מדינת ניו יורק היא מקום מושבם של הארגונים והעמותות שתורמים הכי הרבה כסף לישראל - סכומים של מיליארדי דולרים מועברים מכאן לארץ מדי שנה - אך הצעת חוק חדשה תאסור פעילות של ארגונים שמעבירים תרומות או משאבים לכל ישראלי שחי ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ומעבר לקו הירוק. הצעת החוק החדשה, שזכתה לשם "לא על חשבוננו: סיום המימון לפעולות האלימות של מתנחלים", תבטל למעשה את מעמד הפטור ממס של ארגוני הצדקה ותאסור על עמותות "לעסוק בתמיכה בלתי-מורשית בפעילות ההתנחלות הישראלית".
2 צפייה בגלריה
הפגנה בירושלים
הפגנה בירושלים
הפגנה בירושלים, מול בנייני פורום קהלת
(צילום: רויטרס)
היא מציינת בפרט את פעילות הקרן המרכזית לישראל (The central fund of Israel), עמותה אמריקנית שמשמשת צינור לתרומות אנונימיות מארה"ב לארגוני ימין בישראל. העמותה מממנת בין השאר את שכרו של משה קופל, יו"ר ומייסד פורום קהלת, שנעמדת בכמיליון שקלים מדי שנה.
עמותות נוספות שמצויינות בהצעת החוק הן הקרן לאדמות ישראל, שמממנת בנייה בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים ועמותת Friends of Ir David, המממנת העיקרית של עמותת אלע"ד שמנהלת את אתר עיר דוד בירושלים. כמו כן החקיקה מתייחסת גם לעמותת עטרת כהנים, שמחזיקה בבעלות הישיבה ברובע המוסלמי בירושלים, תנועת רגבים, שמייסדה הוא שר האוצר כיום בצלאל סמוטריץ', ארגון השומר יו"ש וארגון קלע-שלמה.
לפי ההערכות מדובר סך הכל על כ-60 מיליון דולרים בשנה שמגיעים ליהודה ושומרון ולמזרח ירושלים. החקיקה תאפשר גם לתובע הכללי של מדינת ניו יורק לתבוע ארגונים שמעבירים כספים אל מעבר לקווי 67', מה שיעניק לפלסטינים שנפגעו כתוצאה מכספי התרומות את הזכות לתבוע פיצויים בבתי משפט אמריקניים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
גם תנועת רגבים, שייסד סמוטריץ', ברשימה
(צילום: יונתן זינדל)
החקיקה מובלת על ידי חבר מועצת המחוקקים של המדינה, זוהרן ממדאני, נציג דמוקרטי מרובע קווינס, תומך גלוי בתנועת BDS ומקורבו של הסנאטור הוותיק ברני סנדרס. ההצעה נתמכת גם על ידי הארגון היהודי Jewish Voice for Peace ולכבוד היוזמה אף הוקם אתר אינטרנט ייעודי: "רבים מאלה שמובילים את מפעל ההתנחלויות, כולל הגורמים המזיקים והקיצוניים ביותר שלו, ממומנים למעשה על ידי ארגונים כאן במדינת ניו יורק. למרות שהם מפרים ישירות את החוק הבינלאומי וזכויות האדם, הארגונים מתחפשים לארגוני צדקה. זה מאפשר להם להעביר מאות מיליוני דולרים לטיהור אתני תוך שהם נהנים ממעמד פטור ממס בניו יורק, כלומר, מדינת ניו יורק למעשה מסבסדת את הזוועות הללו".
ממדאני הבהיר שהחוק לא יחול על "ארגונים יהודיים שמאכילים עניים, מספקים טיפול חירום רפואי ומלבישים יתומים או עסוקים במטרות נעלות", אלא רק על ארגונים התומכים בפעילויות כגון "סיוע להריסה והצתה של בתי ספר, בתים ואדמות חקלאיות פלסטיניות", אך הוא לא פירט כיצד תתבצע ההאבחנה, ועל ידי מי.
ההסבר הזה לא ריצה קבוצה של 25 מחוקקים, רובם יהודים, שיצאו בהצהרה משותפת נגד הצעת החוק שלדבריהם תעניש ארגונים יהודיים המספקים סיוע לנזקקים וטיפול חירום לקורבנות הטרור, שרבים מהם חיים מעבר לקו הירוק. "הצעת החוק הזו היא יוצרת דמוניזציה של ארגוני צדקה יהודיים עם קשרים לישראל", נכתב במכתב המשותף שפרסמו, "הוא נועד להתנגד לתושבי ניו יורק פרו-ישראלים ולזרוע עוד פילוגים בתוך המפלגה הדמוקרטית", הוסיפו. "היינו מצפים לראות את התומכים בחקיקה הזו מגנים את התקיפה בשבוע שעבר מצד הג'יהאד האיסלאמי שפוגעת באזרחים, ולהכיר בזכותה של ישראל להתקיים".