המנכ"ל לשעבר של חברת האופנה Abercrombie & Fitch מייק ג'פריס מוצא עצמו היום (ג') תחת מתקפת גינויים בעקבות תחקיר שפרסמה אמש רשת BBC, ושבו הוא מואשם בניצול גברים צעירים שקיוו לקבל ממנו חוזי דוגמנות ומצאו עצמם נאלצים לקיים יחסי מין איתו ועם בן זוגו מת'יו סמית. האירועים התקיימו ב"מסיבות חשק" שערכו השניים מסביב לעולם, בין השאר בניו יורק, לונדון, פריז, ונציה ומרקש.
3 צפייה בגלריה
מייק ג'פריס מנכ"ל Abercrombie & Fitch לשעבר ניצול מיני של גברים
מייק ג'פריס מנכ"ל Abercrombie & Fitch לשעבר ניצול מיני של גברים
מייק ג'פריס. הפעיל רשת עם מגייסים והסכמים בלי עותק
(צילום: AP)
בתחקיר ששודר בתוכנית "פנורמה" התראיינו שמונה גברים שסיפרו כי היו מעורבים באירועי המין עם ג'פריס, בן 79 כיום, ובן זוגו סמית, בן 60, במהלך השנים 2015-2009. באותן שנים, למעט השנה האחרונה, שימש ג'פריס כמנכ"ל A&F, חברה שאותה הוביל להצלחה כלכלית מסחררת, עד שנאלץ לפרוש ב-2014 בעקבות ירידה חדה במכירות. בתקופה מסוימת שלו בחברה נחשב ג'פריס למנכ"ל בעל השכר הגבוה ביותר בארה"ב.
בתחקיר סיפרו המתלוננים כי "מתווך" מטעם בני הזוג, אדם שאותו תיארו כגבר שחתיכה מאפו חסרה ושנוהג לכסות את האזור ברטייה העשויה מעור נחש, נהג לערוך להם "אודישנים" מיניים, שבהם ביקש לבצע בהם מין אוראלי לפני שיתאפשר להם להיפגש עם ג'פריס וסמית. בבדיקה של BBC התברר כי ה"מתווך" הוא ג'יימס ג'ייקובסון, בן 70 כיום, וכי הוא היה האחראי הראשי לגיוס הצעירים למסיבות המין.
כמה מהמרואיינים בתחקיר הבריטי סיפרו שלפני הפגישה שלהם עם ג'פריס וסמית הועלתה בפניהם האפשרות שאחרי הפגישה יזכו לחוזי דוגמנות ב-A&F, והם טענו כי הולכו שולל וכי כלל לא ידעו שמצופה מהם לקיים יחסי מין עם המנכ"ל ובן זוגו. הם הגדירו את המעשים "ניצול" ו"התעללות".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב סניף אברקרומבי אנד פיץ' Abercrombie & Fitch אינדיאנה
ארה"ב סניף אברקרומבי אנד פיץ' Abercrombie & Fitch אינדיאנה
סניף Abercrombie & Fitch באינדיאנה. "הייתי גוף, הוצגתי למישהו כדי שהוא יעשה בי כרצונו"
(צילום: JHVEPhoto / Shutterstock)
בתחקיר של "פנורמה" מתוארת פעילות של רשת לכל דבר, שכללה מגייסים שדאגו להביא לאירועים של ג'פריס וסמית גברים שקיבלו כל אחד בין 500 דולר ל-1,000 דולר על כל מפגש. היא כללה גם אדם שנשכר במיוחד כדי לגלח את שיער גופם של חלק מהגברים, חוויה שלדברי חלקם גרמה להם להרגיש "לא אנושיים". כל הצעירים ש"גויסו" נדרשו לחתום על הסכמי סודיות שאותם לא היה להם זמן לקרוא בעיון, ושלא הותר להם להחזיק עותק שלהם. אנשי צוות במדים של A&F השקיפו עליהם כל העת, אפילו במהלך יחסי המין, וגרמו להם להבין שלמעשיהם יש קשר ישיר לעתידם בחברה.
בריאיון ל-BBC סיפרו מתלוננים כי באירועי המין שארגנו ג'פריס וסמית הם התבקשו לקיים יחסי מין עם השניים או זה עם זה, וכי בסיום קיבלו מאנשי המנכ"ל מעטפות ובהן אלפי דולרים במזומן. "ההרגשה שלי בחדר הייתה שאני חיה. לא הייתי בן אדם בעיני האנשים האלה", סיפר בתחקיר הדוגמן לשעבר בארט פאל. "הייתי גוף. הוצגתי למישהו כדי שהוא יעשה בי כרצונו. זה שינה את חיי, ולא לטובה".
מרואיין אחר, דייוויד ברדברי, שהיה בן 23 בזמן המעשים, סיפר שכשנפגש עם "המתווך" ג'ייקובסון הציע לו האחרון שצלם רשמי של A&F יצלם אותו, ואז הבהיר לו שאם לא יאפשר לו, לג'ייקובסון, לבצע בו מין אוראלי, לא יזכה לפגישה עם ג'פריס ואנשי החברה: "הייתי משותק. זה היה כאילו הוא מוכר תהילה, והמחיר היה ציות".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב סניף אברקרומבי אנד פיץ' Abercrombie & Fitch אינדיאנה
ארה"ב סניף אברקרומבי אנד פיץ' Abercrombie & Fitch אינדיאנה
"גרמו לי להאמין שככה כולם מתחילים". סניף A&F
(צילום: Jonathan Weiss / Shutterstock)
ברדברי סיפר כי אחרי המעשה קיבל מג'ייקובסון 500 דולר וחשב שמדובר באדם שלא יצטרך לראות עוד לעולם. לדבריו גרמו לו להאמין ש"ככה כולם מתחילים", ובדיעבד היה צריך להבין שזהו דגל אדום. בהמשך קיבל הזמנה לפגישה עם ג'פריס ובן זוגו, וג'ייקובסון העניק לו תווי שי לקניות ב-A&F כדי שיצטייד בבגדים ראויים, מה שגרם לו להרגיש שמדובר במעמד "רשמי" ו"הולם". בפגישה סיפר לג'פריס וסמית על רצונו להפוך לדוגמן, ובהמשך נטל ג'פריס סמי "פופרס" – וקיים איתו יחסי מין.
לפי BBC, ג'פריס וסמית סירבו לבקשות חוזרות ונשנות להגיב על הדברים. "המתווך" ג'ייקובסון הביע בתגובה שאט נפש מעצם הרעיון שהונה מישהו, וטען כי לא ידוע לו על התנהלות כזו מצד אחרים: "כל מפגש שהיה לי היה בהסכמה מלאה. כל מי שבאתי איתו במגע והשתתף באירועים האלה הגיע להם כשהדברים ברורים לו היטב". מחברת A&F נמסר כי היא מזועזעת ונגעלת מהמעשים המתוארים, וכי ההנהלה הנוכחית שלה הפכה את הארגון לכזה הפועל על פי ערכים ושיש בו "אפס סובלנות להתעללות, פגיעה ואפליה מכל סוג שהוא".
שני תובעים אמריקניים לשעבר ששוחחו עם BBC והתרשמו מהמסמכים והעדויות קראו אמש לפתוח בחקירה כדי לבדוק אם אפשר להגדיר את מעשיהם של ג'פריס וסמית סחר בבני אדם למטרות מין.