לאחר ניצחון מפלגות הימין בבחירות, אחת השאלות שנשארו פתוחות היא מה יעלה בגורל המינויים הפוליטיים של ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד וקודמו נפתלי בנט במשרד החוץ, תחת ממשלתו החדשה של המיועד לתפקיד בנימין נתניהו. כעת, התמונה מתחילה להתבהר.
שגרירת ישראל בצרפת, יעל גרמן, אמרה באחרונה בשיחות סגורות שעם הרכבת הממשלה תתפטר ותשוב לארץ משום שאינה מעוניינת לייצג ממשלת ימין קיצוני, שאיתמר בן גביר הוא אחד משריה. גרמן, שכיהנה בעבר כשרת הבריאות מטעם יש עתיד, מונתה על ידי לפיד לשגרירת ישראל בפריז באוקטובר 2021.
גרמן שוחחה עם ראש הממשלה לפיד על כוונתה לעזוב את תפקידה בפריז. הוא בתגובה, ביקש שתמתין עד להרכבת הממשלה ורק לאחר מכן תקבל החלטה רשמית. מטעמה של גרמן נמסר: "כשתושבע הממשלה שגרירת ישראל בצרפת יעל גרמן תקבל את החלטתה".
4 צפייה בגלריה
יעל גרמן ויאיר לפיד
יעל גרמן ויאיר לפיד
יעל גרמן ויאיר לפיד
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
השגריר החדש בגרמניה רון פרושאור מגיש את כתב האמנה לנשיא שטיינמאייר
השגריר החדש בגרמניה רון פרושאור מגיש את כתב האמנה לנשיא שטיינמאייר
רון פרושאור מגיש כתב אמנה לנשיא גרמניה
(צילום: שגרירות ישראל בברלין)
למעט גרמן, לפיד ובנט מינו במהלך כהונתם עוד שבעה שגרירים בשירות החוץ. מייק הרצוג, אחיו של הנשיא יצחק הרצוג, משמש כשגריר ישראל בארה"ב מאז אוקטובר 2021. אמיר חייק, שמכהן כשגריר ישראל באבו דאבי, החל את תפקידו באוקטובר 2021. שגריר ישראל באו"ם ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר רון פרושאור משמש כשגריר ישראל בגרמניה מאז אוגוסט 2022. אללי אדמסו, חבר הכנסת לשעבר מהליכוד וכחול לבן, משמש מאז ינואר 2021 כשגריר ישראל באתיופיה.
ח"כ לשעבר שמעון סולומון מיש עתיד משמש מאז ינואר 2022 כשגריר ישראל באנגולה. אסף זמיר, שר לשעבר מכחול לבן ואחד מגדולי מבקריו של נתניהו, משמש כקונסול הכללי של ישראל בניו יורק מאז אוקטובר 2021, ורונן הופמן, חבר כנסת לשעבר מיש עתיד מכהן כשגריר ישראל בקנדה מאז אוקטובר 2021. לפי שעה, שאר בעלי התפקידים במכסת המינויים הפוליטיים של ממשלת לפיד במשרד החוץ לא מתכוונים להתפטר.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
שגריר ישראל באו״ם, גלעד ארדן
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
ציפי חוטובלי
ציפי חוטובלי
שגרירת ישראל בבריטניה, ציפי חוטובלי
(צילום: עידן ארבל )
מי שבולט כמועמד המוביל להחליף את גרמן בתפקידה, אם אכן תתפטר ותחזור לארץ, הוא מקורבו של נתניהו יוסי שלי שכיהן בעבר כשגריר ישראל בברזיל ושימש בבחירות האחרונות כראש קמפיין השטח של מפלגת הליכוד.
בדרך כלל ממשלות חדשות אינן ממהרות להדיח שגרירים פוליטיים של ממשלות קודמות, כך שהם לא חייבים להתפטר ויכולים להישאר בתפקידם עד לגמר החוזה שלהם שחתום לשלוש שנים. כך למשל, בנט ולפיד לא החזירו לארץ את שגרירת ישראל בבריטניה ציפי חוטובלי, ואת שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן – שניהם ח"כים לשעבר מהליכוד ומינויים פוליטיים של נתניהו.
חוטובלי החלה את תפקידה בספטמבר 2020 ואמורה לסיים בספטמבר 2023, בעוד ארדן החל את תפקידו באוגוסט 2020 ואמור לסיים בקיץ 2023 - אך לפי ההערכות נתניהו יאריך את הכהונה של שניהם.