1 צפייה בגלריה
מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג
(צילום: AFP)
בכל יום מתבצעות מאות נחיתות בנתב"ג, מועברות למסלול שעובר מעל הרי ירושלים, שעד לפני כמה חודשים היה הרבה פחות עמוס. הסיבה לכך אמורה להדאיג את כולנו לא רק את הטייסים. בפועל, מדובר בהפרעות שמשפיעות על הניווט של הטייסים באמצעות טכנולוגיית GPS גורמות לשינוי באופן הפעילות של נתב"ג, בעיקר בחודשים האחרונים שבהם נוחתים יותר ויותר מטוסים בנתב"ג במסלולים שעוברים מעל אזור חשמונאים.
מדובר במסלול שמצריך מהמטוסים שנכנסים לישראל לבצע סיבוב ארוך יותר מהמסלול שמאפשר נחיתה מעל תל אביב ישירות בנמל התעופה בן גוריון. באופן צפוי, תושבים המתגוררים במועצת בנימין מתלוננים באחרונה על רעש עצום מהמטוסים שחולפים מעל ראשיהם, וטוענים שהדבר הפך למפגע בלתי נסבל ביום ובלילה. לתושבי האזור ולראש המועצה הוסבר כי הסיבה להגברת הנחיתות מעל היישובים היא מתקפה על ישראל, שנעשית נגד יכולתה לפעול באופן אזרחי.
למעשה, כבר זמן רב שמדינת ישראל סופגת מתקפה קשה של הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, ככל הנראה מחוץ למדינה, שמונעת ממטוסי נוסעים לנווט באמצעות GPS. הפרעות אלו כאמור מונעות את היכולת לבצע תהליכים קריטיים שמאפשרים למטוסים לנחות במסלולים הסטנדרטיים. מסיבה זו, רוב הנחיתות מתבצעות בנתיב ייעודי, שבו ניתן לבצע ניווט קרקעי (ILS) שעובר מעל היישובים מודיעין עילית, חשמונאים, לפיד וכפר האורנים. מדובר בהפרעה בעייתית המוכרת כבר זמן רב לרשות שדות התעופה.
מערכת ה-ILS היא מערכת שמאפשרת למטוסים לנחות בנמל תעופה גם ללא שימוש בטכנולוגיית GPS ומכוונת את המטוס באופן אוטומטי למסלול, עד לרגע הנחיתה. הפרעות שכאלה מצד גורמים עוינים, כפי שמציינים גורמים בענף, ידועות כבר זמן רב לרשות שדות התעופה.
מרשות שדות התעופה נמסר: "בדומה לנמלי תעופה בעולם, גם בנתב"ג עושים שימוש במגוון מערכות עזר לניווט לנתיבי הנחיתה וההמראה, כשבין השאר נעשה שימוש ב-GPS וב-ILS. השימוש בכל אחת מהמערכות מתבצע בהתאם לצרכים התפעוליים. יודגש כי שיבושי ה-GPS קיימים כבר למעלה משבע שנים, אך הם אינם גורמים לשיבושים בנחיתות ובהמראות מנתב"ג והללו מתנהלים כסדרם".
טרם התקבלה תגובה רשמית ממשרד התחבורה.