"סביר מאוד": כך תוארה החלטת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שנחשפה ב-ynet להעביר מאות דונמים של שטחי מרעה לווהייב להייב, עבריין מורשע בפשיעה חקלאית שזכה באדמות מדינה בתמיכת רשות מקרקעי ישראל. בינתיים, עדר הבקר שלו תועד אתמול (יום רביעי) פולש לשטחי המרעה שקיבל מרמ"י ושעד כה חכרו תושבי קיבוץ מורן, שממנו נלקחו מאות הדונמים - למרות שלהייב, תושב ואדי חמאם, לא עמד בתנאי החוזה הבסיסיים שהוצבו בפניו: להציב גדר חשמלית בין השטח שהוענק לו לבין אדמות המרעה של הקיבוץ.
אמצעי תצפית שהועמדו בנקודה סמוכה לשטח התריעו אתמול בשעות הצהריים על כניסתם של כמה צעירים לשטח המרעה. הצעירים הובילו איתם עדר פרות שמנה כ-50 ראשי בקר, ובדיקה שערכו הבוקרים של קיבוץ מורן העלתה כי מדובר בפרות של להייב. "גילינו פתאום עם מי יש לנו עסק", אמר מנהל העדר של הקיבוץ, אביה אלסטר. "זו הוכחה חיה לדרכי הפעולה של להייב. הבן אדם לא עומד בהתחייבויות ונכנס לשטח למרות שלא עמד בתנאים שהוצבו בפניו. למיטב ידיעתי הוא גם לא חתם עד היום על חוזה חכירה רשמי מול רשות מקרקעי ישראל".
4 צפייה בגלריה
תיעוד: עדר בקר של עבריין פשיעה חקלאית פלש לשטח בלי שעמד בתנאי החוזה
תיעוד: עדר בקר של עבריין פשיעה חקלאית פלש לשטח בלי שעמד בתנאי החוזה
"פוגעים בעדרים המסודרים והחוקיים וגורמים לחוסר משילות אזורית". עדר הבקר של להייב בשטח המריבה
(צילום: השומר החדש)
4 צפייה בגלריה
פרוטוקול הוועדה שקבעה כי יש לתת לעבריין הבדואי את האדמות
פרוטוקול הוועדה שקבעה כי יש לתת לעבריין הבדואי את האדמות
פרוטוקול הוועדה שקבעה כי יש לתת לעבריין את האדמות
להייב הורשע ב-2015 בעבירות של פלישה לשדות מרעה, גניבת עדרי בקר, קשירת קשר לפשע, שיבוש הליכי משפט ותקיפת שוטר, לאחר שגנב שש עגלות מחקלאי שמתגורר סמוך ליישוב חד נס. עם זאת, ברמ"י טענו שעל אף הרישום הפלילי בעבירות מרעה שעומדות נגד החוכר החדש של הקרקע, "עברו של המבקש, גם בהתאם לפסיקת בית המשפט בעניין זה, לא אמור להוות שיקול מכריע בקבלת החלטה כשיובהר כי מדובר ברועה שפרנסתו העיקרית הינה רעייה, וככל שהמדינה תדחה את בקשתו להרשאת רעייה יימצא בלית ברירה כמשיג גבול, או ללא פרנסה".
ההחלטה להעביר את הקרקעות לידיו של להייב התקבלה בדצמבר אשתקד בוועדה לקידום עסקאות חקלאיות. במסמכי הוועדה שהגיעו לידי ynet נכתב כי "נראה סביר מאוד למסור ולהשכיר שטח של 480 דונם למגדל להייב". על פי מסמכי הוועדה, העומד מאחורי ההחלטה הוא תמיר ברקין, מנהל מרחב צפון ברשות מקרקעי ישראל. עם זאת, ברשות לא פירטו מה היו עמדות חברי הוועדה, בהם אנשי משרד החקלאות. גורמים בהתיישבות הקיבוצית טענו כי כל חברי הוועדה, למעט ששת הנציגים של רשות מקרקעי ישראל, התנגדו לגריעת שטחי המרעה של קיבוץ מורן, שהוחכרו להם לפני כ-40 שנים כחלק ממאמצי המדינה לשמור על השטחים הפתוחים שבה.
בעקבות חשיפת ההחלטה ב-ynet, פנה שלשום שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר השיכון יצחק גולדקנופף, ודרש שיתערב ויבטל את ההחלטה - שלדבריו מבטאת את הפסוק "הרצחת וגם ירשת". בלשכתו של השר גולדקנופף מסרו בתגובה כי "השר קיבל את הפניה ויכנס דיון בהקדם לבחינת המקרה".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
סמוטריץ' דרש מגולדקנופף להתערב: "המקרה ייבחן"
(צילום: יונתן זינדל, יואב דודקביץ')
למעשה, כבר לפני כארבעה חודשים, לאחר קבלת ההחלטה, פנה מנהל העדר אלסטר אל שורה ארוכה של שרים בממשלה וביקש את עזרתם, ואלו מסרו כי נאמר להם שמסירת השטח לידי להייב הוקפאה. עם זאת, אלסטר גילה בימים האחרונים כי להייב צפוי לחתום על חוזה החכירה בימים הקרובים. במכתבו הוא סיפר כי "לפני 15 שנה החלה משפחה בדואית מהכפר ואדי חמאם לגדל בקר, ודאגה למרר את חיי הבוקרים בשטח על ידי חיתוך גדרות, פלישה של עדרי בקר והצתות של שטחי מרעה, במטרה להתיש את הבוקרים ולגרום לנסיגה של הקיבוץ".
אלסטר ציין כי ההטרדות כמעט הצליחו להתיש את הקיבוץ: "אזלו לנו כל הכוחות ובשנת 2018 רצינו לוותר על השטח, אך לנוכח מצב זה נרתמו מנהל חדש וכמה עובדים צעירים להמשיך להחזיק את העדר ואת שטחי המדינה, מתוך הרגשת שליחות". אלסטר הוסיף כי "לפני חצי שנה החל המנהל בצעד קדחתני על מנת לספק שטח מרעה לאותו גורם עברייני שהתנכל לקיבוץ, למרות ההתנגדות הנחרצת של כל הגורמים המקצועיים: משרד החקלאות, רשות המרעה, הסיירת הירוקה וקק"ל. נדהמנו לגלות שבדצמבר 2022 המנהל גרע שטח מרעה וכך פגע כלכלית באופן ישיר בעדר הבקר, שממילא מחזיק עצמו בקושי. ערערנו, אך בקשתנו נדחתה".
4 צפייה בגלריה
אירועי פגיעה בשטחי המרעה של קיבוץ מורן
אירועי פגיעה בשטחי המרעה של קיבוץ מורן
"התושבים סובלים ואינם מעזים להקים קול צעקה". שטחי המרעה של קיבוץ מורן
(צילום: השומר החדש)
את מכתבו סיים אלסטר בביקורת כי "לא די בכך שהמנהל והרשויות לא אוכפים ולא אוספים את העדרים הבלתי-חוקיים בסביבה, הם פוגעים בעדרים המסודרים והחוקיים וגורמים לחוסר משילות אזורית. אבקש לפעול בהקדם על מנת לבטל החלטה מוזרה זו ולאסוף עדרים בלתי-חוקיים אלו, המהווים סכנה לציבור". אלסטר פירט כי העדרים הלא-חוקיים מסכנים את הציבור משום שהבקר אינו מחוסן, וכן "בהיבט של צער בעלי חיים, שכן בקר שמוחזק ללא מזון וללא גדרות יוצא לכבישים הראשים של הכפר ושל סובב כינרת. בעבר כבר נגרמה תאונה קשה ורבים מתושבי הכפר סובלים ואינם מעזים להקים קול צעקה. אנא גלו משילות".
לאחר שהפנייה אל הרשויות לא נשאה פרי, אנשי קיבוץ מורן פנו אל תנועת "ישראל שלי" וביקשו את עזרתם במאבק. "לצערנו אנחנו רואים שבזמן שרשות מקרקעי ישראל מפנה עורף לחקלאים שומרי חוק, השטח מופקר לחלוטין", מסרה יו"ר התנועה, שרה העצני כהן. "אנחנו קוראים לראש רמ"י, יענקי קוינט, לשר השיכון יצחק גולדקנופף ולשר החקלאות אבי דיכטר לפעול במהירות לביטול ההחלטה על מסירת השטח לעבריין. נמשיך לעמוד לצד החקלאים".
מרשות מקרקעי ישראל לא נמסרה תגובה.