בהיעדר הידברות, הקואליציה מקדמת את המהפכה המשפטית בכל הכוח - ומהצד השני צפויים המתנגדים לקיים הפגנות ענק בירושלים ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ: אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, במליאת הכנסת תיערך היום (שני) אחר הצהריים ההצבעה בקריאה ראשונה על "חוק השפיטה" - החלק הראשון של המהפכה המשפטית. מדובר בחוק שיאפשר לקואליציה לשלוט בוועדה לבחירת שופטים באמצעות שינוי הרכבה, ולחסום בפני בג"ץ את האפשרות לדון בחוקיות חוקי יסוד.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון חיות
ראש הממשלה נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון חיות
ראש הממשלה נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון חיות
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי)
כמו בזמן המחאות מול הכנסת בשבוע שעבר על רקע אישור שני הסעיפים בחוק בדיון סוער בוועדת החוקה, גם היום צפויות הפגנות גדולות סמוך למשכן בעת ההצבעה שצפויה לעבור בתמיכת חברי הקואליציה. גם הפעם צפויים עובדים רבים ברחבי הארץ לשבות כדי להשתתף במחאה. ההיעדרות ממקום העבודה תכלול בין היתר עובדי הייטק, רופאים, עורכי דין, אדריכלים ושכירים.
מארגני המחאה מסרו: "ביום שבו ממשלת ישראל מביאה את חוק יסוד הדיקטטורה להצבעה, עם ישראל קם על רגליו ואומר לא לדיקטטורה. זהו השבוע השמיני ברציפות של מחאות ענק שטרם נראו בהיסטוריה של המדינה, ההתגייסות של הציבור למניעת ההפיכה המשטרית היא חסרת תקדים ורק תלך ותתעצם. ממשלה שלא מעוניינת בהידברות קורעת את העם מבפנים, לא ניתן להם להביא את ישראל לחורבן בית שלישי. נעצור את ההפיכה ונשיב את השקט לארץ".
כבר ב-8:00 בבוקר יתקיימו הפגנות וצעדות מחאה מחוץ לבתי ספר בהשתתפות הורים וילדיהם בעשרות מוקדים ברחבי הארץ תחת הכותרת "אין חינוך בלי דמוקרטיה". בין 10:00 ל-11:00 ייצאו המפגינים עם דגלי הלאום ושלטים לרחובות, צמתים וכיכרות בניסיון "להשתיק לשעה את המדינה". מחאה זו תכלול בין היתר מוסדות אקדמיים, תעשיית ההייטק ובתי חולים. ב-14:00, שעתיים לפני פתיחת המליאה, תחל הפגנת המונים מול הכנסת.
בתווך, צוותי בריאות הגוף והנפש יגיעו בשעה 15:00 "לספק עזרה ראשונה לנפגעי ההפיכה". אנשי "מאבק הרופאים - החלוקים הלבנים" ו"אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" יקיימו בהפגנה מיצג המדמה טיפול בשטח בזירת אירוע רב-נפגעים "במחאה על הפגיעה בדמוקרטיה" עם אמבולנס ואלונקות. אחרי אישור החוק, ייצאו המפגינים לצעדות מחאה ברחובות ירושלים.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מובילי המהפכה המשפטית: ח"כ רוטמן והשר לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוועדה לבחירת שופטים מונה כיום תשעה חברים, והיא כוללת את שר המשפטים, שר נוסף בממשלה, שני חברי כנסת שנבחרים באופן חשאי בהצבעה במליאה, שני חברי לשכת עורכי הדין שנבחרים גם הם באופן חשאי על-ידי המועצה הארצית של הלשכה, נשיאת בית המשפט העליון, ושני שופטים נוספים מבית המשפט העליון. הרכב זה שם את הכנסת במיעוט בוועדה.
בהתאם להצעת החוק, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כאמור כך שלקואליציה יהיה רוב מובנה של חמישה מתוך תשעה חברי הוועדה, ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב כלל בשיפוט חוקי יסוד. בנוסף, ועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט העליון לשימוע, תהיה דרישה לייצוג בוועדה של אישה מכל רשות והוועדה תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה.

במהלך הדיונים בוועדת החוקה, נשמעה ביקורת חריפה מצד חברי האופוזיציה על כך שהשינוי שח"כ רוטמן מבקש יוביל לכוח בלתי מוגבל של הקואליציה בבחירת שופטים, ובכך עלול לגרום לפוליטיזציה של הוועדה - כך שימונו שופטים שתואמים את האג'נדה של גורם פוליטי כזה או אחר, או שיבוצעו מינויים לא מקצועיים.
הסעיף השני בהצעת החוק נוגע למניעה מבית המשפט העליון מלהתערב בשיפוט חוקי יסוד. רק בחודש שעבר פסק בית המשפט העליון, בניגוד לחוק יסוד מינוי שרים שעבר בכנסת, כי מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הוא פסול, והורה לפטרו מתפקידיו כשר הבריאות ושר הפנים.
בדיונים בוועדת החוקה עלו הטענות כי מטרת ההצעה היא להשיב את יו"ר ש"ס לכיסאו כשר, ובהמשך גם לתת כוח בלתי מוגבל לחוקק חוקים שיכנסו תחת תיקונים של חוקי יסוד ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב בהם, גם אם יימצא בהם דבר שגוי ופסול.

למרות בקשת נשיא המדינה יצחק הרצוג להגיע להידברות בין הצדדים, בקואליציה לא מתכוונים להתקפל בשלב זה ועומדים להזניק מחר את תוכניתם. יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר כי הוא פתוח לשינויים מסוימים בין הקריאה הראשונה לשנייה ושלישית, אך ממשיך להפנות אצבע מאשימה לחברי הכנסת מהאופוזיציה שלא נותנים לטענתו הצעות קונקרטיות חלופיות.
יו"ר מפלגתו של ח"כ רוטמן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', האשים אתמול את יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד בכך שהוא זה שמונע הידברות סביב המהפכה המשפטית. "יאיר לפיד רוצה להוביל למלחמת אחים", אמר סמוטריץ' בכנס של מפלגתו בירושלים. "זו תחילת הדרך להשיב בחזרה לעם את ההכרעה על גורלו, מה שנלקח מאיתנו ללא הצדקה לפני כ-30 שנה על-ידי אהרן ברק".
עוד לפני הדיון הדרמטי במליאת הכנסת, בשעות הבוקר היום יימשכו בוועדת החוקה הדיונים על הצעת התיקון לחוק יסוד: השפיטה. מדובר בחלק השלישי של החוק והוא עוסק בפסילת חוקים רגילים על-ידי בית המשפט העליון.
לפי ההצעה של ח"כ רוטמן, חוק יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של שופטים (15 מ-15 השופטים). ההצעה גם קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוק "רק אם הוא סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד". בהמשך מתכוונת הקואליציה להביא להצבעה גם את חוק פסקת ההתגברות שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ ואת הגבלת "עילת הסבירות".
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכנסת
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכנסת
ההפגנה מול הכנסת בשבוע שעבר
(צילום: חגית חיים)
גם בתל אביב צפויה להיערך היום מ-10:00 בבוקר הפגנה גדולה. "יום דרמטי לפנינו, יום שבו עלול לעבור בקריאה ראשונה החלק הראשון של הדיקטטורה החדשה המוקמת בימים אלה בישראל", צוין בקריאה להפגנה במתחם שרונה בעיר שארגן מטה מאבק עובדי ההייטק. "יחד עם מאות אלפי ישראלים, מתגייסים לעצירת המהלך הזה בכל דרך חוקית".
עוד אמרו במטה עובדי מחאת ההייטק: "בזמן שהממשלה מנסה לעצור את המחאה במסך עשן של הידברות ופשרות, היא דוהרת ומקדמת חוקים דורסניים שיהפכו את ישראל לדיקטטורה עם כלכלה הרוסה ותדמית בלתי ניתנת לשיקום. היום נחריף את המחאה - לא רק מוקד מרכזי בירושלים, אלא מאות אלפי ישראלים מודאגים שייצאו להפגין בסמוך למקום מגוריהם ועבודתם ולאחר מכן, בגל אחד, ישטפו את הכנסת בקריאה נחושה - ישראל לא תהיה דיקטטורה".
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכנסת
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכנסת
(צילום: חגית חיים)
בחיפה תיערך הפגנה בצומת מרכז חורב החל מהשעה 08:00 בבוקר. עשרות שוטרים ישמרו על הסדר הציבורי ויסייעו בהכוונת התנועה באזור. מהמשטרה נמסר כי התחבורה הציבורית תופנה לדרכים חלופיות. במקביל ייחסמו לתנועה כמה צירים באזור צומת פיק"א, צומת מאפ"ו והרחובות חורב, גת, הדסה, הראל, פרויד ומוריה.
בירושלים, מוקד ההפגנה המרכזית, ייחסמו לתנועת כלי רכב החל משעות הבוקר ברחובות הבאים: אליעזר קפלן בין רחוב דרך רופין ועד כיכר אגרנט, רוטשילד בקטע בין שדרות יצחק רבין ועד משכן הכנסת, רחוב הנשיא השישי בקטע בין שדרות רבין ועד צומת הרחובות מבקר המדינה-העלייה, רחוב רופין בקטע בין צומת הרחובות הזז-בן צבי ועד צומת הרחובות וולפסון-לורך נתנאל. במקום צפויים עומסי תנועה כבדים.
פורסם לראשונה: 19:54, 19.02.23