נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הערב (יום א') הצהרה מיוחדת לרגל שחרור הפעימה השלישית של חטופים מידי חמאס, וציין במיוחד את שחרורה של אביגיל עידן בת הארבע, שעליה הרבה לדבר בשבועות שעברו מאז מתקפת הטרור הרצחנית. "אביגיל חופשייה, והיא בישראל עכשיו", הכריז ביידן. "תודה לאל שהיא בבית. הלוואי שהייתי שם כדי להחזיק אותה".

הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חרבות ברזל החזרת חטופים מדבר על אביגיל עידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חרבות ברזל החזרת חטופים מדבר על אביגיל עידן
"אביגיל חופשייה, והיא בישראל עכשיו". ביידן, הערב
(צילום: רויטרס / Tom Brenner)
3 צפייה בגלריה
משפחת עידן
משפחת עידן
אביגיל עידן עם אמה סמדר ז"ל. נותרה יתומה מהורים
אביגיל עידן היא בתם של צלם ynet רועי עידן ורעייתו סמדר זכרם לברכה, שנרצחו במתקפת הטרור של 7 באוקטובר בכפר עזה. אחרי שהוריה נורו למוות בביתם יצאה אביגיל, הלכה לבית משפחת ברודץ' השכנה, ואיתם נחטפה לעזה. אביגיל היא אזרחית אמריקנית, וביום שישי, בזמן שהותה בשבי, צוין יום הולדתה הרביעי. במהלך נאומיו על המלחמה הרבה ביידן להזכיר את שמה ולהדגיש כי הוא מייחל לשובה באופן מיוחד.
בהצהרתו הערב אמר ביידן כי בעוד זמן קצר ישוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכי ארה"ב תנסה להביא להרחבת העסקה, שהפעימה המובטחת האחרונה בה אמורה לצאת לפועל מחר. הוא הדגיש את ערכם של "כל חיוך ודמעה של שמחה שאנחנו רואים על פניהם של בני המשפחות האלה שרואים סוף סוף זה את זה. אביגיל היא ההוכחה לכך". עוד אמר: "יותר מ-20 ילדים, בני 18 ופחות, שוחררו עד כה. הם עברו חוויה איומה, וכעת הם יכולים להתחיל את הדרך שלהם לריפוי".
גם בהצהרתו הערב נשמע ביידן כמי שמנסה לענות לביקורת עליו מצד האגף השמאלי ביותר של המפלגה הדמוקרטית, הזועם על תמיכתו חסרת הפשרות בישראל ובמאמצה המלחמתי. בפנייה לציבור האמריקני הדגיש ביידן כי למן תחילת המלחמה פעל ללא לאות להשגת הפוגה שתאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לעזה ושחרור של חטופים, וכי הדברים הללו מתאפשרים כעת בזכות מאמציו ושיחותיו עם מנהיגי מצרים, ישראל וקטאר. לצד זה הקפיד ביידן גם הפעם להאשים את חמאס בפרוץ המלחמה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חרבות ברזל החזרת חטופים מדבר על אביגיל עידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חרבות ברזל החזרת חטופים מדבר על אביגיל עידן
ביידן בהצהרתו המיוחדת, הערב. מקווה להרחבה של העסקה
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
כמו בהצהרה הקודמת שלו, עם שחרור הפעימה הראשונה שלשום, גם הפעם לא נשמע ביידן מציב לישראל לוח זמנים מוגבל להמשך המלחמה. ביום שישי, כשנשאל על ההרג הגדול שנגרם מתקיפות צה"ל ברצועה, נשמע הנשיא האמריקני כמי שנותן אשראי להמשך הפעולה הישראלית: "עודדתי את ראש הממשלה (נתניהו) להתמקד בניסיון להפחית את מספר ההרוגים בעודו מנסה לסלק את חמאס – דבר שהוא מטרתו הלגיטימית", אמר אז. באותה הצהרה הודה כי "זה דבר קשה לבקש", וכי הוא אינו יודע כמה זמן תארך המלחמה ומתי היא תסתיים: "הציפייה והתקווה שלי היא שבעודנו מתקדמים, שאר העולם הערבי והאזור יפעילו לחץ על כל הצדדים להאט את זה, להביא את זה לסיום בהקדם האפשרי". הערב אמר ביידן כי היה רוצה לראות את ההפוגה מתמשכת, אך רק כל עוד חטופים ממשיכים להשתחרר.