חייל נהרג ושלושה נפצעו הלילה (בין שבת לראשון) מפיצוץ רימון בחדר שבו שהו בבסיס האימונים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן. מותו של החייל נקבע לאחר מאמצי החייאה. שלושת הפצועים פונו לבתי החולים שיבא בתל השומר והדסה עין כרם בירושלים, כשאחד במצב קשה ושניים במצב קל.
התקרית התרחשה סמוך לחצות, במהלך שעת הט"ש של החיילים, אז נשמע פיצוץ עז מחדר המגורים במחנה בקעות, המשמש לאימון מתקדם של חטיבת כפיר. מחקירה הראשונית עלה כי בזמן הפיצוץ היו בחדר שבעה חיילים, כולם היו ערים. רימון רסס, שככל הנראה מיועד למקלע רימונים והיה בתיק של אחד החיילים סמוך למיטתו, התפוצץ במפתיע - אולי ממכה או מתזוזה לא מכוונת. בצבא מעריכים כי הרימון, בקוטר 40 מ"מ שדומה לרימון המשמש לירי ממטול, נאסף כנפל משטח האש בתקופה האחרונה על-ידי אחד החיילים בניגוד לפקודות, ונשמר אצלו בתיק.
3 צפייה בגלריה
בא''ח כפיר
בא''ח כפיר
שורת תקריות בטיחות בצה"ל. בא''ח כפיר, הבוקר
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
חיילים בכניסה למחלקה הכירורגית
חיילים בכניסה למחלקה הכירורגית
חיילים בכניסה למחלקה הכירורגית בשיבא
(צילום: שאול גולן)
לפי העדויות בזירה, החייל, אחד משני מטוליסטים שהיו בחדר, לא שיחק ברימון בזמן הפיצוץ, ומבדיקת התרמיל של הרימון לא נמצאה נקירה - כלומר, הרימון לא נורה. בצבא מעריכים אפוא שלא מדובר במשחק בנשק או בעבריינות בנשק, אך כן בהפרה חמורה של הוראות הבטיחות שאוסרות הכנסת תחמושת נפיצה למגורי הבסיס. חלוקת רימונים לחיילים מתבצעת רק בשטחי האש, על-ידי קצינים, בסמוך לתחילת התרגילים. ההוראות קובעות כי בכל זיהוי של נפל בשטח אש, יש לסמנו בפס לבן או במעגל אבנים, לדווח על כך מיד למפקדת הבסיס שאחראית על שטח האש ובהתאם לעצור את האימונים במקום עד לסילוק המהיר של הנפל על-ידי חבלנים.
החקירה מתמקדת כעת בשאלה מתי ומדוע אסף החייל את הנפל משטח האש, ומי ידע על כך מחבריו לפלוגה - שחייליה התגייסו לשירות כלוחמי חי"ר לפני כחמישה חודשים ונמצאים בשיאה של ההכשרה. הכוח סגר שבת בבסיס לקראת שבוע נוסף של אימונים, ובצה"ל אומרים בוודאות כי הרימון שהתפוצץ לא סופק בשום שלב לחייל לפני האירוע. בכל מקרה, האימונים בבסיס צפויים להיעצר עד להשלמת התחקיר הראשוני. גורמי בריאות הנפש ומפקדים מלווים את החיילים שהיו עדים לתקרית הקשה ואת חבריו של ההרוג.
3 צפייה בגלריה
מקלע רימונים בקושי פוגע, כבד מאוד ועדיין בצבא
מקלע רימונים בקושי פוגע, כבד מאוד ועדיין בצבא
מקלע רימונים צה"לי. ארכיון
(צילום: יואב זיתון )
לאחרונה אירעו כמה תקריות בטיחות חמורות בצה"ל, כשרק בשבוע שעבר לוחם גבעתי נפצע באורח בינוני מפגיעת כדור של חברו ליחידה במהלך תרגיל שהתקיים בנגב. בתקרית אחרת, גם כן בשבוע שעבר, קירות של חדר מגורים יביל במוצב ליד ג'נין קרסו כתוצאה מהתפוצצות של שני מיכלי דאודורנט שגרמו לפיצוץ של בלון גז קטן שהיה סמוך לחדר. לא היו נפגעים בתקרית, שעדיין מתוחקרת היות וסיבת התפוצצות המיכלים עדיין אינה ידועה.
לפני פחות משבועיים נהרג במחנה ענתות שליד ירושלים רב"ט ברוך כברתה מגדוד ארז של המשטרה הצבאית, שנפגע מכדור שנפלט מנשקו של חברו לגדוד. בחקירה אמר החייל החשוד, טוראי בנימין פנטיהו, כי לא שיחק בנשק וכי האסון התרחש בשעה שהוא ניסה לתפעל תקלה בטיחותית בנשקו. עם זאת, לפי חקירה ראשונית שנעשתה לאחר האירוע, לא רק שהחשוד שיחק בנשקו - הוא גם ניסה לטשטש ראיות ולשכנע את חבריו שנכחו בחדר בזמן האירוע למסור גרסה אחרת למה שאירע, בזמן שכברתה היה פצוע באורח אנוש.
במצ"ח מייחסים לו עבירות של המתה בקלות דעת, שימוש בלתי חוקי בנשק, הדחה בחקירה ושיבוש מהלכי משפט. יחד עם זאת, הוא נעצר ונחקר מהר יחסית - כשעה וחצי בלבד לאחר התקרית הטרגית שארעה סמוך לחצות. ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשף כי לא מדובר באירוע מקרי בגדוד, שכן בשנה האחרונה אירעו כמה תקריות דומות בשל פליטות כדור ומשחקים בנשק, ברצף מסוכן שלא נבלם על ידי קציני היחידה. המקרים תוחקרו ביחידה בלבד ולא נפתחה לגביהם חקירת מצ"ח, אך לוחמים שהיו מעורבים בהם נשלחו למחבוש בכלא הצבאי. לפי העדויות, חיילים בגדוד נהגו לזלזל בהוראות השימוש בנשק, לעתים בנוכחות מפקדיהם.