3 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
(צילום: רויטרס)
בניגוד להבטחות של שרת התחבורה מרב מיכאלי ושל ראש העיר תל אביב רון חולדאי, תחילת פינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב תידחה לפחות בשנה לשנת 2025 - ולא תסתיים לפני 2027. זאת, לאחר ששופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, קובי ורד, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהלתיים, ביטל היום (ראשון) את האישור להקמת מסוף תחבורה ציבורית במתחם פנורמה בדרום בעיר, שיהיה אחת החלופות לתחנה המרכזית.
הנימוק להחלטה היה שהתוכנית לא עברה בהליכי התכנון הרגילים, אלא מתבצעת תוך "קיצור דרך" באמצעות הכרזה על האזור כמגרש חנייה ציבורית ("צו חנייה"), ובנייה בו. העתירה הוגשה בידי שלושה בעלי קרקעות במתחם פנורמה, שיוצגו בידי עורכי הדין אייל קוצ'ינסקי ומרים דונין.
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ורון חולדאי
מרב מיכאלי ורון חולדאי
מרב מיכאלי ורון חולדאי
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
(צילום: ירון שרון)
השופט ורד קבע כי "השימוש שנעשה בצו החניה לחניון אוטובוסים נרחב כשלב למסוף תחבורתי הוא שימוש מופרז, לא סביר ולא מידתי שנעשה לטעמי בניגוד לחוק המגרשים ובניסיון לעקוף את המסלול המתאים". זאת משום שלדבריו בין השאר לא מדובר בשטח ריק שעליו תיבנה חנייה כפי שנדרש כדי להוציא "צו חנייה", אלא שטח שחלקו תפוס בידי מתקן תחבורה של עיריית תל אביב שמתוכנן לפינוי בהמשך השנה. בנוסף לא מדובר בחנייה, אלא במסוף תחבורה ציבורית.
עוד ציין השופט, כי "לא ניתן גם להתעלם מתושבי שכונות באזור המתחם, נווה עופר וקריית שלום, שקולם נשמע מפי מר מיכאל קנד בשם מטה המאבק והמבקשים להצטרף, שהדגיש בשמם בכתב ובעל פה בדיון, את הפגיעה הצפויה בתושבים אלו כתוצאה מהקמת החניון ואחר כך המסוף וההשלכות השליליות הסביבתיות, החברתיות, זיהום האוויר, הפגיעה באיכות החיים ובביטחון האישי של התושבים ומדובר בחשש ממשי לפגיעה קשה באמצעות צו חניה ובלא לתת להם זכות טיעון של ממש ולאפשר להם להתנגד לכך".
השופט הטיל על עיריית ת"א, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א, רשת מקרקעי ישראל ומשרד התחבורה לשלם לעותרים 80 אלף שקל הוצאות.
משרד התחבורה ועיריית ת"א יצטרכו כעת להחליט האם לערער על הפסיקה לעליון, או לפנות להליכי הרישוי שאותם ניסו לעקוף, לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, או לוועדה לתשתיות לאומיות, שטיפולה יהיה מהיר יותר, אך המדינה תצטרך לשכנע אותה כי מסוף אוטובוסים אחד בדרום ת"א מהווה תשתית לאומית. מקור תחבורתי העריך היום כי מדובר בהליך שיארך לפחות שנה.
חלקים מהפעילות בתחנה המרכזית החדשה אמורים להיות מפונים לחניון ברחוב החרש ולחניון הלוחמים בחולון, אולם היקפם קטן משמעותית. משרד התחבורה והעירייה יוכלו להמשיך בעברת הפעילות אליהם, אבל עשויים בגלל העיכוב להיאלץ כעת להידרש להשקיע בהתקנת תשתיות טעינה לאוטובוסים חשמליים בתחנה המרכזית, למרות הפינוי המתוכנן, מהלך שעשוי להיתקל בהתנגדות חברת ניצבא, בעלת התחנה.
יצוין כי גם המסוף המתוכנן בפנורמה, שאמור לעלות לציבור 150 מיליון שקל, מוגדר בכל מקרה כמסוף זמני, שיפונה כאשר ייבנה המחליף האמיתי לתחנה המרכזית, במתחם בן צבי בצמוד לצומת חולון, לתחנת הרכבת הכבדה שממוקמת בה, ומעל לתחנת המטרו המתוכננת. במשרד התחבורה טוענים כי יוכלו לבנות את המתחם רק אחרי סיום בניית התחנה, למרות שיש גם שיטות הנדסיות שיאפשרו בנייה במקביל.
ממטה המאבק לפינוי התחנה המרכזית החדשה נמסר: "אנחנו מצפים לפתרון שיביא להפחתה מיידית של זיהום האוויר בדרום ת"א. כולנו זכאיות וזכאים לתחבורה ציבורית טובה ויעילה ולאוויר נקי. אין כל סיבה שנצטרך לבחור ביניהם. השנה היא 2022 ויש לממשלה ולעירייה את המשאבים הדרושים לדאוג גם להפחתת זיהום האוויר וגם לתחבורה ציבורית יעילה. המפגע הנוראי של התחנה המרכזית חייב לחדול מלהתקיים".
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה. מעיריית ת"א נמסר כי אנשיה לומדים את פסק הדין.