העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח לפנות בוקר (יום א') כי ישראל וחמאס קרובות לעסקה בתיווך אמריקני וקטארי שתכלול שחרור של לפחות 50 חטופים מרצועת עזה, וגם הפסקת אש זמנית בת חמישה ימים לפחות – כשבכל 24 שעות תשוחרר קבוצה קטנה יותר מבין כלל המשוחררים.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר. ישראל וחמאס מתקרבות לעסקה?
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
בעיתון דיווחו תחילה, על סמך גורמים אנונימיים המעורים בפרטים, כי הצדדים הגיעו להסכם "טנטטיבי", כלומר לא-סופי, אולם בבית הלבן מיהרו להודיע כי לא הושגה עדיין עסקה וכי המשא ומתן נמשך – ובהמשך שונה מעט נוסח הידיעה, שכעת מדווחת כאמור על התקרבות לעסקה בין חמאס לישראל.
על פי ה"וושינגטון פוסט", העסקה עשויה לצאת לפועל כבר בימים הקרובים, אם לא יצוצו לדבריו מכשולים של הרגע האחרון. לפי העיתון במגעים סוכמו "קווי המתאר" של העסקה ונוסח מסמך בן שישה עמודים שמפרט את תנאי ההסכם. הוא דורש מישראל ומחמאס לנצור את האש לחמישה ימים לפחות כדי לאפשר לכמות "ראשונית", לשון הדיווח, של "50 חטופים או יותר", להשתחרר כאמור בקבוצות קטנות יותר מדי 24 שעות.
הכותרת
פני הרשע: האנשים שמאחורי המתקפה הרצחנית של חמאס / אבי יששכרוף
32:58
2 צפייה בגלריה
עצרת של משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
עצרת של משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
עצרת משפחות החטופים, אתמול בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
ב"פוסט" מדגישים כי לא ברור עדיין כמה מבין כלל החטופים, שמספרם המוערך עומד כעת על 237, ישוחררו בסופו של דבר במסגרת העסקה המתגבשת.
עוד דווח כי במהלך הפסקת האש הזמנית, יימשך "איסוף מודיעין" מהאוויר על מנת לנטר את הפעילות על השטח ברצועה. לא צוין במפורש שאיסוף המודיעין ייעשה על ידי חיל האוויר הישראלי. בהקשר זה, יצוין, ברשת CNN דיווחו אתמול כי חמאס דרש במשא ומתן, שבו הוא מיוצג על יד קטאר, כי ישראל לא תפעיל כטב"מים מעל רצועת עזה כדי לאסוף מודיעין במהלך הפסקת האש המדוברת. ב-CNN הסתמכו בדיווח שלהם על שני גורמים ישראליים וגורם נוסף שמעורה בפרטים, שאמרו כי לא סביר להניח שישראל תסכים לדרישה הזו. לדברי הגורמים, ללא הכטב"מים הללו תיפגע היכולת לעקוב אחר פעילות חמאס, כמו גם ניסיונות להזיז חטופים בין מקומות מסתור ברצועה.
בבית הלבן מיהרו כאמור לפרסם הבוקר הודעה שנראית כמו הכחשה לדיווח של "וושינגטון פוסט". "עדיין לא הושג הסכם", אמרה דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אדריאן ווטסון, שהוסיפה כי ארה"ב ממשיכה "לעבוד קשה כדי להשיג הסכם".

למגעים לעסקת חטופים התייחס אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהזכיר גם הוא, כמו בדיווח הלילה, את האפשרות לשחרור החטופים בשלבים. "אנחנו רוצים להשיב את כל החטופים, ועושים את המאמץ המרבי להביא כמה שיותר מהם, גם אם זה ייעשה בשלבים. קיבלנו (שרי קבינט המלחמה – ynet) החלטה משותפת, פה אחד", אמר נתניהו במסיבת העיתונאים המשותפת שלו עם השרים יואב גלט ובני גנץ.
עם זאת, נתניהו הדגיש אמש ש"עד לרגע זה" אין שום עסקה. הוא הוסיף כי יש שמועות לא מבוססות רבות בסוגיה – וכי רבים מהפרסומים אינם נכונים. "אני רוצה להבטיח – כשיהיה לנו מה לומר, נדווח לכם על כך", אמר למשפחות החטופים, בתום יום שבו ערכו שתי עצרות גדולות בירושלים (בתום הצעדה לבירה) ובתל אביב במסגרת הלחץ שהן מנסות להפעיל על מנת לשחרר את יקיריהן מהשבי. נתניהו הודיע כי קבינט המלחמה ייפגש מחר עם נציגי המשפחות.