ראש העיר ניו יורק אריק אדמס חזר שוב רק לאחרונה במהלך ביקורו בארץ על המנטרה האהובה עליו על כך שהעיר שלו היא "תל אביב של אמריקה". מה שמאחד את השתיים זה אהבת החיים של התושבים, שלמחרת אירועים טראומתיים שבים לחגוג ברחובות כאילו אין אתמול, ואין שלשום. אבל שלשום (שישי) דווקא קרה כאן הרבה: שיא חדש של גשמים הפך את רחובות ניו יורק לנהרות, הציף את הרכבת התחתית, הפך את נמל התעופה לה גארדיה לאגמון קטן, ותקע נהגים בכבישים. בין הרבים שנקלעו לסערה, היו גם לא מעט ישראלים שמתגוררים בעיר.

דניאל דרוק (41), במקור מתל אביב והיום מברוקלין, נאלצה לחתוך באמצע יום עבודה כדי להביא הביתה את הילדה מהגן שהוצף לחלוטין. פחות מיממה לאחר מכן, הן יושבות בפטיו של בית קפה בלואר איסט סייד, מנשנשות גלידה ונהנות מקצת שמש. "זה היה טראומטי, אבל זה היה", היא אומרת. כשנשאלה אם היא חוששת מהפעם הבאה, היא השיבה: "בתל אביב חששתי יותר".
במסיבת עיתונאים הבוקר הודתה מושלת המדינה קת'י הוקול לתושבים על כך שצייתו לאזהרות הרשמיות, ונשארו בבתים. "אני רוצה להדגיש עד כמה האירוע הזה היה רציני", אמרה, "שינויי האקלים הפכו סערות כאלה לנורמה החדשה". ברחבי העיר הוכרז מצב חירום ולמרות שלא היו אבדות בנפש, צוותי חירום ביצעו 28 חילוצים ממים סוערים בלונג איילנד ובעמק ההדסון בפאתי העיר.
למרות שאזהרת השיטפונות עדיין בתוקף עבור תושבי אזור ניו הייבן הסמוכה, החל משעות הבוקר היא הוסרה כליל מעל אזור המטרופולין ניו יורק. הרכבת התחתית חזרה לפעול ברובה, הטיסות פועלות כסדרן והרחובות נראו סואנים כמדי שבת.
בצד האחר של המנהטן, במרחק כמה עשרות בלוקים צפונית מדניאל ובתה, מתגורר אייל, שעובד בתחום ההייטק. "האמת שלא הרגשתי כלום. עבדתי מהבית והיה טפטוף מתמשך על החלון אבל זהו, לא יותר מזה. רק אחר כך ראיתי בטלוויזיה את המראות מלה גארדיה והייתי בשוק מוחלט. מה זה, ניו יורק או בנגלדש? חשבתי שאני גר בעיר הכי מתקדמת בעולם, איך לא נערכו לדבר הזה?", תהה.
5 צפייה בגלריה
הצפות בניו יורק
הצפות בניו יורק
כמות הגשמים הגדולה ביותר מאז ספטמבר 1882. השיטפונות בניו יורק
(צילום: REUTERS/Andrew Kelly)
5 צפייה בגלריה
הצפות בניו יורק
הצפות בניו יורק
אגמים בכבישים, והנהגים מתוסכלים
(צילום: SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
5 צפייה בגלריה
הצפות בניו יורק
הצפות בניו יורק
ההצפה הגיעה גם לרכבת התחתית
(צילום: Michael M. Santiago / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
5 צפייה בגלריה
פקקים בניו יורק
פקקים בניו יורק
עומסי תנועה כבדים בשל מזג האוויר
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
5 צפייה בגלריה
הצפות בניו יורק
הצפות בניו יורק
"העובדה שהפעם לא היו כאן רוחות ברמת הוריקן זאת ברכה גדולה"
(צילום: REUTERS/Mike Segar)
במסיבת העיתונאים עם המושלת, ניסה ג'ון ליבר, מנכ"ל רשות התחבורה המטרופולינית (MTA), לענות בדיוק על זה. "אנחנו ממשיכים לדבר על העובדה שמערכת התחבורה שלנו תוכננה לפני זמן רב כדי לעמוד בכמות גשם בקצב של 1.75 אינץ' לשעה (44 מילימטרים - ד"א), אבל אנחנו מקבלים באופן עקבי הרבה יותר מזה, אז אנחנו צריכים עזרה", אמר. הוא והמושלת הדגישו את הצורך בשיפור תשתיות העיר כדי להתמודד עם סופות תכופות שהולכות ונהיות קשות יותר ויותר, ובכך כיוונו לבית הלבן שיזרים הנה יותר תקציב לנושא.
לפי נתונים סטטיסטיים של שירות מזג האוויר העירוני, הגשמים ביום שישי הפכו את חודש ספטמבר כולו לשני הכי רטוב בהיסטוריה של העיר ניו יורק. כמעט 356 מ"מ של מי גשם ירדו כאן החודש, הכמות הגדולה ביותר מאז ספטמבר 1882, אז העיר ספגה 431 מ"מ. לדברי המושלת הוקול, כמות הגשם שירדה על העיר והאזור שמסביב דומה לזו של הוריקן איידה בשנת 2021, אז נהרגו כ-46 מתושבי העיר והסביבה הקרובה. "העובדה שהפעם לא היו כאן רוחות ברמת הוריקן זאת ברכה גדולה", אמרה.
פורסם לראשונה: 23:46, 30.09.23