2 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן )
לאחר התערבות של שר החוץ יאיר לפיד, התקדמות משמעותית נרשמה במגעים להסכם שכר חדש במשרד החוץ, שיביא לסיום העיצומים שעליהם הכריזו העובדים במחאה על הפגיעה בתנאי שכרם. העיצומים נמשכים כבר חצי שנה, וגורמים לנזקים לא מעטים לציבור.
דני וסלי, יועצו הבכיר של לפיד, החל להיות מעורב בעניין וניהל את המגעים בין יו"ר ההסתדרות ארנון בן דוד, ועד עובדי משרד החוץ והממונה על השכר במשרד האוצר. הצדדים קרובים להסכם, אם כי המשא ומתן עדיין לא נגמר.
בינתיים, העיצומים ממשיכים לתת את אותותיהם. כך, למשל, ועד העובדים טרפד את נסיעתו של סגן שר החוץ עידן רול לוושינגטון. כמו כן, הקונסוליות בסין לא מנפיקות אשרות כניסה לישראל לשישה עובדים מומחים סינים, שאמורים להגיע בדחיפות לישראל כדי לעבוד על הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. היעדרותם גורמת לנזק ממשי ולעיכובים משמעותיים בפרויקט, אך ועד העובדים לא מוכן להחריג אותם.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ישיבת סיעה יש עתיד
יאיר לפיד ישיבת סיעה יש עתיד
רוצה לסיים את המשבר במשרד החוץ לפני הבחירות. לפיד
(צילום: יואב דודקוביץ')
גורמים במשרד החוץ שמעורים בנושא אומרים כי בהסכם הושגו לא מעט הישגים לעובדים, אך מטבע הדברים לא כל הדרישות שלהם התקבלו. לדברי אותם גורמים, לפיד "לחץ בכל הכוח" על משרד האוצר להיענות לדרישות המרכזיות של העובדים כדי להביא לסיום העיצומים. לדבריהם, ללפיד היה חשוב לסיים את הסאגה הזאת, מחשש שאם יתקיימו בחירות בקרוב והמשבר במשרד החוץ יימשך עוד חודשים ארוכים - ייגרם לו נזק פוליטי, בתור מי שלא עשה סדר במשרד שלו.
העיצומים במשרד החוץ נמשכים כבר חצי שנה וגרמו לשורה של נזקים לציבור. ביקורים מדיניים רבים שובשו או בוטלו, זוגות שילדו בפונדקאות נתקעו מחוץ לישראל מבלי יכולת להגיע לארץ, אזרחים רבים שזקוקים לשירות אימות מסמכים בינלאומי ("אפוסטיל") מתקשים לקבלו, וחלקם מחמיצים בשל כך חלון זמנים נדרש לתהליך שבו פתחו מול מדינות זרות. כמו כן, העיצומים הביאו לפגיעה קשה בהבאת עובדי סיעוד מחו"ל לישראל לאחר שהשגרירויות חדלו להנפיק להם אשרות, ויצרו קושי בהנפקת דרכונים לישראלים בחו"ל.
במרכז סכסוך העבודה במשרד עומדת דרישת ועד העובדים ממשרד האוצר לקיים את הסכמי העבר שנחתמו. על פי טענת העובדים, הם נדרשים לעבוד בשעות נוספות וכוננויות ללא תמורה, צוערים מועסקים בשכר מינימום מבזה ולא הולם ועובדי מטה מועסקים ב"משכורות רעב". כמו כן, הם טוענים לפגיעה קשה בזכויות השליחים בחו"ל: הפחתת תוספות שכר בגין סיכון ביטחוני, אי-מימון של הוצאות ריאליות בגין לימודים, ביקורי משפחה בישראל ולימודי שפה זרה לילדי העובדים, שנדרשים להתאקלם בעיר זרה בשל שליחות אם או אב המשפחה.
בלשכת שר החוץ לא התייחסו לדברים. גורם בכיר במשרד החוץ אישר שיש התקדמות, אך הדגיש כי "זה עדיין לא גמור".