שבועיים וחצי לפני פתיחת שנת הלימודים – עדיין לא פורסם מתווה קורונה עבור המסגרות לגיל הרך המיועדות לפעוטות עד גיל שלוש. המשמעות: עשרות אלפי הורים ואלפי גננות וגננים מחכים לאיתות כלשהו מהממשלה על האופן שבו תיראה שנת הלימודים הבאה.
4 צפייה בגלריה
היערכות לפתיחת מעון ויצו בתל אביב
היערכות לפתיחת מעון ויצו בתל אביב
היערכות לפתיחת מעון ויצו בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
המתווה שמתגבש במשרד החינוך מיועד לגני הילדים ולבתי הספר ולא לפעוטונים. לפי חוק ההסדרים המסתמן, מסגרות החינוך לגיל הרך יעברו בעוד כמה חודשים לאחריות משרד החינוך, אבל עד אז - באופן תמוה ומתחת לרדאר הציבורי - אגף מעונות היום הועבר באחרונה לחסותו של משרד הכלכלה, כתחנת ביניים. התוצאה: כאוס מוחלט. כבר היום גנים שלמים נכנסים לבידוד על בסיס יומי עקב העלייה בתחלואת ילדים, והורים שנאלצים להישאר בבית עם הילדים לא יודעים אם יוכלו לשוב לעבודה כשתיפתח שנת הלימודים הבאה.
"עצוב לנו ששוב נדמה לממשלה שילדים נולדים בני שלוש", אמרה יו"ר אמונה, ליאורה מינקה. "אנחנו שומעים על מתווה לגנים ולבתי הספר, ולילדים עד שלוש - כלום! האבסורד גדול מכך שכן אין לאיש מושג מי המשרד ממנו אנו אמורים לקבל מתווה שכזה. חינוך? כלכלה? רווחה? הממשלה צריכה להתעשת במהרה ולהגיע עם ארגוני המעונות המפוקחים למתווה מוסכם".
4 צפייה בגלריה
קרן אוחנה-איוס
קרן אוחנה-איוס
"גננת שעסוקה בביורוקרטיה - לא לפנויה לעסוק בחינוך הילדים". עו"ד אוחנה-איוס
(צילום: משה מזרחי )
למעשה, כבר שנה וחצי פועלות מסגרות הגיל הרך בחוסר ודאות, והעובדה שעל פי רוב מדובר במסגרות פרטיות רק מחמירה את הבעיה, בעיקר כשהמדינה נמנעת מלסייע להן כלכלית. כתוצאה מכך דווח על סגירתן של מסגרות רבות, אך נראה שמקבלי ההחלטות לא הפיקו את הלקחים המתבקשים.
"דווקא המגזר החשוב והנדרש ביותר לא מקבל הנחיות היערכות לפתיחת השנה", התלוננה יו"ר פורום הגנים הפרטיים, עו"ד קרן אוחנה איוס. "עקב התפשטות נגיף הדלתא נאלצו כאלף גנים להפסיק את פעילותם לפחות פעם אחת בשל חשיפת פעוטות לנגיף הקורונה. ללא מסגרות יום לפעוטות והיערכות מותאמת שוב ניתקל בצוואר בקבוק של המשק ובפגיעה בחוסן הנפשי של הפעוטות. מעבר לכך, גננת שעסוקה בביורוקרטיה ולוגיסטיקה, עם צוות לחוץ, פנויה פחות לעסוק בחינוך הדבר החשוב לנו מכל - ילדינו".

"בלי תקציב מיד, מתווה פתיחת שנת הלימודים בסכנה"

בתוך כך, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס מזהיר מפני כישלון של מתווה משרדי החינוך והבריאות לחזרה לבית הספר ללא היערכות ותקצוב מיידיים. "הממשלה צריכה להעביר לנו כבר בתחילת השבוע הקרוב את כל האישורים והמשאבים ליישום מתווה פתיחת שנת הלימודים – אחרת התוכנית לא תצא לפועל", אומר ביבס.
4 צפייה בגלריה
בדיקות סרולוגיות לתלמידים באלעד
בדיקות סרולוגיות לתלמידים באלעד
בדיקה סרולוגית. יהיה תקציב לבדיקת 1.6 מיליון ילדים?
(צילום: יאיר שגיא)

ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" פורסם אתמול שלקראת 1 בספטמבר נושא רכישת בדיקות סרולוגיות ל-1.6 מיליון תלמידי גני ילדים ובתי ספר יסודיים, ובדיקות קורונה עצמיות ל-1.9 מיליון תלמידי הגנים עד כיתות י', נמצא רק בשלב של גיבוש תקציב ומכרז. בנוסף, עדיין לא יצא קול קורא לגיוס נאמני קורונה לביצוע בדיקות בבתי הספר.
הבדיקות נועדו לברר מי מהילדים נושא נוגדנים לקורונה, כדי שניתן יהיה למשל להעניק פטור מבידוד, ועל מנת למנוע כניסה של ילדים שנדבקו למוסדות החינוך כבר בתחילת שנת הלימודים.
"המתווה שהוחלט עליו הוא מצוין", מדגיש ביבס, "כך בדיוק צריך לנהוג כשרוצים לנהל חיים לצד הקורונה. המתווה הוא ממש סטארט-אפ שמשלב רעיונות מהפכניים. אנשים יצירתיים ישבו וחשבו איך לעשות דברים בצורה אחרת כדי שנוכל כולנו לחזור ולחיות".
4 צפייה בגלריה
כנס חינוך שנת מבחן
כנס חינוך שנת מבחן
"בלי תקציב - מתווה פתיחת שנת הלימודים בסכנה". ביבס
(צילום: מוטי קמחי)
עם זאת, ביבס אומר, "כמו בכל סטארט-אפ, הביצוע הוא העניין ולא רק הרעיון. הכול יקום וייפול על היכולת לבצע את הרעיונות הטובים. אם לא תהיה תוכנית ביצוע מהירה ויעילה, לא יקרה פה כלום. אני אומר לממשלה: השלטון המקומי מוכן להיכנס לפעולה. אסור לגרור את קבלת ההחלטות עד לרגע האחרון".