה ערים מקפידים על חופש מדת, אך חולקת אותו השנה יחד עם עיר נוספת: גבעתיים.
במסגרת המדד שנערך זו השנה השישית, נבחנו 31 ערים כשהציון נקבע באופן משוקלל מ-11 קטגוריות ביניהן: תחבורה ציבורית בשבת, מסחר בשבת, תקציבי דת, שירותי הדת, כניסת עמותות דת למערכת החינוך הממלכתית, היחס לקהילת הלהט"ב והדרת נשים במרחב הציבורי.
3 צפייה בגלריה
שבת בדרכים : פרויקט תחבורה ציבורית בשבת של העיריות והמועצות המקומיות
שבת בדרכים : פרויקט תחבורה ציבורית בשבת של העיריות והמועצות המקומיות
גבעתיים והוד השרון מאפשרות תחבורה ציבורית בשבת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גבעתיים שבה לראשות הדירוג אחרי שנת הפסקה, עם ציון משוקלל של 80%. הסיפור הגדול בעיר מבחינת מדד החופש ב-2023 הוא פתיחת בית העלמין ירקון לקבורה אזרחית לתושבי גוש דן. ציונה הכללי של גבעתיים עלה רק בשש נקודות, מכיוון שירד בקטגוריות אחרות. העיקרית שביניהן היא תחום החינוך, בו עיריית גבעתיים מציבה עצמה כגורם מפקח בלבד, ואילו האחריות על התכנים היא של משרד החינוך.
הוד השרון זכתה לציונים זהים לאלו שקיבלה בשנה שעברה למעט בתחום תקציבי הדת. הוד השרון הצטיינה בדירוג בעקבות יוזמות חברתיות כמו מרשם זוגות עירוני ותחבורה ציבורית בשבת, שמחברת את העיר לתל אביב.
תל אביב ירדה מקום אחד בדירוג ביחס לשנה שעברה, למקום השלישי, זאת למרות שציונה הכללי עלה ל-78%. תל אביב איבדה נקודות בתחום החינוך, שם טענה כי "משרד החינוך נושא באחריות להיבטים הפדגוגיים, ואילו הרשויות המקומיות נושאות באחריות לצד הפיזי והתחזוקתי". מהתשובה עולה כי העירייה אינה מפקחת על פעילות עמותות חיצוניות בבתי הספר וכי האחריות היא על משרד החינוך ובתי הספר. מנגד תל אביב עלתה בקטגוריית קבורה אזרחית, בעקבות פתיחת בית עלמין ירקון לקבורה אזרחית ועלתה בנוסף בקטגוריה של בריכות בהפרדה, שם הפרש המחיר בין רחצה בהפרדה לרחצה ללא הפרדה, ירד.
במקום הרביעי נמצאות הרצליה ומודיעין עם 77%. הרצליה מצטיינת בחינוך – העירייה פועלת על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך משנת 2015 שמורה: העירייה תאשר מראש כל ארגון שיפגוש את ילדי בית הספר, תקפיד שההורים יידעו מי אמורים לפגוש את ילדיהם, ותלמידים שהוריהם לא מעוניינים שישתתפו - תימצא להם פעילות חלופית. השיפור בציונה מגיע בעקבות יחס חם יותר לקהילות הלא אורתודוקסיות שבעיר והשתתפות בפעילותן.
3 צפייה בגלריה
מזג אוויר שרבי בחוף מציצים בתל אביב
מזג אוויר שרבי בחוף מציצים בתל אביב
חופים ללא הפרדה מסייעים בניקוד במדד
(צילום: מוטי קמחי)
מודיעין שלה אין מועצה דתית, משקיעה פחות משאבים במתן שירותי דת לתושביה, אך מסרבת לקבל אחריות על תכני החינוך בבתי הספר, והפנתה בנושא זה לתשובות אצל משרד החינוך ומנהלי בבתי הספר. השנה מודיעין החלה לקיים אירועים לציון הנובי גוד, ועל כן הציון הכללי שלה עלה במעט.
רמת גן שומרת על המקום השישי בציון של 75%, אבל גם אצלה הציון שנוסף בעקבות פתיחת בית העלמין ירקון לקבורה אזרחית מסתיר ירידה מצערת בשני תחומים. העירייה הגדילה את השקעותיה בתקציבי הדת מ-68 ש"ח בשנה לתושב יהודי ל-78 ש"ח. כמו כן, העירייה הגדילה את סבסודה לרחצה בהפרדה בבריכת דג הזהב.
זו השנה השלישית שכפר סבא שומרת על ציון של 69% ונותרת במקום השביעי. העירייה מסרבת לתקן את המדיניות שמאפשרת הפרדה מגדרית באירועים ולא לוקחת אחריות על פעילות עמותות חיצוניות בבתי הספר שלה.
בהמשך דירוג הערים ניתן למצוא את חולון עם ציון של 63%, אילת עם ציון של 58%. ראשון לציון עם ציון של 57%, רעננה עם 50%, פתח תקווה עם 33%, חיפה עם 45%, באר שבע עם 42% , עכו עם 41%, נתניה עם 40%, אשדוד עם 37%, בת ים ורחובות עם 35%, חדרה עם 34%, לוד ואשקלון עם 31%, רמלה עם 28%, נהריה, דימונה, ראש העין עם 25%, ירושלים עם 25% ובית שמש עם 15%.

בתחתית הדירוג: הערים החרדיות

את המקומות האחרונים ברשימה שוב תופסות באופן לא מפתיע הערים החרדיות. מודיעין עילית זכתה ב-13%. כשבמדד ציינו לטובה את מודל המועצה הדתית בעיר. שירותי הדת נמצאים באחריות העיריה באופן מלא ולא קיימת מועצה דתית כלל, מודל המתקיים גם בעיר מודיעין. בנוסף, מודיעין עילית שיפרה את ציונה באופן משמעותי משום שתושביה זכאים לקבורה אזרחית בבית העלמין ירקון.
אחרי מודיעין עילית התברגה בני ברק שזוכה לציון של 10% במדד. גם השנה, כמו בשנה שעברה, בני ברק אינה במקום האחרון, לאחר שבשנים הקודמות החזיקה בו ברציפות במשך שלוש שנים. בני ברק מקבלת מעט נקודות מכך שהיא יושבת על עורק תחבורה ראשי שיש בו תחבורה ציבורית בשבת. בנוסף היא שיפרה את ציונה באופן משמעותי משום שתושביה זכאים לקבורה אזרחית בבית העלמין ירקון.
בית"ר עילית גם השנה מגיעה אל המקום האחרון. בשנתיים האחרונות היא הגיעה אל המקום האחרון עם אפס נקודות, אך השנה עלתה ל-5% משום שהגישה לצוות הקובע את המדד, את תקציב העיר לעיון. בדומה לערים חרדיות אחרות, בית"ר עילית משקפת את צורכי רוב תושבי העיר – ולא מעניקה מענה ליברלי באף קטגוריה – ממסחר ותחבורה בסופי שבוע ועד יחס לקהילת הלהט"ב או נוהל אי-קיום אירועים בהפרדה.
3 צפייה בגלריה
רבי עקיבא פינת רחוב ירושלים, בני ברק
רבי עקיבא פינת רחוב ירושלים, בני ברק
בני ברק. גם שם יש עורק תחבורה ראשי עם תחבורה ציבורית בשבת
(צילום: אביגיל עוזי)
בסך הכול, הממוצע הכללי של המדד עומד על 43.60% חופש בכל אחת מהערים שנבחרו, לעומת 41% חופש בשנה שעברה.
אורי קידר, מנכ"ל "ישראל חופשית", אמר: "גם בימים אלו אנחנו רואים את חשיבותו והשפעתו של השלטון המקומי, ובמדד החופש ניתן לראות בבירור אלו ערים נלחמו על החופש של התושבות והתושבים ועבדו קשה כדי להיות הערים הליברליות ביותר שאפשר, ומי בחרו בגישה שמרנית שלא מקדמת את החופש בעיר. גם למי שזה נראה כרגע רחוק, ההשקעה של כמה רגעים על מנת להצביע בבחירות המקומיות היא קריטית לעיצוב העיר שלכם בחמש השנים הקרובות. גם בימים אלה בהם אנחנו נלחמים באויב, צריך להישאר עם עין אחת על הבחירות לרשויות המקומיות. אל תתנו לאף אחד אחר להחליט אם תהיה לכם תחבורה בשבת או לא, אם בעיר שלכם גם לקהילת הלהט"ב יהיה מקום במרכז הבמה או שהיא תצטרך להשאר בארון, ואם לאבי מעוז ושלוחיו תהיה השפעה על החינוך של הילדים של כולנו. לכו להצביע, זה הכי חשוב שיש".