ארצות הברית הודיעה הערב (יום שני) כי היא מתנגדת בתוקף להעברת הישיבה בחומש למיקום חדש, ובכירים אמריקנים אמרו כי הם רואים בכך "הפרה של הבטחה מצד ישראל". לדבריהם, "הבענו את מורת רוחנו בפני ישראל על המהלך". לטענת האמריקנים, ישראל התחייבה שלא תקום ישיבה או התיישבות חדשה בחומש אחרי שבוטל חוק ההתנתקות.
ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי "אנו מגנים את העברת הישיבה לאדמות המדינה בחומש, בניגוד לחוק. אנו גם מוטרדים מאוד מההוראה האחרונה של ממשלת ישראל המאפשרת לאזרחיה לבסס נוכחות קבועה במאחז חומש שבצפון הגדה המערבית, דבר שאינו עולה בקנה אחד עם ההתחייבות לממשל ביידן. אנו מצויים בקשר בעניין עם גורמים רשמיים בישראל".

5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"הנחתה של סמוטריץ'". ביידן והעבודות להעברת הישיבה
(צילום:רויטרס, gettyimages)
5 צפייה בגלריה
חומש
חומש
בצבא קיבלו הוראות מהדרג המדיני. החיילים מסייעים להעברת הישיבה
(צילום: רויטרס)
האיחוד האירופי מסר כי הוא "מגנה את הקמת מבני הקבע למתנחלים ישראלים במאחז חומש בגדה המערבית הכבושה", והוסיף כי "אנו קוראים לממשלת ישראל לבטל את הפעולה הזו, כמו גם את החלטתה מה-17 במאי לקדם תוכניות ליותר מ-600 יחידות דיור בהתנחלויות קיימות וחדשות בגדה המערבית. ההתנחלויות אינן חוקיות על פי החוק הבינלאומי ופוגעות בהיתכנות פתרון שתי המדינות. פעולות חד-צדדיות כאלה נוגדות את המאמצים להוריד את המתיחות בשטח".
מנגד, בישראל אף גורם בממשלה לא התייחס באופן רשמי ובקולו להעברת הישיבה - אולי כדי לא לעורר עוד יותר את חמתם של האמריקני. כך, השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' שהפעיל לחץ בנושא יותר מכולם לא התייחס אליו במילה, וכך גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.
הישיבה, שעד הלילה עמדה על אדמות פלסטיניות פרטיות, הועברה הלילה על-ידי מתנחלים למרחק של כמה מאות מטרים, אל אדמות המדינה. הדבר בוצע חרף המלצות מנוגדות של מערכת הביטחון, ומדובר בשלב נוסף בהסדרת הישיבה, מאבק עליו עמלו שנים אנשי חומש יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן ואחרים. כעת, במקום אוהלים לא-חוקיים הוצבו במיקום החדש קרוואנים שבהם היא תפעל.
זו הפעם הראשונה מאז ההתנתקות ב-2005 שבה מוצבים מבנים שכאלו בחומש. המבנים הוקמו בניגוד לחוק - כיוון שלא ניתן לכך אישור אלא רק אישור לתכנון בנייתם. גורמי ביטחון אמרו הבוקר ל-ynet כי העברת המבנים למקום החדש בוצעה אמנם בליווי הצבא, אך כהוראה של הדרג המדיני ובניגוד לעמדת המערכת. "מדובר בהנחתה של השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' על צה"ל, אחרי לחץ כבד שהפעיל על גלנט", אמרו.
הם הבהירו כי בסופו של דבר הצבא ממלא את הוראות הדרג המדיני. בינתיים, בסביבת שר הביטחון יואב גלנט טרם התייחסו רשמית למהלך השנוי במחלוקת, שכן המסר לפיקוד המרכז מאז תיקון חוק ההתנתקות שבוטל כביכול בצפון השומרון היה שהסטטוס-קוו בשטח ישמר, ולא יוקמו יישובים חדשים באזור המבודד של צפון-מערב השומרון.
5 צפייה בגלריה
אופיר כץ, בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט ובנימין נתניהו לאחר אישור התקציב במליאת הכנסת
אופיר כץ, בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט ובנימין נתניהו לאחר אישור התקציב במליאת הכנסת
סמוטריץ' וגלנט
לצד הספקות בחוקיות המהלך, בכירים בצבא מודים שהמהלך בוצע כ"מחטף", כלשונם, ללא סדר ותיאום בין סמוטריץ' וגלנט לגורמי המקצוע בצה"ל ובמינהל האזרחי. גורם מדיני הדף את הביקורת וטען כי "ההחלטה בנושא חומש מאזנת בין הצרכים הביטחוניים, המצב בשטח והחלטות הממשלה".

מה הצעד הבא?

על הזעם בארה"ב, המתנחלים לא מסתפקים בהסדרת הישיבה. לפני כשבוע וחצי, עת חתם אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס על הצו של ביטול חוק ההתנתקות, דרשו המתנחלים שלא להחריג את חומש משאר יישובי צפון השומרון שפונו בהתנתקות, גנים כדים ושא-נור.
אנשי השומרון מעוניינים ליישב גם את הנקודות הללו, ואת חומש להפוך מישיבה ליישוב, זאת למרות שההתיישבות בחומש אינה כלולה בהסכמים הקואליציוניים.
כרגע העיניים נשואות לבג"ץ, שייתן את עמדתו בנושא בעוד כשבועיים. השאלה היא האם הפתרון, שאינו חוקי, של העתקת המבנים לאדמות מדינה יספק את שופטי העליון או שלא. ההערכה היא כי גם אם בג"ץ ייתר את העתירה הנוכחית, אנשי ארגון "יש דין" יגישו עתירה חדשה על השטח החדש בו הוצבה הישיבה הבוקר.