אחרי שאמר כי הוא "נכנס לאירוע", היועצת המשפטית לממשלה מגיבה חריפות לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וקובעת בי בדבריו הוא הפר את פסיקת בית המשפט העליון. "הצהרתך בלתי חוקית ונגועה בניגוד עניינים", כתבה היועמ"שית גלי בהרב-מיארה לנתניהו, בהודעה שפרסמה דקות אחרי נחיתתו של ראש הממשלה בלונדון. מסביבת ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה כי "להודעתו אמש אין השלכה על ענייניו האישיים".
"בדברים שנשאת אמש התייחסת ליוזמות הנוגעות למערכת המשפט, ובפרט להרכב הוועדה למינוי שופטים, והודעת כי אתה עוסק כעת באופן ישיר ביוזמות אלו", כתבה היועמ"שית בתחילת מכתבה, בעקבות נאומו אמש של נתניהו, שבו אמר כי הוא לא רוצה "לרמוס ולדרוס" - אבל הבהיר כי לא יעצור את החקיקה.
3 צפייה בגלריה
בהרב-מיארה ונתניהו
בהרב-מיארה ונתניהו
בהרב-מיארה ונתניהו
(צילום:מוטי קמחי, שלו שלום, אלעד גרשגורן )
בהרב-מיארה כתבה לנתניהו כי בהתייחסות למהפכה המשפטית "הפרת את פסיקת בית המשפט העליון, לפיה בהיותך ראש ממשלה הנאשם בפלילים, עליך להימנע מנקיטת פעולות אשר מעוררות חשש סביר לקיומו של ניגוד עניינים בין האינטרסים האישיים שלך הנוגעים להליך הפלילי לבין תפקידך כראש ממשלה, ולשם כך לפעול בהתאם לחוות הדעת אשר ניתנה על ידי היועץ המשפטי לממשלה למניעת ניגוד עניינים. זאת, בנסיבות שבהן בית משפט קבע שלפי הצהרותיך והסכמותיך נוצר גם השתק שיפוטי".
היועמ"שית הזכירה את מכתבה מ-1 מפברואר לנתניהו, שבו קבעה כי עליו להימנע מהתערבות בתוכניתו לשינוי מערכת המשפט. "במכתבי אז הנחיתי כי יישום המגבלות הקבועות בפסקי הדין ביחס ליוזמות העומדות על הפרק הנוגעות למערכת המשפט מוביל למסקנה שעליך להימנע מעיסוק ישיר או עקיף ביוזמות אלו במסגרת תפקידך כראש הממשלה. האמור במכתבי מחייב אותך ותיקון החקיקה בעניין הנבצרות אינו פוטר אותך מחובה זו", הבהירה כשהיא מתייחסת לחוק הנבצרות שאושר סופית.
"אמש הודעת ברבים כי בכוונתך להפר את פסיקת העליון, ולפעול בניגוד לחוות דעת היועמ"שית המחייבת אותך לפי פסיקה זו", כתבה היועמ"שית בסיום מכתבה. "המצב המשפטי הוא ברור: עליך להימנע מכל עיסוק ביוזמות לשינויים במערכת המשפט, לרוב בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, שכן עיסוק בהן הוא פעולה בניגוד עניינים. הצהרתך אמש וכל פעולה שתבצע על ידך בניגוד לאמור היא בלתי חוקית ונגועה בניגוד עניינים".

גורמים משפטיים בכירים הבהירו שנגד נתניהו קיימת עדיין עתירה לבג"ץ, שלפיה הוא עומד בניגוד עניינים בכל נושא העוסק במישרין או בעקיפין במשפטו. על עתירה זו טרם הגיבה היועמ"שית. אם בהרב-מיארה תמצא שנתניהו אכן עומד בניגוד עניינים, היא לא תוכל להגן עליו שכן תאמר לבג"ץ שעל פי המתווה של בג"ץ שהתקבל בפסיקה שהתירה לו לכהן כראש ממשלה - הפרה של ניגוד עניינים מהווה עילה לנבצרות.
במקביל, בתחילת השבוע הבא אמורה בהרב-מיארה להגיש את תגובתה לעתירה מאמצע פברואר שקוראת לבג"ץ להוציא את נתניהו לנבצרות מכיוון שהוא הפר את ניגוד העניינים. עד כה הייתה הנחה שהיועצת המשפטית לממשלה תתנגד להוצאת נתניהו לנבצרות, אולם בתגובתה לעתירה זו היא לא תוכל להתעלם מהנאום של נתניהו אמש ומכתב התגובה שהוציאה לו הבוקר. העתירה הוגשה לפני העברת "חוק הנבצרות השבוע בכנסת.
מסביבת ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה למכתבה של בהרב-מיארה: "כל אדם בר דעת מבין שבעת הזאת של משבר לאומי בעל השלכות פנימיות וחיצוניות למדינת ישראל, ראש הממשלה חייב לפעול כדי לנסות להביא להסכמה לאומית רחבה ככל האפשר, למניעת אלימות ולהבטחת החוק והסדר והתפקוד השוטף של המדינה.
"ראש הממשלה נתניהו לא הפר שום פסיקה של בית המשפט העליון ושום הסדר ניגוד עניינים. להודעת ראש הממשלה אתמול אין שום השלכה על ענייניו האישיים. ממילא, ראש הממשלה נתניהו כבר הודיע לבית המשפט העליון, שאף שופט חדש שייבחר על ידי הוועדה לבחירת שופטים לא יטפל במישרין או בעקיפין בענייניו של ראש הממשלה".

"אמנם לא פיטרו אותך וחבל, אבל את רק יועצת"

בליכוד מיהרו להגיב ליועצת המשפטית לממשלה. שר התקשורת שלמה קרעי אמר: "כמי שמונתה ומנוהלת על ידי גדעון סער וחבריו, ששנאת נתניהו מעבירה אותם על דעתם, את נגועה בניגוד עניינים חמור בכל הנוגע לעיסוק בראש הממשלה נתניהו. המצב המשפטי ברור: עלייך להימנע מכל עיסוק בנתניהו".
ח"כ טלי גוטליב, גם היא מהליכוד אמרה: "גברת מיארה סליחה באמת. סליחה ששוב נתניהו התגלה במלוא כוחו ועוצמתו. סליחה שהפרענו לך לשים לו ולממשלה מקלות בגלגלים. אין כל ניגוד עניינים בהתנהלות נתניהו, ויש דווקא לך את כל חוסר תום הלב וניגוד העניינים המובנה. אמנם לא פיטרו אותך וחבל, אך סופסוף מבינים שאת יועצת. רק יועצת".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) אמר: "אחרי שהיועצת המשפטית לממשלה ניסתה להטיל עליי מגבלות, עכשיו היועצת המשפטית מאיימת על ראש ממשלת ישראל בפומבי ונותנת לו הוראות - זו הפיכה". מנגד, ח"כ נעמה לזימי מהעבודה עקצה: "על חומותייך עיר דוד הפקדתי שומרות סף".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
השר גלנט. הזהיר את נתניהו מההשלכות על הביטחון הלאומי
(צילום: קובי קואנקס )
בהצהרתו אמש, אמר נתניהו כי הוא לא מתכנן לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית - ובראשה חקיקת השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, שיעלה להצבעה בשבוע הבא. אחרי אישור החוק שימנע את הוצאתו לנבצרות, הודיע נתניהו כי הוא מתכוון להיכנס למגעים לפשרה - בניגוד להסדר ניגוד העניינים איתו - והכריז: "עד כאן. אני נכנס לאירוע. אני שם בצד כל שיקול אחר ולמען העם שלנו והמדינה שלנו אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".
נתניהו התייחס גם לפגישה שקיים עם שר הביטחון יואב גלנט, שתכנן לקרוא לעצור את החקיקה, ואמר: "שמעתי את החששות שלו מההשלכות של המצב על הביטחון הלאומי שלנו. אני לוקח הכול בחשבון, ובאותה נשימה אני חייב לומר שאין שום מקום לסרבנות. הסרבנות מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו והביטחון האישי של כל אחד וגם אין הצדקה לסרבנות. אעשה הכול כדי להביא להרגעת הרוחות ולאיחוי הקרע בעם כי אנשים אחים אנחנו ובעזרת השם יחד נעשה, ויחד נצליח".