לפחות שני קבלנים שמפעילים את מיזם "נעים בסופ"ש" עבור עיריות ברחבי הארץ, קיבלו בימים האחרונים עשרות שיחות טלפונים ממספרים אנונימיים, בהן קיללו ואיימו עליהם שמא ימשיכו להפעיל את השירות. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות".
איומים על קבלני ״נעים בסופ״ש״
2 צפייה בגלריה
תחבורה ציבורית בשבת
תחבורה ציבורית בשבת
(צילום: דנה קופל)
"נעים בסופ"ש" הוא שירות היסעים חינמי, הפועל מכניסת השבת ביוזמה פרטית של עיריות. באחת השיחות, קבלן שמפעיל את השירות אף קיבל איומים על חייו. "חתיכת חוצפן, אני ארצח אותך, נשבע לך אני ארצח אותך!", נאמר לו. בשיחה אחרת אמר אחד המתקשרים: "אם תעז לפתוח בשבת ולהעלות בחינם, אתה לא תראה לא יום ולא לילה. אנחנו נעשה הפגנות בכל הארץ, אתה תסבול ויהיו לך הפסדים, ואתה תהיה בן אדם מסכן כי אתה פותח בשבת".
כאשר אחד הקבלנים ניסה להסביר למתקשר שהוא ערבי, ושעליו לפנות בטענות לעיריות שהזמינו את השירות, אמר המתקשר: "זה לא מעניין אותי, אתה בארץ יהודית פה ואתה תעשה מה שארץ יהודית אומרת".
מהשיחות עולה כי המספרים של הקבלנים רצים בקבוצות וואסטאפ שונות, בהן קוראים לאנשים להתקשר ולהטריד את הקבלן בניסיון לגרום לו להפסיק לתת שירות לעיריות. "זו בושה וחרפה, המספר הזה מפורסם בכל קבוצות הוואטסאפ בירושלים, לא תהיה לכם מנוחה, יתקשרו אליכם בלא הפסקה כל עוד תמשיכו עם האוטובוסים".
למרות השיחות החוזרות, האיומים והקללות, אחד הקבלנים ניסה להסביר למתקשר: ״אני לא מכריח אף אחד להעלות לאוטובוס. אתה יהודי שומר שבת – אל תיקח את השירות. יש הרבה יהודים שכן רוצים את השירות, אתה לא יכול להכתיב להם". אולם, המתקשר המשיך בשלו: "אל תכנסו למקומות שיש בהם יהודים. בגללכם הם עושים את זה (עולים לאוטובוס בשבת – ד"ר)".
2 צפייה בגלריה
תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן
תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן
(צילום: שי ספיר)
מיזם "נעים בסופ"ש" יצא לדרך לפני כחמש שנים, ברקע המאבק סביב הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, והסירוב של המדינה להפעיל את השירות. לאחרונה הודיעו גם עיריות רעננה והרצליה שהן מצטרפות למיזם, בו משתתפות כיום 12 רשויות מקומיות: אבו גוש, גבעתיים, הוד השרון, כפר סבא, מטה יהודה, מבשרת ציון, מודיעין-מכבים-רעות, נס ציונה, קריית אונו, רמת השרון, שוהם ותל אביב-יפו.
בנוסף קיימים מיזמים אחרים: ברמת גן מפעילים את "סבבוס" – קווי תחבורה ציבורית שנעים במסלולים מעגליים לתל אביב במהלך הסופ"ש. בהרצליה יש קווי חוף לתל אביב וברחובות מפעילים את "שבוס" לראשון לציון. אולם, בתחבורה ציבורית יש חשיבות גדולה למה שמכונה "רציפות תחבורתית". לכן לשירותי "נעים בסופ״ש" המחברים מספר גדול של ערים, ולא רק מפעילות קווים לאזורים ספציפיים או במסלולים מעגליים בלבד, יש יתרון גדול עבור הציבור הרחב שאינו שומר שבת, והם מאפשרים התניידות נוחה יותר.
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו לתחבורה ומיוזמות "נעים בסופ"ש", אמרה בתגובה: "אין גבול להסתה ולחוצפה של מי שרוצים להשליט עלינו את אורחות חייהם ולהפוך את ישראל למדינת הלכה. עכשיו הם הופכים את שירות 'נעים בסופ"ש' ליעד התקפה. זה התחיל עם איומים על פרנסתם של נהגים שמיתגו את האוטובוסים, ומגיע לכדי איומים על הפרנסה והחיים של הקבלנים המפעילים את הקווים".
"לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית וחופשית נהגים יקבלו איומים על חייהם בגלל שהסיעו אנשים לים בשבת, או לארוחת ערב בשישי. אני קוראת להנהגה החרדית והדתית לרסן את הקיצוניים שפועלים באלימות וכוחנות כלפי האוכלוסייה החופשית. 'חיה ותן לחיות' נמדד במעשים ולא בדיבורים. לא ניכנע לסחטנות", הוסיפה להבי.