אחר הצהריים (יום ב') התקיים בהר הרצל בירושלים טקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה המנוח יצחק רבין, שנרצח לפני 26 שנים על ידי המתנקש יגאל עמיר בתום עצרת תמיכה בתהליך השלום בתל אביב. באירוע נכחו ראש הממשלה נפתלי בנט, נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ראש שב"כ רונן בר ועוד. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בחר לא להגיע כדי להימנע מקריאות גנאי מצד משתתפים. בתחילת הטקס נאלץ הרמטכ"ל אביב כוכבי לעזוב לזמן קצר בשל האזעקות בעוטף עזה. ynet מעביר את הטקס בשידור חי.
בנט אמר בטקס: "ב-4 בנובמבר 1995 עמדה מדינת ישראל על סף תהום. זו לא הייתה הפעם הראשונה שהעם היהודי סיכן את הריבונות היהודית בארץ ישראל בגלל קרע בינינו. זאת הפעם השלישית בהיסטוריה שבה היהודים מקבלים הזדמנות להיות אדונים לגורלם, לחיות על אדמתנו, לחוקק את חוקינו, לשמור על אמונתנו. פעמיים נתנו להזדמנות הזאת להישמט מידינו. יש דור ישראלי שלם שהוא פוסט טראומטי, שרצח רבין טלטל את חייו ועיצב את תפיסת עולמו. מימין ומשמאל ביקשנו חשבון נפש.
"הלקח שלי, מי שהיה אז איש צעיר, וגם ממרחק 26 שנים, הוא שבשום מצב, לא משנה מהן הנסיבות, אסור לקרוע את העם. אסור לשרוף את הבית. אחים אנחנו. ממרחק השנים הפצע, גם אם הצטלק, עדיין שם. הכאב עדיין נוכח. יש מקום לכאב של כולם. של מי שחלם על שלום וחלומו התנפץ ברעש גדול. של מי שחשב שהוא מגן על ארץ ישראל וקוטלג אוטומטית כקיצוני או אפילו כשותף לפשע. מי שראה עצמו כאדם, מורכב, עגול, עם אישיות שיש בה כל מיני גוונים והשפעות, והתברר לו שהוא רק תווית. מתנחל, שמאלן, דוס. הנחמה היחידה ברצח היא העובדה שהצלחנו להתעשת, לתקן, גם בימים ובשנים שלאחר הרצח, בחשבון נפש עמוק, בכמיהה לדיאלוג, להכרת האחר".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין
נפתלי בנט בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין
בנט. "הנחמה היחידה היא שהצלחנו להתעשת"
(צילום: גיל יוחנן )
בתו של ראש הממשלה המנוח, דליה רבין, אמרה: "הייתי סוגרת את הטקס אחרי הדברים הכל כך מרגשים ששמענו מפי הנשיא וראש הממשלה. היה שווה לסבול 26 שנים כדי לשמוע את הדברים שלכם. בסבך הפוליטיקלי קורקט המשפחה תמיד ניצבה בגב זקוף להעביר את המסרים שאנו מאמינים שהוא חי, לחם ונרצח בשבילם.
"בכל שנה אני אומרת שאולי בשנה הבאה יהיה יותר קל, אבל לא. יחד עם המגפה עברנו משבר פוליטי עמוק, של שלושה סבבי בחירות ללא הכרעה, שהביאו לשיתוק של מערכות השירות הציבורי. אם נביט היום במראה, נשקפת אלינו תמונה עגומה של חברה חולה, אלימה, שאימצה לעצמה שיח קשוח. לא צריך לפחד ממחלוקות. מחלוקת עניינית היא נשמת אפה של דמוקרטיה. כל קול ראוי שיישמע, אבל לא עוד יבוא אדם שירגיש שמותר לקחת את החוק בידיו ובאקדח שלוף".
3 צפייה בגלריה
טקס האזכרה ליצחק רבין בהר הרצל בירושלים
טקס האזכרה ליצחק רבין בהר הרצל בירושלים
טקס האזכרה בהר הרצל, היום
(צילום: גיל יוחנן)
3 צפייה בגלריה
יצחק רבין
יצחק רבין
יצחק רבין
(צילום: מיכאל קרמר)

הנשיא הרצוג אמר: "מנהיגי המדינה, מעצבי ומובילי דעת קהל, אזרחיות ואזרחי המדינה, אני קורא אליכם ומפציר: במיוחד במציאות שכזו, הַשְׁמִיעוּ קול של מתינות, של פיוס, של הושטת יד, של כבוד הדדי. העצימו את המשותף ולא את המפריד. ועשו זאת לא רק בקולכם אלא גם, ובמיוחד, במקלדת שלכם".
מוקדם יותר התקיים בבית הנשיא טקס האזכרה הממלכתי "נר יצחק" בהשתתפות נציגי משפחת רבין. במהלך הטקס התייחס הנכד יונתן בן ארצי להקמת ממשלת בנט-לפיד, שהחליפה את ממשלת בנימין נתניהו, ואמר: "שלטון העם ניצח את שלטון היחיד. בשנים האחרונות הפילוג, הסגנון והשפה גרועים בהרבה מאלו של אז".
בן ארצי אמר בביקורת מרומזת על ראש האופוזיציה בנימין נתניהו כי "אף שנה מאז הרצח של סבא שלי לא הייתה עבורנו שנה קלה. אבל לא אפתיע אם אומר שהשנים האחרונות היו קשות במיוחד".
הוא טען: "השנאה שוב הציפה את הרחובות, הפילוג שקרע את החברה הישראלית לגזרים אז, ערב הרצח, הרים את ראשו המכוער, ואיים שוב לשסע את העם. בכל מקום פשטו אלימות והסתה נגד כל אזרחי המדינה שהעזו לחשוב אחרת, או על עצמם. הבזקים של ליל נובמבר תשעים וחמש שבו להופיע בסיוטים של כולנו, כאילו עוד רגע זה יכול לקרות שוב".
"הפילוג, הסגנון והשפה גרועים בהרבה מאלו של אז; אבל הסכנה - אותה הסכנה - מפני אקדח של מטורף מתועב אחד שנישא על גבי המון זועם ומוסת", הוסיף.