לפני שלושה שבועות, בשעה שהקואליציה כבר קירטעה אבל הבחירות לא היו ודאיות, אישרה מליאת הכנסת את חוק האחים השכולים בקריאה טרומית בתום דיון סוער. החוק אמור לתת לאחים שכולים הכרה בסיסית מהמדינה, משרד הביטחון והביטוח הלאומי, ולא לבסס את כל הקשר שלהם לרשויות על הוריהם. בנוסף, החוק גם מעניק להם זכאות לסל טיפולים רגשיים מורחב.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
האחים השכולים יישארו מאחור? מליאת הכנסת
(צילום: רויטרס)
החוק עבר בהצבעה הקודמת ללא התנגדות. האחים השכולים מעוניינים להמשיך ולקדם את החוק: גם להם ברור שהסיכויים של החוק לעבור בקריאה שלישית בכנסת הזו נמוכים, אבל בכנסת ישנו מנגנון "דין רציפות" - שבו אם הצעת חוק עברה בקריאה ראשונה לפני הבחירות, הכנסת הבאה תוכל להמשיך ולקדם אותו מאותו שלב.
אלא שבאופוזיציה הכריזו בשבוע שעבר על חרם כללי על כל הצעות החוק של הקואליציה. בשל החרם הזה, החוק שמקדמת ח"כ מיכל שיר לא עלה לקריאה ראשונה ביום רביעי.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הנוהל בדבר יידוע משפחות של נפגעים מקרב כוחות הביטחון או בפעולות איבה הנהוג כיום קובע כי בני המשפחה שמקבלים את ההודעה הם בני זוג, הוריו וילדיו של הנפגע, ואין כל התייחסות לאחיו של הנפגע. כך גם לגבי עדכון על אירועים שונים שנערכים בהקשר של נסיבות הפגיעה, כגון טקסי זיכרון. בחלק גדול מהמקרים האחים מתעדכנים באמצעות בני המשפחה האחרים, אך לא תמיד. מטרתה של הצעת חוק זו היא להעניק הכרה לאחים ולאחיות שכולים, להבטיח כי הם יקבלו הודעות רשמיות על קרות האסון ועל טקסים ואירועים כאמור, לאפשר להם להשתתף בטקסים ואירועים, וליידע אותם אודות הזכויות להן הם זכאים".
יו"ר יד לבנים, אלי בן שם אמר אתמול: "השכול איננו כלי שרת פוליטי שניתן לשחק בו".