בג"ץ פסל את מינויו של אריה דרעי כשר בממשלה מסיבות משפטיות שכבר נידונו בהרחבה. הוא לא עסק כלל בנימוקים שהעלו סנגוריו בדבר החשיבות הלאומית למדינת ישראל שדרעי ימשיך בתפקידו. עו"ד מיכאל ראבילו, שייצג את בנימין נתניהו, אמר בדיון בבג"ץ: "יש לתת משקל לנימוקים של ראש הממשלה, כגון הצורך ביציבות שלטונית. הוא רואה בדרעי עוגן של ניסיון, חוכמה ואחריות ויש לו עוד שיקולים המדברים על ביטחון המדינה, זה לא פחות חשוב". באמת? בדיקה של העובדות יכולה להוכיח את ההפך: דרעי הוא מגורמי הנזק המרכזיים לביטחון המדינה וכלכלתה.
ראש ש"ס משמש כדמות המרכזית בממשלותיו של נתניהו מאז שחזר לפוליטיקה, לאחר שסיים לרצות את עונשו בכלא וסיים את תקופת הקלון שנגזרה עליו. הוא זה שמרכז את הגוש החרדי המהווה את פוליסת הביטוח של ראש הממשלה כי יוכל להמשיך בתפקיד גם אם יקיז מנדטים ביום הבחירות. העובדה הזו הפכה אותו בפועל לראש הממשלה החליפי שקובע את מדיניות הממשלה והוא זה שחולל את "המהפכה החרדית".
דרעי הציג את עצמו כמי שעיקר מעינו בקידום החברתי של השכבות החלשות, ולא בקידום חקיקה דתית. בבחירות 2015 הוביל קמפיין עדתי-חברתי שסיסמתו: "מזרחי מצביע למזרחי" ו"קמפיין השקופים". המסר: "יש בישראל שני מיליון אנשים מתחת לקו העוני. אנחנו נדאג לכל אותם אזרחים שקופים, לעוני אין צבע ולעוני אין כיפה".
זוהי אחיזת העיניים הגדולה ביותר בתחום הפוליטי שמתנהלת בשנים האחרונות. הרבנים והפוליטיקאים החרדים, כדי לחזק את השליטה בקהל בוחריהם, ריסקו את כישורי החיים הכלכליים שלהם והפכו אותם לציבור העני בישראל, החי בחלקו הגדול מכספי סעד של המדינה. בדו"ח של בנק ישראל, שפורסם ב-2019 , נכתב כי מדובר על "קבוצה שתהווה בעתיד יותר מ-20 אחוזים מכוח העבודה של המשק - וזו תהיה פגיעה קשה ברמת התוצר".
זוהי אחיזת העיניים הגדולה ביותר בתחום הפוליטי שמתנהלת בשנים האחרונות. הרבנים והפוליטיקאים החרדים, כדי לחזק את השליטה בקהל בוחריהם, ריסקו את כישורי החיים הכלכליים שלהם
בשנים 2015-2013 חל גידול משמעותי בשיעורי התעסוקה באוכלוסייה החרדית. אבל, בעוד ששיעור התעסוקה בקרב הנשים החרדיות הוסיף לגדול גם לאחר שנת 2015, הגידול בתעסוקת גברים נעצר ואף פחת מאז. גורמים ממשלתיים ומקצועיים הסבירו את העצירה, בין היתר, בעובדה שתקציבי המדינה והתמיכה הממשלתית באוכלוסייה החרדית גדלו וכן שהפטור משירות צבאי לבני הישיבות נותר על 24 שנים.
דרעי הוא האיש שקידם את התהליך הזה מאז חזרתו לפוליטיקה והיה שותף להעלאת מספר החרדים הלומדים בכוללים וישיבות הפטורים משרות צבאי. לפי "שנתון החברה החרדית" של המכון הישראלי בדמוקרטיה, חלה בשנת 2014 לראשונה ירידה במספרם שהגיע ל-97,677 אברכים אך, מאז כניסתו של דרעי לתפקיד שר, מספרם כמעט הוכפל. לפי נתוני מרכז המידע והמחקר בכנסת למדו ב-2020 167,035 אברכים. זאת בשעה שמספר המשרתים בסדיר באותה תקופה הגיע ל-152,000 איש, לפי העיתון "גלובס".

פגיעה בכלכלת המדינה

וזאת רק ההתחלה. בהסכמים הקואליציוניים להקמת הממשלה הנוכחית נקבע כי ייחקק ״חוק יסוד: לימוד התורה״ ובו נכתב: ״לימוד התורה יוגדר כערך יסוד במורשת העם היהודי״ וכי מדינת ישראל ״רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה, ולעניין זכויותיהם וחובותיהם יראו במי שקיבלו על עצמם להתמסר לתלמוד תורה לתקופה ארוכה כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי״.
המשמעות היא כי מי שלומד תורה יושווה למי שמשרת בצבא, וכתוצאה מכך יקבל פטור מגיוס לצה"ל. אברכים יוכלו ללמוד כל חייהם ולא יצטרכו לפנות לחיפוש עבודה כדי לפרנס את עצמם משום ששכרם יוכפל. המשמעות היא פגיעה בביטחון המדינה מאחר שמאגר המועמדים לגיוס יפחת בצורה משמעותית, לפי יצחק גולדקנופף, ראש יהדות התורה, חצי מהצעירים ילמדו וחצי ישרתו בצה"ל. דרעי מוביל לכך ששני שליש ילמדו ושליש ישרתו.


זאת תהיה גם פגיעה בכלכלת המדינה, בשל הירידה הנוספת במספר החרדים היוצאים לעבודה. גם אלה שירצו למצוא תעסוקה יתקשו לעשות זאת, בשל היעדר לימודי ליבה שיופסקו לחלוטין במוסדות החינוך החרדים, בעקבות ההסכם הקואליציוני. המשק הישראלי עלול לקרוס משום שכוח העבודה בו יקטן ועול פרנסתם של החרדים ייפול על כתפיו של הציבור החילוני העובד.
דרעי לא היה "עוגן של ניסיון, חוכמה ואחריות ותרומה לביטחון המדינה", כפי שאמר נציגו של נתניהו בבג"ץ. הוא השחית את החיים הציבוריים באמצעות מעשיו הפליליים ופגע בביטחון המדינה ובכלכלתה בהתנהלותו הפוליטית.
ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי.