שבוע וחצי לסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות מול עמנואל מקרון הצהירה הבוקר (יום ה') מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת מרין לה פן כי אם תיבחר, היא חושבת שקיומו של משאל עם על החזרת עונש המוות היא אפשרות מתקבלת על הדעת. בעבר הצהירה לה פן כי אם משאל שכזה אכן ייערך היא תצביע נגד החזרת עונש המוות, אבל עצם נכונותה לקיים משאל בסוגיה זוכה לכותרות.
9 צפייה בגלריה
מרין לה פן מסיבת עיתונאים פריז צרפת
מרין לה פן מסיבת עיתונאים פריז צרפת
לה פן במסיבת עיתונאים. "יש לי זכות להחליט מי ישתתף"
(צילום: AFP )
9 צפייה בגלריה
בחירות צרפת עמנואל מקרון ו מרין לה פן
בחירות צרפת עמנואל מקרון ו מרין לה פן
מנהיגת הימין הקיצוני מצביעה השבוע. מקרון: "תחילתו של סחף אוטוריטרי"
(צילום: AFP, EPA )
בסיבוב הראשון בבחירות שנערך השבוע הגיעה לה פן למקום השני עם 23.1%, ומקרון הגיע למקום הראשון עם 27.8%. מכיוון שאיש מהם לא השיג 50% מהקולות, הרף הדרוש לניצחון בסיבוב הראשון, ב-24 באפריל הם יתמודדו ראש ראש בסיבוב שני ומכריע, הפעם בלי מועמדים אחרים הניצבים בדרכם. המועמד שיזכה למספר רב יותר של קולות – ינצח. סקרים לקראת הסיבוב השני מצביעים על יתרון קל של מקרון, יתרון שנע בין 2% ל-8%.
בריאיון לערוץ הטלוויזיה France 2 הדפה הבוקר לה פן את טענתו של מקרון כי היא דמות "אוטוריטרית" ובעלת עמדות קיצוניות, וטענה כי האשמות ברוח זו יש להפנות דווקא אליו: "הביקורת הזאת גורמת לי לחייך, כי מעולם לא היה לנו נשיא עם סממנים רבים יותר של קיצוניות מאשר עמנואל מקרון". כגיבוי לדבריה הזכירה לה פן את פעולותיה של המשטרה נגד מפגינים באירועי מחאה שונים בזמן כהונתו, בראש ובראשונה נגד מפגינים מתנועת "האפודים הצהובים". בעימותים בין מפגינים לשוטרים שניסו לפזר אותם באותה העת היו מאות עצורים ופצועים.
9 צפייה בגלריה
הפגנה מחאת האפודים הצהובים ב פריז שנה של הפגנות צרפת
הפגנה מחאת האפודים הצהובים ב פריז שנה של הפגנות צרפת
התפרעויות במחאת האפודים הצהובים. לה פן טוענת שמקרון דיכא את החופש להפגין
(צילום: MCT)
דבריה של לה פן באו שעות אחרי שאמש יצא מקרון למתקפה עליה ואמר כי החלטתה לאסור על כמה אנשי תקשורת להשתתף במסיבת עיתונאים שלה וסירובה לשלול החזרה של עונש המוות מעידים על אופייה ה"אוטוריטרי" האמיתי. "למרות כל מאמציו (להסתיר זאת), פניו האמיתיות של הימין הקיצוני שבות ומתגלות", אמר מקרון ל-France 2. "אלה פנים שאינן מכבדות חירויות, מסגרת חוקתית, עיתונות חופשית וזכויות בסיסיות", אמר. לטענתו, דעות כמו אלה שמשמיעה לה פן הן תחילתו של "סחף לעבר שלטון אוטוריטרי".
לה פן טענה כי אנשי התקשורת שאותם סירבה להכניס למסיבת העיתונאים אינם עיתונאים אלא אנשי תוכנית בידור, וכי כמועמדת שמורה לה הזכות לקבוע מי רשאי להשתתף באירועים אלה. לדבריה, מקרון אינו נמצא בעמדה שבה הוא יכול להטיף לה כיצד להתנהל מול העיתונות. מקרון עצמו ידע עליות ומורדות ביחסיו עם התקשורת במהלך תקופת כהונתו, ורק בשבוע שעבר נמתחה עליו ביקורת בגין סירובו להשתתף בכמה תוכניות טלוויזיה בזמן צפיית שיא לקראת הסיבוב הראשון בבחירות. "מוטב לו שיתעמק בתוכן של הפרויקט שלי – הוא ידוע ושקוף", אמרה אתמול לה פן באירוע בחירות סמוך לפריז. "נוכל לדון ולהתווכח על אי-ההסכמות שלנו".

התמיכה המסקרנת של סרקוזי

לה פן ומפלגת "האיחוד הלאומי" שלה אמנם מזוהים עדיין בעיני רבים בצרפת עם גזענות ואנטישמיות, אבל בחמש השנים שעברו מאז הבחירות לנשיאות בשנת 2017 הצליחה מנהיגת הימין הקיצוני לרכך מאוד את תדמיתה בציבור, תוך שהיא מתמקדת פחות בתוכניות שלה נגד המהגרים ונגד האיחוד האירופי, ויותר בהצעותיה הכלכליות. סקר Ifop שפורסם בחודש מרץ הראה שכעת פחות מחצי מהצרפתים רואים בלה פן מועמדת "מפחידה". יצוין כי המצע שלה עדיין כולל עמדות חריפות נגד זרים, מהגרים ומוסלמים, ובין השאר היא מבקשת לאסור לחלוטין את השימוש בחיג'אב (כיסוי הפנים המוסלמי) במקומות ציבוריים, ולסלק מצרפת אזרחים זרים שאינם מוצאים בה עבודה. מעבר לכך היא מבטיחה לבטל כמה תוכניות רווחה לזרים ולתת עדיפות לצרפתים בתעסוקה ובדיור.
9 צפייה בגלריה
מקרון ולה פן
מקרון ולה פן
עיתוני צרפת נערכים לסיבוב השני. ניצחון של לה פן יהיה רעידת אדמה פוליטית וחברתית
9 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נואם בפני תומכיו אחרי מדגמים ב בחירות ל נשיאות
נשיא צרפת עמנואל מקרון נואם בפני תומכיו אחרי מדגמים ב בחירות ל נשיאות
נשיא צרפת השבוע, אחרי פרסום המדגמים שנתנו לו את המקום הראשון. טוען: "המצע של לה פן רצוף שקרים"
(צילום: רויטרס)
לה פן, שמחזיקה בעמדות אירוסקפטיות עמוקות, טוענת כי זנחה את תוכניתה להוציא את צרפת מהאיחוד האירופי, אך היא עדיין שואפת להפחית את ההשפעה שיש לאיחוד על התנהלות המדינה. בעבר השמיעה דברים אוהדים על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מקרון, תומך נלהב של האיחוד האירופי ושל החברות הצרפתית בנאט"ו, טוען מנגד כי בפועל לה פן לא שינתה את עמדותיה, וכי המצע שלה רצוף שקרים והבטחות המסתירים את האג'נדה האמיתית שבה היא דוגלת – אג'נדה של ימין קיצוני שגם יוביל בסופו של דבר לפרישה של צרפת מהאיחוד האירופי.
לקראת הסיבוב השני בעוד שבוע וחצי מחזרים כעת מקרון ולה פן אחרי קולות המצביעים שבסיבוב הראשון של הבחירות נתנו את קולם לאיש השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון, שהגיע למקום השלישי עם כ-22%. מלנשון, כמו מנהיגיהן של מפלגות השמאל והימין המתון, קרא אמנם לבוחריו שלא להצביע ללה פן, אך בניגוד לאחרים נמנע מלקרוא להם מפורשות להצביע למקרון. בהתחשב בכך שסקרי הסיבוב השני מלמדים על יתרון קל בלבד למקרון, לקולותיהם של אלה עשויה להיות השפעה מכרעת. סקר שנערך בתחילת השבוע לימד שרק 34% ממצביעי מלנשון מתכוונים להצביע למקרון בסיבוב השני. כשליש מתכוונים להצביע ללה פן, ועוד שליש מתכוונים שלא להצביע כלל.
9 צפייה בגלריה
בחירות ל נשיאות צרפת מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון
בחירות ל נשיאות צרפת מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון
איש השמאל הקיצוני מלנשון. גם אחרי סיום מבצע ה"בירורים" בשבת - ייתכן מאוד שלא ימליץ להצביע למקרון
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
צרפת עלונים בחירות עמנואל מקרון מרין לה פן ז'אן לוק מלנשון
צרפת עלונים בחירות עמנואל מקרון מרין לה פן ז'אן לוק מלנשון
שניים רבים, השלישי יכול להמליך. עלוני בחירות של לה פן, מקרון ומלנשון
(צילום: AFP)
מפלגתו של מלנשון פתחה אתמול במבצע התייעצויות שבמסגרתו היא שואלת את בוחריה אם הם מתכוונים לצאת להצביע למקרון, לשלשל פתק לבן או להימנע לגמרי מהגעה לקלפי. "לא מקרון ולא לה פן ראויים לתפקיד", אמר מלנשון במסר לבוחריו, "אבל הם אינם שווים זה לזה. לה פן מוסיפה רכיב של הדרה אתנית ודתית לפרויקט הנזק החברתי שהיא חולקת עם מקרון". מלנשון אותת שגם אחרי סיום תהליך ההתייעצות, ביום שבת, הוא לא יקרא למצביעיו לפעול כך או אחרת בקלפיות בסיבוב השני.
יש המזהירים כי מאמציו של מקרון לזכות בקולות השמאל עלולים להיפגע אחרי שהנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, איש ימין שהורשע בשחיתות ונחשב לדמות מושמצת למדי בשמאל, הביע תמיכה פומבית בו – ואז נאלץ להכחיש שהתמיכה הזו ניתנה במסגרת הסדר פוליטי חשאי כלשהו. בחודש יוני ייערכו בצרפת הבחירות לפרלמנט, ומקורות צרפתיים אמרו שתמיכתו של סרקוזי במקרון עשויה להתברר כחלק מתוכנית להקים ברית בין המפלגה הרפובליקנית שבמרכז-ימין למפלגת המרכז של מקרון.