ראש ממשלת מרק רוטה הודיע היום (ב') במפתיע כי יפרוש מהחיים הפוליטיים אחרי הבחירות, ולא ירוץ לכהונה חמישית. הוא הודיע על כך בנאום בפרלמנט, לפני דיון על קריסת הקואליציה שלו.
3 צפייה בגלריה
מרק רוטה ראש ממשלת הולנד
מרק רוטה ראש ממשלת הולנד
ראש הממשלה רוטה מגיע היום לפרלמנט
(צילום: EPA/REMKO DE WAAL)
בסוף השבוע הקואליציה של רוטה נפלה בגלל עימותים בין חברותיה על המדיניות של רוטה כלפי פליטים ומהגרים. רוטה בן ה-56 יעמוד בראש ממשלת מעבר עד הבחירות הכלליות, שכנראה ייערכו בנובמבר. בבחירות בסתיו יבחרו ההולנדים את 150 חברי הבית התחתון של הפרלמנט במדינה.
רוטה – שמכונה "טפלון מרק" בזכות היכולת שלו להימנע ממשברים פוליטיים – אמר אחרי נפילת הקואליציה כי יש לו את ה"אנרגיה" להתמודד על כהונה חמישית, אך הוסיף שהוא צריך "להרהר" בכך. היום הוא הודיע לפרלמנט כי החליט שלא להתמודד שוב על ראשות הממשלה והנהגת מפלגתו.
3 צפייה בגלריה
מרק רוטה ראש ממשלת הולנד
מרק רוטה ראש ממשלת הולנד
הקים ארבע ממשלות ב-13 שנה. רוטה
(צילום: רויטרס/Piroschka van de Wouw)
"הבוקר החלטתי שאני לא אכהן שוב כמנהיג מפלגת VVD. אחרי הבחירות, כשממשלה חדשה תחל את כהונתה, אני אעזוב את הפוליטיקה. בימים האחרונים היו הרבה ספקולציות לגבי הדבר שמניע אותי. התשובה היחידה היא הולנד", הצהיר רוטה בנאומו.
"יש לי רגשות מעורבים, אבל עשיתי את השיקול שלי וההחלטה הזאת מרגישה לי נכונה", אמר ראש הממשלה. רוטה ציין שהוא לא יודע מה יעשה אחרי שיעזוב את תפקידו, ונשאל אם הוא מעוניין במשרה בכירה בנאט"ו למשל. "לא, לא, אני אעזוב את הפוליטיקה", הבטיח.
רוטה מכהן כראש ממשלת הולנד משנת 2010, יותר מכל אדם אחר. רוטה הוא כיום ראש הממשלה באירופה יחד עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שגם הוא נמצא בשלטון כבר 13 שנים.
3 צפייה בגלריה
מרק רוטה ראש ממשלת הולנד
מרק רוטה ראש ממשלת הולנד
"רגשות מעורבים, אבל ההחלטה נכונה"
(צילום: Remko de Waal / ANP / AFP)
ממשלתו הרביעית של רוטה הוקמה בינואר 2022. המשבר שהוביל לנפילתה החל בעקבות יוזמת מפלגתו של רוטה להגביל את מספרם של מבקשי המקלט שנכנסים להולנד. רוטה דרש בשבוע שעבר מהשותפות הקואליציוניות לתמוך ביוזמה שמצמצמת את כניסת הילדים שהוריהם הפליטים כבר נמצאים בהולנד ל-200 בחודש - יוזמה שתגרום לחלק מהילדים להמתין לפחות שנתיים עד שיוכלו להתאחד עם הוריהם. שתיים מארבע המפלגות החברות בקואליציה סירבו לתמוך ביוזמה הזו.
מדיניות ההגירה של הולנד כבר נחשבת לאחת הנוקשות באירופה, אך תחת הלחץ של מפלגות הימין רוטה ניסה בחודשים האחרונים למצוא דרכים לצמצם את מספר מבקשי המקלט במדינה. בקשות המקלט בהולנד זינקו אשתקד בשליש ליותר מ-46,000, והממשלה העריכה שמספר הבקשות יגדל השנה ליותר מ-70,000 – ובכך יישבר השיא שנקבע ב-2015, שנת משבר המהגרים באירופה. המגמה מגבירה את הלחץ על מרכזי קליטת הפליטים בהולנד, שסובלים מצפיפות ומתנאים ירודים.